Bukefalos 28 år!

TAP - Temporary Attitude Persuader.

Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

*kl*

Endospike det lilla äcklet! Blä!

Om det är någon jag öppet ogillar så är det han! Hoppas verkligen inte hans "lära" får fäste i sverige!
Självgott litet äckel är vad han är. Har försökt diskutera med honom men det går inte övht. Minsta kritik (dvs allt utom beröm) och han raderar det man skrivit och sätter på ignore...


Jag skulle vilja veta var de fått informationen om att hästen Inte får syrebrist ifrån? Enligt de veterinärer jag visat denna metod för så får hästarna syrebrist i hjärnan och det är därför de faller ihop. Vissa hästar stretar emot mer och det gör att syrebristen tar ett tag innan det infinner sig medans andra hästar ger efter snabbt och då infinner sig syrebristen snabbare.

Inget jag tycker är en bra idé, det han gör är ju inte tat arbeta bort det egentliga problemet utan att kväva symptomerna! Detta handlar inte om att respektera hästen och utvecklas med den utan att bryta ner den för sin egen vinnings skull!
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

(ska tillägga att jag visat videor för veterinärerna och inte själv försökt mig på detta idioti!)
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Det värsta är väl när folk tycker att det är en bra metod- ger näring till äcklet.

Kan inte se på skiten- ring Polisen:cool:

Ni ser här vilken typ av hantering som man kan överse med eller t o m tycker är bra i andra kulturer.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag kom att tänka på en dokumentär jag såg för några år sedan, det var en forskare(?) som hade kommit på att hajar blev typ drogade/paralyserade om man tog/greppade/rörde nosen på ett visst sätt.
Det gällde alla typer av hajar har jag för mig, och när han lyckades ta på dem på rätt vis så blev de heeelt slappa och när han släppte dem så slamsade de liksom iväg lite halvdrogat.

Kan det vara så att hästar har något liknande "ställe" som man kommer åt på det där viset?
Om det är så, så är det ju inte så konstigt att hästen är "snäll" direkt efter. Men man undrar ju om effekten verkligen håller i sig? Metoden heter ju Temporary?
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

kl

Hästar har ju 3 sätt att reagera på hot eller vad man nu ska kalla det här? Rå misshandel?

De försvarar sig antingen genom att springa, bli agressiva eller bli apatiska. I det sistnämnda fallet kan man ju se hästar som är som lobotomerade.
Är denna metod helt enkelt något som spelar på apati? Att hästen ger upp?

Att lägga en häst på det sättet och som ren dominans är ett fruktansvärt övergrepp. Förtroendet för människan är ju mer än förbrukat. Vad händer med dessa hästar ett tag senare?

När en häst ramlar eller slår runt av sig själv, är ju bara det "förnedrande" för hästen.

En gång när jag longerade så stimmade hästen och råkade halka på en isfläck och gick omkull. Hon blev fruktansvärt "förorättad" och jag såg på henne att hon trodde att jag förorsakat det. Det tog en bra stund att övertyga henne om motsatsen.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag kom att tänka på en dokumentär jag såg för några år sedan, det var en forskare(?) som hade kommit på att hajar blev typ drogade/paralyserade om man tog/greppade/rörde nosen på ett visst sätt.
Det gällde alla typer av hajar har jag för mig, och när han lyckades ta på dem på rätt vis så blev de heeelt slappa och när han släppte dem så slamsade de liksom iväg lite halvdrogat.

Kan det vara så att hästar har något liknande "ställe" som man kommer åt på det där viset?
Om det är så, så är det ju inte så konstigt att hästen är "snäll" direkt efter. Men man undrar ju om effekten verkligen håller i sig? Metoden heter ju Temporary?

Nu är det ju svårt att gissa vad det där beteendet står för hos hajar. Det skulle ju kunna vara så att även den reaktionen är mycket stark och "negativ-introvert" psykiskt.

Det där med Temporary tänkte jag mig betydde att en nedläggning av det här slaget inte ger livslång effekt (eller ens årslång, tex). Men däremot om man upprepar det hela några gånger, så kan jag lätt tänka mig att man sedan har en häst som har mentalt nära till det här uppgivna tillståndet. Tex skulle det mycket väl efter några nedläggningar kunna vara så att bara en antydan till samma tryck på samma sätt i munnen, får hästen att ge upp, utan att människan går hela vägen till liggande häst.

På det viset skulle man också kunna genomföra den här kuvningen (som jag ser det tills motsatsen bevisas) utan att omgivningen behöver lägga märka till att ett övergrepp sker. Dvs, hästen kommer att framstå som hanterlig, som en häst där man inte behöver ta i.

Egentligen tror jag att samma effekt kan uppnås, även om det handlar om någon sådan där "punkt" där hästen likt hajarna reagerar extra mycket. Ett rimligt antagande är väl att just sådana "punkter" (om de existerar) bör hanteras med extraordinär försiktighet, inte det motsatta.

Sen kan det kanske ändå försvaras som ett alternativ till sövning om det handlar om hajar i vetenskapliga experiment, tex, men hästar har vi ju för att vi tycker om dem. Om den kärleken kräver att vi bryter ner dem, borde vi enligt min mening satsa på en annan hobby.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

En gång när jag longerade så stimmade hästen och råkade halka på en isfläck och gick omkull. Hon blev fruktansvärt "förorättad" och jag såg på henne att hon trodde att jag förorsakat det. Det tog en bra stund att övertyga henne om motsatsen.

Intressant! Min häst har små patellahakningar på ena bakbenet. Det är helt uppenbart att hon tror att hakningarna - som kan orsaka att hon snubblar - är mitt fel om jag sitter på/leder/longerar/etc när det händer. Jag gör allt jag kan för att hon ska förstå att jag inte kan hjälpa att hon hakar, och att jag aldrig avsiktligt skulle utsätta henne för något som gör att hon snubblar.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Tycker inte man ska jämföra det med en join up, man kan göra en join up även utan inhägnad och det bygger iallafall på att hästen är ett flockdjur och vill vara med i flocken och vill ha ett förtroende.

Jag har bara sett "join up" på filmklipp. Jag känner ingen som anser sig ha behov av sådana metoder. Det jag har sett har i mina ögon undantagslöst handlat om ren och skär kuvning av hästen. Om det finns schyssta exempel, får väl någon visa dem i diskussionstrådar i ämnet. Hittills har det aldrig skett i de trådar jag har följt.

Kuvningen när det gäller den här TAP metoden är ju dock mycket mer synlig för människan, dels för att det går så pass fort, dels för att hästen ju läggs ner. Det är ju väldigt övertydligt, och kan mycket väl tänkas sätta än djupare spår i hästen än "join up". Vilket inte är ett försvar för "join up" såsom metoden hittills har visats för mig.

Att hästar skulle göra likadant med varandra - vilket jag konstigt nog aldrig har sett under de senaste 35 åren - betyder inte att det kan försvaras att människor gör det. Människor har ansvar för sina handlingar, det har inte hästar. Vill man slåss som en häst mot sin häst, tycker jag att man är fel ute.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag har bara sett "join up" på filmklipp. Jag känner ingen som anser sig ha behov av sådana metoder. Det jag har sett har i mina ögon undantagslöst handlat om ren och skär kuvning av hästen.
Och majoriteten av dressyrfilmer jag ser på nätet är också ren kuvning av hästen både på hög nivå och på låg nivå, många hästar som lider både fysiskt och psykiskt där, men jag avfärdar inte all dressyr ändå för bra dressyr gynnar hästen både fysiskt och psyksikt, precis som join up kan göra om man gör det på rätt sätt.
Att hästar skulle göra likadant med varandra - vilket jag konstigt nog aldrig har sett under de senaste 35 åren - betyder inte att det kan försvaras att människor gör det. Människor har ansvar för sina handlingar, det har inte hästar. Vill man slåss som en häst mot sin häst, tycker jag att man är fel ute.
Bara att ta sig en titt i en hage med en fast flock i, kommer det in en ny då får den oftast inte vara med, den blir bortkörd om den kommer in och försöker ta över etc. Det handlar inte om att slåss för det kan man inte göra med en häst.

Enkel metod om den görs på ett bra sätt, va med i flocken och anpassa och uppföra sig eller förstör för flocken och riskera att bli ensam vilket gör att hästen väljer att anpassa sig. Min häst släpper aldrig in någon ny utan vidare i sin flock iallafall, uppför dom sig respektfullt får dom vara med, har dom ingen respekt för flocken så körs den ut och får komma tillbaka när den uppför sig igen. Det handlar om respekt från båda parter, min häst kör aldrig ut någon häst om den uppför sig som den ska, han börjar aldrig med att köra ut dom, det händer när den nya beter sig respektlöst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Hästar har väll en sådan punkt under överläppen, därav bremsar somliga sina hästar? Fast den är iofs inte så stark men effekten är den samma, endorfin utlöses i kroppen.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Hoppas spontant in och vill understryka att det finns Join up och sen finns det rundcorallsarbete. Dessa två saker skall inte förväxlas med varandra.

Rundcorallsarbete är en helt annan typ av arbete.

Ville få detta sagt så att folk inte tror att bara för att man arbetar i en rundcorall så är det grymt.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag kom att tänka på en dokumentär jag såg för några år sedan, det var en forskare(?) som hade kommit på att hajar blev typ drogade/paralyserade om man tog/greppade/rörde nosen på ett visst sätt.
Det gällde alla typer av hajar har jag för mig, och när han lyckades ta på dem på rätt vis så blev de heeelt slappa och när han släppte dem så slamsade de liksom iväg lite halvdrogat.

Kan det vara så att hästar har något liknande "ställe" som man kommer åt på det där viset?
Om det är så, så är det ju inte så konstigt att hästen är "snäll" direkt efter. Men man undrar ju om effekten verkligen håller i sig? Metoden heter ju Temporary?
Nej det är när man vänder hajarna upponer.
Däremot under hakan på krokodiler.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Ville få detta sagt så att folk inte tror att bara för att man arbetar i en rundcorall så är det grymt.

Det är jag helt med på! Jag tycker att rundcorall är utmärkt vid både vanlig longering och löslongering, och faktiskt även när små barn ska rida små ponnisar. En rundcorall kan vara en precis lagom stor yta att öva på utan ledare (och lagom stor för att det egentligen kan vara den vuxne som styr från mitten, medan barnet tror att det styr själv och då växer självförtroendet så att det sedan klarar av att rida själv.)

Det är jagande runtrunt som jag är skeptisk till.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Det är jagande runtrunt som jag är skeptisk till.

Man jagar inte, då är man fel ute, man driver undan hästen däremot och visar att man inte vill ha hästen där om den inte har respekten. Det måste liksom finnas respekt från både häst och männskans håll. Det är inget jagande det handlar om.

Förstår inte att du tycker longering är okej, det är ju också isåfall en typ av jagande, eller vad är skillnaden? annat då än att man longerar och driver runt hästen betydligt längre tid än vad en join up är? Longering kan säkert dessutom vara förvirrande för hästen som blir ivägkörd utan anledning.

Och löslongering, till vilken nytta då? Om man nu är emot join up menar jag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag är helt ointresserad av en diskussion om join up. Att andra metoder kan vara lika oschyssta, eller att hästar kan vara lika "oschyssta" mot varandra saknar relevans för vad jag tycker om de exempel på join up som man har visat mig här på buke. I de klippen har hästarna undantagslöst jagats runtrunt.

Uppenbart är ju emellertid att det finns många sätt att kuva en häst. Jag vågar påstå att i princip ingen av oss vet säkert att vi inte själva kuvar/kuvat våra hästar, trots de bästa intentioner.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Man jagar inte, då är man fel ute, man driver undan hästen däremot och visar att man inte vill ha hästen där om den inte har respekten. Det måste liksom finnas respekt från både häst och männskans håll. Det är inget jagande det handlar om.

Förstår inte att du tycker longering är okej, det är ju också isåfall en typ av jagande, eller vad är skillnaden? annat då än att man longerar och driver runt hästen betydligt längre tid än vad en join up är? Longering kan säkert dessutom vara förvirrande för hästen som blir ivägkörd utan anledning.

Och löslongering, till vilken nytta då? Om man nu är emot join up menar jag?

Hur tänker du nu?
Om du tror att longering har att göra med "ivägkörning" öht, så har du fel :p
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Hur tänker du nu?
Om du tror att longering har att göra med "ivägkörning" öht, så har du fel :p

Det är ju samma kroppsspråk man använder till att få hästen att gå runt.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Uppenbart är ju emellertid att det finns många sätt att kuva en häst. Jag vågar påstå att i princip ingen av oss vet säkert att vi inte själva kuvar/kuvat våra hästar, trots de bästa intentioner.

Ska man se det på ett sätt så kuvar man i princip alltid hästarna på ett eller annat sätt för att få dom att göra som vi vill. Hästar har aldrig några val, dom bestämmer aldrig i stort sett även om många verkar vilja få det till att deras hästar väljer att vara med dom, väljer att arbeta, väljer att följa dom etc. Men det är ju beteenden hästen har lärt sig från den är liten.

Oavsett om vi använder positiv förstärkning eller negativ så manipulerar vi hästarna till att göra som vi vill. Det är tråkigt sätt att se det på men det är ju så det är. Man får ju ge och ta, vi använder hästen och då får man också på lättaste och smärtfriaste sättet både psykiskt och fysiskt få hästen dit man vill, och i gengäld så ska man ge hästen ett sånt bra hästliv den kan ha med oss, att när den ställt upp med ridning och allt så ska den också få umgås och vara häst i hagen.

Huvudsaken är att man får hästarna dit man vill på det minst traumatiska sätt som finns. Man måste få hästen att tro att den har valt att harva runt i paddocken och allt det där, göra positiva upplevelser och på så sätt lura hästen till att göra som vi vill. Hästarna tycker träning är kul för att vi har lärt dom att tycka det, dom har inte så mycket annat val.

Jag är helt ointresserad av en diskussion om join up.
Jag är inte heller intresserad av någon diskussion om det men det är okunnigheten som stör mig otroligt, när folk säger att jag tycker inte om det för jag minsann har sett kassa utföranden av det. Och att man inte förstår varför man gör det ens.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag är inte heller intresserad av någon diskussion om det men det är okunnigheten som stör mig otroligt, när folk säger att jag tycker inte om det för jag minsann har sett kassa utföranden av det.

Nåväl, det står vem som vill fritt att visa mig ett schysst exempel på join up. Konstigt nog har ingen någonsin gjort det, trots att jag har föreslagit det rätt många gånger vid det här laget.

På samma sätt står det vem som vill fritt att visa mig ett schysst exempel på TAP. Jag tror inte att det heller kommer att ske.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 368
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp