Tandsjukdom

C

ChristinA

Hej!

Jag har en 12 årig perserblandnings kille.
Vintern 2008 när vet skulle ta tandsten fick han dra ut en tand pga att "emaljen vittrade sönder" en enligt veterinären "konstig sjukdom" men jag kan inte minnas att han sa vad den hette! Är det FORL?

Idag satt jag och kikade i hans mun. Han har innan bara haft två hörntänder då de andra gått av och vet dragit ut resterna. Nu hade han tappat en till men det såg fint ut. Började kika och en av de mittersta i överkäken var jätteläskig :cry: brun och lite rödaktig vävnad i överkant.

Ska så klart ringa min vet på måndag men blev jätteorolig nu. Har han ont lilla kattkraken?
Han visar inte ett tecken på smärta generellt och inte ont i munnen heller bara irriterad över att jag höll fast honom. Han äter och är normalt aktiv.

Jag var hos vet i höstas och vaccinerade, utan anmärkning, brukar det vara så snabbt förlopp?
 
Sv: Tandsjukdom

Hej
min gamling blev opererad för Forl i maj och i sept såg vet en antydan till forl på fler tänder så det kan gå fort. Rekomendationen är väl en årlig kontroll när det gäller forl. (låter som forl på din katt) forl är smärtsamt för katten.
 
Sv: Tandsjukdom

Det låter som FORL som din katt hade och som den har nu, och ja, det gör ont så ett veterinärbesök är att rekommendera!
Lycka till!
 
Sv: Tandsjukdom

Tack för svaren! Jag har sms:at (!) min veterinär så jag hoppas att vi kan få en tid i veckan, operation direkt.
Det som berör mig illa är att han inte visar att han har ont...
 
Sv: Tandsjukdom

Om du tittar när han äter, tar han bara maten på ena sidan munnen då?
Det kan tex vara ett tecken på att han har ont. Katter brukar inte visa mer än så, tyvärr, så man önskar att fler kattägare gjorde som du och verkligen tittade sin katt i munnen :bow:
 
Sv: Tandsjukdom

Han äter lite konstigt och har gjort länge, alltså långt innan första tanden med förmodad FORL drogs ut. Han tar in maten i munnen och kastar ibland lite med den som för att få den rätt. Men han har ju haft avbrutna tänder och den ena gav upphov till en större ärrvävnad i tandköttet så jag har trott att det är för att inte tugga maten just där.
Han är även mycket för att kladda med tassen i vattnet innan han dricker, som om han vill få upp vågor eller något?! Undra om det har med saken att göra.

Tack för din söta smile! Man försöker så gott man kan, men det känns ändå tungt att de har ont i ens vård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp