Bukefalos 28 år!

TAP - Temporary Attitude Persuader.

Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

När jag tränar en häst så försöker jag ju motivera den, säga att "Var med mig, för jag gör kul grejor som du kan hänga med på! Vi kommer ha kul tillsammans!". Det är något annat än att säga "Var med mig, för annars kommer jag tvinga dig att trava och galoppera tills du kommer till mig och gör som jag säger."

:bow: :bow: Exakt!
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

När jag tränar en häst så försöker jag ju motivera den, säga att "Var med mig, för jag gör kul grejor som du kan hänga med på! Vi kommer ha kul tillsammans!".
Så du menar att en häst ser det på det sättet att ja vad kul att följa med dig istället för att vara här i hagen med flocken? Tror snarare det är så att den har lärt sig att följa dig och lyda dig för att den har inget val, den har gett upp på det sättet. Tyvärr så är det så.

Sen är det klart en häst tycker det mesta utanför hagen är roligt mycket för att dom flesta hästar har tyvärr ett ganska tråkigt hagliv. Om man nu inte har supermarker för hästarna att gå på men det är inte många som har.
Det är något annat än att säga "Var med mig, för annars kommer jag tvinga dig att trava och galoppera tills du kommer till mig och gör som jag säger."
Men du menar att om hästen väljer haglivet före dig, så låter du hästen vara för att hästen vill inte följa dig? Jag antar att du tar hästen och går även om hästen visar att den helst inte vill, hästen följer dig då för att den inte har något annat val, inte för att den vill. Sen lär sig dom flesta hästar att dom kommer tas in oavsett vad dom gör vilket ju gör dom såpass lydiga att dom följer efter.
Är hästen respektlös så brukar det räcka långt att vara noga i det lilla, markera var gränserna går och att hästen får backa undan. Inte att utsätta den för obehag tills den ger upp och kommer till mig. Försöker den bitas eller sparkas så säger jag åt den att backa, och när den gör det är jag nöjd. Den behöver inte komma krypande efter mig dessutom.

Grejen är med join up att hästen blir inte lydig av det, den blir mera respektfull och samarbetsvillig och mer mottaglig för hanteringen. Lydighet är en annan sak. Och sen följer inte hästen krypande efter, man måste inse att hästen är ett flockdjur, den följer en trygg ledare, en individ som visar sig konsekvent och respektfull i sina handlingar och som vet vad den vill, sånna följer hästar.

Om någonting händer när jag är ute och rider tex och jag åker av så stannar min häst kvar hos mig oavsett hur rädd han blivit pga att han ser mig som den mest trygga punkten i tillvaron just då. Det är inte pga att han är rädd för mig och kuvad till att följa mig, för det hade inte gått att få upp ett förtroende då. Inte såpass förtroende att han stannar frivilligt hos mig i för honom farliga situationer.

Du måste ju inse att vi dominerar hästar vad vi än gör med dom. Det finns inte någon häst som får göra och bete sig som den vill, visst inom vissa ramar att hästen får röra sig men i slutändan så är det människan som bestämmer vart hur och när hästen ska göra någonting. Och så måste det vara för annars hade hästarna inte gått att hantera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Mina hästar tycker det är kul att umgås med mig, de kommer i hagen och har inget emot att gå ur den. Den nyaste är förvisso lite knepig men då köpte jag den som vildhäst också, med en syn på människor att allt de ville var att tvinga sig på den (tex tvinga på grimman) men tom den kommer nu i hagen och vill gosa.

De två andra kommer trotts att de har hö och står och äter. Utan att jag behöver dra i dom, de möter mig.

Jag kör inte join up...



Min förra islandshäst var svårfångad i hagen när jag köpte honom. Kunde ta 1 timma att få fast honom och då var han ändå inte glad direkt. Sen började jag klickerträna honom och efter 1 vecka gick hästen till grinden när den såg mig på vägen mot stallet. Den kunde följa med löst i skogen på promenader (fanns inga stora bilvägar så det var säkert) och han hade inte ens grimma på sig.
Hans hage var stor, kuperad, det fanns snälla kompisar och det var massor av skog i den.

Mina hästar tycker om att umgås med mig. Utan tvång.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 368
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp