Bukefalos 28 år!

macan

Trådstartare
Firar nu 30 år utan hål i tänderna, vilket jag är mycket stolt över efter att som barn och ungdom fått en hel del hål lagade. Nyss hemkommen från mitt tandläkarbesök funderar jag på hur folk i allmänhet tar hand om sina tänder. Hur gör du? Har du ändrat något i skötseln under årens lopp? Har du märkt någon skillnad åt det bättre eller sämre? Hur ofta går du till tandläkaren? Går du även till tandhygienist? Vad brukar tandläkaren/ tandhygienisten göra? Vilka produkter använder du när du borstar/sköter tänderna? Vad skulle du aldrig använda/ låta göra med dina tänder? Är du nöjd med dina tänder (tandhälsa, utseende) Planerar du att göra några åtgärder? Berätta om din relation till dina tänder!
 
28 år utan några som helst ingrepp!
Eller ja, jag fick skära upp lite runt en visdomstand för något år sen, tandläkaren tog en skalpell och gjorde ett litet litet snitt. Hela besöket tog kanske fem minuter.

Har tandvårdsförsäkring och går på rutinkoll till hygienist var 18 månad ca.
Använder tandborste och tandkräm (Sensodyne, om det spelar någon roll) och tandtråd när jag kommer ihåg (även känt som "när jag ätit popcorn").
 
32 år, inga hål hittills utom en gång i en mjölktand som satt lös så det ömmade att borsta (men var rädd att rycka bort den :p).
Går hos tandläkare var 3e år, på tandläkarens "order". Aldrig gått hos tandhygienist eller haft tandsten.
Borstar tänderna två gånger dagligen, om jag ätit nåt riktigt kladdigt eller kletigt så kan det ibland bli nån gång extra.
Tacksam över att jag aldrig haft hål, då jag är extremt tandläkarrädd.

Min fem år äldre bror har aldrig haft ett hål heller :)
 
40 år utan hål i tänderna. :)
Borstar tänderna två gånger om dagen med eltandborste.
Använder dessutom tandtråd och tandstickor (?) på kvällen, varje kväll.
Munskölj för muntorrhet morgon och kväll.
Har jättefina tänder och bra tandkött.
Får beröm hos tandläkaren varje gång. :)

Har dock haft problem med visdomständer i 20-årsåldern.
Fick operera bort samtliga. Det var ingen rolig upplevelse. :crazy:
Fortfarande på topp fem av mina värsta upplevelser hittills.

Äter sex stycken olika läkemedel som ger muntorrhet och har gjort det i 3 år.
Utifrån det är det ett mindre underverk att jag klarat tänderna så bra.
Har extra tandvård beviljad av socialstyrelsen (gratis) pga läkemedlen.
Fick det utskrivet av min läkare. Visste inte om att det fanns. Det var min tandläkare som gav mig det tipset. :bow:
 
Jag har haft två hål, ett som barn i en mjöktand och ett som cirkus 25-åring i en visdomstand. Mina "vanliga" tänder tycks aldrig få hål, däremot desto mer tandsten.
Jag går typ aldrig till tandläkaren (förutom när jag skulle dra ut sagda visdomstand) men däremot till tandhygienist minst 1 gång per år för att ta bort tandsten. Ibland får jag skäll och får gå på extrabesök och mottar hot om tidig tandlossning om jag inte börjar använda tandtråd.

Jag borstar tänderna sådär som folk gör mest, 2 ggr om dagen med vanlig tandborste. Ska egentligen använda tandtråd men det sker väldigt sällan. Oftast inför besök hos tandhygienisten när jag får panik och inser att det har gått alldeles för länge sedan sist..
Annars gör jag ingenting.
 
Har haft tre mindre ytliga hål som alla blivit fyllda utan bedövning. Har i perioder under min uppväxt varit dålig på att sköta mina tänder ordentligt pga mitt psykiska mående. Kunde strunta i att borsta flera dagar i rad t.ex. Har numera lite fula fläckar på ffa hörntänderna pga det och en del emalj- och frätskador efter lite för mycket juicedrickande och pga många år av tandgnisslande på nätterna. Har dock inte haft några ordentliga hål, vilket är förvånande med tanke på hur jag skött mina tänder genom åren (inte bra).

De ingreppen jag gjort har varit att jag dragit ut tre visdomständer som satt väldigt illa till, och det hade jag ju fått göra oavsett hur jag skött mina tänder.

Numera borstar jag med eltandborste morgon och kväll, använder tandkräm som, enligt förpackningen iaf, sägs vara extra effektivt för att förebygga frätskador och lindra ilningar. Erkänner dock att jag är dålig på att använda tandtråd och munskölj. Trots att jag misshandlat mina tänder en del så får jag ändå beröm för fina tänder. Går till tandhygienist en gång om året hos vanliga folktandvården och då är det sällan de behöver göra mer än att möjligen peta någon liten tandsten.
 
Firar nu 30 år utan hål i tänderna, vilket jag är mycket stolt över efter att som barn och ungdom fått en hel del hål lagade. Nyss hemkommen från mitt tandläkarbesök funderar jag på hur folk i allmänhet tar hand om sina tänder. Hur gör du? Har du ändrat något i skötseln under årens lopp? Har du märkt någon skillnad åt det bättre eller sämre? Hur ofta går du till tandläkaren? Går du även till tandhygienist? Vad brukar tandläkaren/ tandhygienisten göra? Vilka produkter använder du när du borstar/sköter tänderna? Vad skulle du aldrig använda/ låta göra med dina tänder? Är du nöjd med dina tänder (tandhälsa, utseende) Planerar du att göra några åtgärder? Berätta om din relation till dina tänder!

Jag är 35 år och har haft ett hål. Det har dock behövt lagas fler ggr iom att det inte gjorts rätt på en gång.
Jag har också haft som gropar i tänderna längst bak. Det heter ngt jag inte minns. Men är inte hål utan tändernas naturliga form. Dock brukar man fylla igen det för att det blir svårt att hålla rent och kan bli hål.
Så det har jag gjort.

Nu nyligen bet jag sönder en tand för första gången och fick laga.
Då fick jag höra av tandis att jag biter ihop inte bara nattetid och att jag kommer sabba mina tänder om jag fortsätter. Så jag fick skällning över det. "Man ska bara bita ihop när man har mat i munnen och tuggar". Jag verkar redan ha förstört tänderna något med det här.

Utseendemässigt är jag nöjd med mina tänder. Och de funkar att äta med... ;)

Jag borstar tänderna och tandtrådar och munsköljer 2 ggr/dag.
Jag brukar inte behöva gå till tandhygienist. Jag verkar inte få tandsten direkt.
Vilket är ren tur iom att jag går på en del mediciner nattetid som gör en muntorr.
Jag planerar inga ingrepp. Dock bör jag göra en ny bettskena att ha då jag sover. För att minska skadorna om jag gnisslar/biter ihop. Jag har tappat min i golvet så den sprack..
 
Hur ofta går du till tandläkaren? Går du även till tandhygienist? Vad brukar tandläkaren/ tandhygienisten göra? Vilka produkter använder du när du borstar/sköter tänderna? Vad skulle du aldrig använda/ låta göra med dina tänder? Är du nöjd med dina tänder (tandhälsa, utseende) Planerar du att göra några åtgärder? Berätta om din relation till dina tänder

Jag har utmärkt kvalité på mina tänder. Fyller i höst 30 år och har aldrig haft hål. Däremot har jag väldigt trång käke vilket ledde till tredubbel tandrad när de riktiga tänderna kom fram. Åtgärdades genom att dra ut fyra tänder och sen ha räls i 2,5 år.
Borstar tänderna morgon och kväll. Använder elektrisk tandborste och vanlig tandkräm. På kvällen använder jag dessutom tandtrådsbygel och munskölj. Det sistnämnda började jag med för kanske åtta år sen.

Besöker tandläkare/tandhygienist var artonde månad. Putsar ibland bort lite tandsten. Brukar ta några röntgenbilder för att se så att visdomständerna håller sig undan.
Har blekt tänderna för sisådär tio år sedan och kan absolut tänka mig att göra om det. Dock har jag tämligen vita tänder. (Dricker inte kaffe eller rödvin. Snusar inte. Röker lite då och då men det blir kanske fem-tio paket per år. Te dricker jag runt 15 gånger per år.)
 
39 år och hade som barn hål i några mjölktänder som drogs ut pga platsbrist. Inga hål sedan dess.
Har gått vartannat år hos tandläkare, aldrig hos tandhygienist. Borstar med eltandborste och har fått order om tandtråd en gång om dagen, men lyckas inte alla dagar. Fluorsköljer däremot enligt ordination varje kväll. Vanlig tandkräm.

Har i alla tider ätit mycket godis, så jag får nog tacka högre makter att jag inte har några lagningar :p
Skulle nog gärna bleka tänderna, men det står inte så högt på priolistan. Annars är jag nöjd, de sitter fast och gör inte ont. Vad tandläkaren gör när jag är där? Krafsar med olika redskap och polerar, sen får jag betala.
 
Firar nu 30 år utan hål i tänderna, vilket jag är mycket stolt över efter att som barn och ungdom fått en hel del hål lagade. Nyss hemkommen från mitt tandläkarbesök funderar jag på hur folk i allmänhet tar hand om sina tänder. Hur gör du? Har du ändrat något i skötseln under årens lopp? Har du märkt någon skillnad åt det bättre eller sämre? Hur ofta går du till tandläkaren? Går du även till tandhygienist? Vad brukar tandläkaren/ tandhygienisten göra? Vilka produkter använder du när du borstar/sköter tänderna? Vad skulle du aldrig använda/ låta göra med dina tänder? Är du nöjd med dina tänder (tandhälsa, utseende) Planerar du att göra några åtgärder? Berätta om din relation till dina tänder!

Som motvikt till många andra i tråden, kan jag berätta att jag har haft 17 tandläkarbesök inom loppet av ett år..:( Inget att fira förstås. Men det beror på gamla amalgamfyllningar som expanderat och spräckt emaljen. Dessa fyllningar gjordes när jag var i 9/10-årsåldern. Tandläkaren tror att jag kan ha haft något (en infektion eller medfödd missbildning) som påverkat/försvagat de permanenta tänderna precis vid utvecklingsfasen och därmed gjorde att jag hade hål just då. Hade inga hål alls under många år därefter. Så 2012 började dessa problem med gamla fyllningar. Ang skötseln av tänderna använder jag tandstickor dagligen, borstar tänderna minst 2 ggr per dag och sköljer emellanåt med fluor. Är nöjd med mina tänder rent estetiskt.
 
Mina tänder är skräp.

Fick berättat för mig när jag var liten att de var dåliga och kommer behöva i princip bytas.

Det har gjort att jag i perioder finner det meningslöst att sköta om tänderna och tja då blir det ju skit och pannkaka av det. Jag önskar att de istället redogjort för och noga inpräntat vikten av att ta hand om tänderna istället.

Så jag är stamkund, undersöker, lagar små och stora hål, har dragit ut ett par tänder, både trasiga och övertaliga som trängt ihop de andra så det både varit svårt att göra rent mellan och de har spruckit av trycket (min huvudvärk minskade när tänderna blev färre).

Borstar med receptbelagd tandkräm och floursköljer. 0-3ggr/dag beroende på mitt övriga psykiska mående.

Förr var tänderna hårt belastade pga godis, nu är det ständiga måltider som ställer till det.

Jag önskar tänderna hörde till kroppen...
 
Som motvikt till många andra i tråden, kan jag berätta att jag har haft 17 tandläkarbesök inom loppet av ett år..:( Inget att fira förstås. Men det beror på gamla amalgamfyllningar som expanderat och spräckt emaljen. Dessa fyllningar gjordes när jag var i 9/10-årsåldern. Tandläkaren tror att jag kan ha haft något (en infektion eller medfödd missbildning) som påverkat/försvagat de permanenta tänderna precis vid utvecklingsfasen och därmed gjorde att jag hade hål just då. Hade inga hål alls under många år därefter. Så 2012 började dessa problem med gamla fyllningar. Ang skötseln av tänderna använder jag tandstickor dagligen, borstar tänderna minst 2 ggr per dag och sköljer emellanåt med fluor. Är nöjd med mina tänder rent estetiskt.

Låter som min tandhistorik.

Lägg dessutom till en galning till tandläkare som inte slutade borra fast man låg och grinade av smärta.
Har tagit många år innan min tandläkar-skräck släppte, faktiskt inte förens jag började med tandregleringen 2009.
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 773
Senast: VLMF
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 565
Senast: LenaH
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 239
Senast: Mirre
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 675
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp