Bukefalos 28 år!

Trani

Trådstartare
(Hoppas att ämnet inte är alltför uttjatat, sökte men hittade inte riktigt det jag ville.)

Hur gör ni för att få bort/förebygga tandsten på era katter?

Min katt har en del tandsten (troligen pga tidigare utfodring med skit från ica), så pass mycket att det även är på canintänderna. Andedräkten är en aning otrevlig men tandköttet ser fint ut så jag tänker att det inte behöver vara aktuellt med veterinärbesök än.

Borsta tänderna kan jag ju göra men det får väl inte bort redan existerande tandsten (när det är så pass mycket)?

En hund hade jag gett märgben (föredrar att lösa det på det sättet framför att borsta) men det är väl en aning för stora för att katten ska vara intresserad av att gnaga ordentligt, eller är det värt att prova? Vad för typ av mindre ben är annars lämpligt att ge och finns i vanlig matbutik? Äter själv inte kött och har noll koll på vad för djurdelar som säljs i butik. Kollade en sväng i affären jag brukar handla i och där fanns enbart märgben framme. Om jag ska fråga så vill jag ju veta vad jag ska fråga efter.

Alternativet är att ge sig på det med tandstensskrapa men det känns sisådär lockande att göra på en varelse som har vassa klor och är ovan vid sådan behandling... Jag löser det gärna på ett sätt där risken för konflikt är mindre och som inte kräver träning.
 
Sv: Tandsten

Den "farliga" tandstenen under tandköttskanten får du bara bort med scaler eller skrapa. Det finns visserligen en del torrfoder som sägs ska skrapa tänderna, men effekten är inte tilläcklig. Börjar katten lukta illa ur munnen har den en inflammation och du kan inte på vaken katt veta hur tandstatusen är under tandstenen. När man har tagit tandstenen hittar man ofta djupa tandköttsfickor och begynnande (eller befintlig) parodontit. Jag tycker istället att du ska ta katten till vet redan nu och därefter vara noga med borstningen. Daglig borstning är det enda som förebygger.
 
Sv: Tandsten

Okidoki det blir en tripp till vet, tackar och bockar för svar!

Men nog måste det finnas enklare sätt än tandborstning för att förebygga efter vetbesök? Jag har aldrig borstat tänderna på hundar utan kört med märgben och vill gärna göra detsamma på katten. Någon typ av passande ben borde väl finnas att tillgå i affären?
 
Sv: Tandsten

Instämmer Tranis inlägg.
Jag tycker att du ska boka tid för tandstansborttagning hos vet.
Det är inte så dyrt på katt. Jag har för mig att jag betalade ca1000-1500kr för min katt. Men då hade den friska tänder under tandstenen. Behöver de dra ut tänder, så kan det kosta mer.
Tänk på bara att om du ska ställa ut din katt, så bör du be om ett intyg att katten har haft alla tänder från början. (Eller om du ska ha katten som avelskatt)
Sedan så kan jag starkt rekommendera att du använder alg och mineralblandningen :
Plaque Off
Plaque Off finns att köpa i foderbutiker, djurbutiker och hos de flesta veterinärer (lite större kliniker).
Plaque Off fungerar så att den förebygger tandsten och dålig andedräckt.
Jag har den till alla mina djur. 5 små hundar och 3 katter.
Katterna får bara Plaque Off, men jag borstar dessutom tänderna på mina hundar. En gång om dagen.
Plaque Off kan verka dyrt, men man ska ge väldigt lite och en liten burk räcker till en katt eller liten hund i ca 6-12 månader.
 
Sv: Tandsten

Plaque-Off är farligt för katter då det innehåller för höga halter av Jod. Sist jag kikade på en burk hade de i varje fall inte reviderat mängden.

Dålig tandhälsa beror dels på ärftlighetsfaktorer, men till största del på felaktig kost. (All kattmat utom råutfodring).

Att ge råa kycklingvingar är den bästa förebyggande åtgärden som finns, likaså att borsta tänderna.
 
Sv: Tandsten

Instämmer inte. Eller är iallafall mkt tveksam!

Har träffat många hundar med ruttna tänder vars ägare gett PlaqueOff i tron att de förebygger tandsten. Jag tycker att det är sorgligt att se hur illa det kan bli när man litar på reklamen. Jag har aldrig träffat en PlaqueOff-hund med fräsch mun. Nu kan det ju smyga sig in lite tokerier i detta då det är tänkbart att många hundägare börjat ge P-O först när hunden börjat få problem och då är det så dags.

Tandborstning är det som gäller, enligt den forskning som finns tillgänglig. Man kan naturligtvis ge tandstensfoder/godis som Royal Canins Dental eller Hill´s t/d till sin katt, det hjälper säkert lite. Funkar inte tandborstning på katten så får man bekväma sig till att gå till vetten med jämna mellanrum! På hund finns ingen ursäkt för att inte borsta tänderna regelbundet!
 
Sv: Tandsten

Man kan naturligtvis ge tandstensfoder/godis som Royal Canins Dental eller Hill´s t/d till sin katt, det hjälper säkert lite.

Tyvärr inte ett dugg :S Det är bara lurendrejeri, de spröda små bitarna tar inte bort mer tandsten än om man skulle käka bomull :(
 
Sv: Tandsten

Kycklingvingar hittar du i vanliga affären! Att låta katterna äta större köttbitar är också förebyggande för tandsten. Jag hade absolut börjat smyga in lite rå föda i kattens kost. Tänk bara på att om du vill ge mer än 10% av kattens dagliga föda rå bör du näringsberäkna det så det stämmer.

Mina katter har regelbundet ätit rå mat och de har alla väldigt fina tänder, har aldrig behövt ta tandsten på någon. Att borsta deras tänder är också bra, jag brukar linda lite gasbinda runt mitt eget finger och använda. Ibland lite välsmakande "kattandkräm" för att ge katten en bra upplevelse. Dock händer detta sällan då jag upplever att den rå maten sköter deras tänder mycket bra. :D
 
Sv: Tandsten

På hund finns ingen ursäkt för att inte borsta tänderna regelbundet!

Min erfarenhet säger att märgben är en alldeles utmärkt ursäkt. Får de gnaga regelbundet så hålls tänderna sprillans rena och då ser jag ingen anledning att borsta. Men det är säkerligen fler faktorer som spelar in, hur "gnagig" hunden är, vad den får för foder i övrigt osv.
 
Sv: Tandsten

+Bambikill

Tack det var något sådant jag for efter! Då ska jag fråga efter kycklingvingar nästa gång jag är i affären. Jag antar att det funkar fint att frysa in och ta fram vid behov?

Reykur, vad mer för kött är bra att ge? Typ inälvor och grytbitar? Ger det verkligen samma effekt på tänderna som ben?
 
Sv: Tandsten

Precis, fungerar alldeles utmärkt att ha dem frusna och plocka fram efter behov. :)

Kött är ju till strukturen kraftigt och är bra motion och rengöring för tänderna även det. Du kan variera lite mellan köttbitar och kött med ben (kycklingvingar), om du vill.
Kycklingmage är ett väldigt "hårt" och kraftigt muskelkött som har bra mekaniskt rengörande effekt på tänderna. Kycklingmage brukar finnas på Willys, alla affärer med kronfågels sortiment kan ta hem.

Tandsten som redan finns på tänderna sitter som berget, så jag hade tagit kisse till veterinären för en munsanering, och sedan börjat ge råa ben och kött som förebyggande. :)
 
Sv: Tandsten

håller också med om att rå föda är det bästa. ser på mina ute jmf innekatter och dom som är ute och äter massa möss och sorkar har superfina tänder trots att dom inte är ungdomar längre.

men ang kyckling, finns det inte risk för salmonella om man ger rå kyckling? eller är det tryggt så länge man köper svensk?
 
Sv: Tandsten

När det gäller svensk kyckling är salmonellarisken minimal, då är ju risken större med "viltfångat" som många utekatter äter. Dock är det just sådant katter är skapta för att äta och deras matsmältningsorgan är skapta för att klara av sådant vi inte riktigt kan hantera.

Campolybacter är relativt vanligt förekommande i rå kyckling, något som gör oss människor sjuka men som inte är farligt för exempelvis katter, på grund av deras korta tarmsystem. :)
 
Sv: Tandsten

Min erfarenhet säger att märgben är en alldeles utmärkt ursäkt. Får de gnaga regelbundet så hålls tänderna sprillans rena och då ser jag ingen anledning att borsta. Men det är säkerligen fler faktorer som spelar in, hur "gnagig" hunden är, vad den får för foder i övrigt osv.

Det där är så olika. Vissa hundar producerar inte så mycket tandsten och då kan det fungera alldeles utmärkt. På andra hundar fungerar det inte alls. Min åsikt grundar jag på studier inom djurtandvård och egna erfarenheter. Ska man se till personliga erfarenheter av egna hundar så kan jag ju berätta att min jycke på 8 år inte har någon tandsten alls, och han gnager öht inte på ben..!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 858
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 277
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp