Tappa ej korrekt kopplat släp

Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

A_K_N skrev:
Det är på grund av sådana här händelser som jag anser att man inte skulle få köra med släp öht utan utbildning.


Jag kan nog inte annat än att hålla med!

Minns med förskräckelsen mannen som lånade min trailer. Först fick jag säga till honom om stödbenet som var nedfällt när han skulle köra iväg. När han var på väg tillbaka till bilen frågade jag honom om han inte skulle använda vajern också, det är ju så onödigt att den hänger och slänger. När han satte sig i bilen för tredje gången så knackade jag på bakrutan och frågade om jag skulle lägga ut bromsen åt honom. Han var måttligt irriterad på mig... Själv hade jag mest lust och gå in och ta två valium och hoppas att det gick vägen..
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

A_K_N skrev:
Det är på grund av sådana här händelser som jag anser att man inte skulle få köra med släp öht utan utbildning.

:bow: Som det ser ut nu när det inte krävs utbildning förrän över 3500 kg, så kan man kan ju åtminstone läsa på ordentligt så att man har en del klart för sig om släpkoppling och körning med släp.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Även jag har tappat ett släp p.g.a. en felaktig kulhandske.

Numera provlyfter jag alltid i handsken eller dragstången på personbilssläp så att kulhandsken verkligen sitter.

Helt kan man inte gardera sig för fel men har man utbildning kan man iaf eliminera riskerna till ett minimum.

Anna-Karin, som oftast kör med tungt lastbilssläp och kopplar minst två varje arbetspass.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Knapplån!

Vill bara i sammanhanget varna för att det finns olika kulstorlekar. Hörde om en oltäck incident med ett tappat släp som berodde på att kulhansken var anpassad efter en 60 mm kula men på bilen satt en 40 mm kula. Lånar man transport av någon med en större bil bör man se upp!
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Vi tappade ett lånat släp för många år sen, fast det var tomt, för nån hade backat på draget så säkerhets låsningen i funkade inte alltid, vad pappa gapade han trodde inte på mig men tittade i backspegeln o tvår nitade som tur var ställde sig släpet i dikeskanten och det var bara att koppla på och köra, men nu är jag stenhård speciellt då den ena hästen bökar mkt i släpet.
FAsa att tappa med häst i
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Vad jag har förstått, finns det 50 och 60 mm kula. 60 mm krävs om släpets vikt överstiger 2 ton.... Själv har jag en dragkula som växlar mellan 50mm, 60mm och en form av bogseringshake...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

På en av bilarna här hemma finns inget sådant hål i chassit för säkerhetslinan.. Enligt bilförsäljaren är det godkänt att fästa linan i en ögla runt dragkroken.. (Avtagbar dragkrok kanske bör nämnas)
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

det händer faktiskt olyckor med rätt kopplade saker också, slitage kan vara en orsak...
köld och frusna delar en annan....
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag har varit med om att tappa släp med häst i. Som tur var funkade säkerhetsvajern som den skulle och släpet stannade på vägen. Anledningen till att vi tappade släpet var kyla, det var fruset så den hakade inte på riktigt.
Jag kollar alltid släpet genom att köra en bit innan jag lastar.
Nu har jag mitt släp stående i en garport för att det inte ska få snö eller regn på sig, det minskar ju risken för att det ska frysa lite ialla fall.

Är det någon här som har erfarenhet av löstagbara drag? Har precis köpt ny bil som har ett sådant. Känner en viss oro att köra pållen i släpet som hänger i ett drag som går att ta bort...:confused:
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

SweetPanther skrev:
På en av bilarna här hemma finns inget sådant hål i chassit för säkerhetslinan.. Enligt bilförsäljaren är det godkänt att fästa linan i en ögla runt dragkroken.. (Avtagbar dragkrok kanske bör nämnas)
Precis, enligt min teoribok till tungt släp så är det tillåtet om det inte finns något annat sätt att fästa vajern. Men då ska man dra åt öglan ordentligt... Min Defender har inte heller något hål. Frågan om det är tillåtet att svetsa dit en ögla i chassit att fästa vajern i eller krävs det ett typgodkännande?
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

mnementh skrev:
Frågan om det är tillåtet att svetsa dit en ögla i chassit att fästa vajern i eller krävs det ett typgodkännande?

Enligt Bilprovningen i Lkrona krävs besiktning på anordningar man själv fixar.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag har ett vikbart på min Volvo.. När jag körde en häst som hoppade ganska friskt i transporten, släppte sprinten och draget började vika sig fram och tillbaka, det lossnade dock inte eftersom man bara viker in det. Men jag är mycket skeptisk till helt avtagbara drag. Mitt sitter ju iaf kvar. Ska försöka byta till ett fast drag om min bil överlever en besikting till. Men då måste men göra en regbes. Vi satte dit ett drag på våran Pajero och då blev det inte ett avtagbart utan ett fast.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det är lite så jag känner oxå, just om hästen lever rövare. Det får nog bli så att jag sätter dit ett fast drag innan jag börjar köra min stora häst i släpet. Med ponnyn käns det ok, hon står helt stilla och väger inte lika mycket.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Släpper iväg?? Vem skulle jag vara som hindrar någon annan att åka?? Jag är ingen polis, andra får faktiskt ta sitt eget anvar så tar jag mitt.

Om jag krontrollerar andras kopplingar, Nej inte om de inte ber mig alt. det är någon av mina hästar i. alt det är min transport då kan jag kolla en gång extra men annars år även här folk ta sitt eget ansvar.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Folk krockar mm trots sin körkortsutbildning, och jag är övertygad om att vi är trots allt ganska många som helt utan släputbildning klarat oss klanderfritt.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Men det är väl mer troligt att man orsakar olyckor om man inte är utbildad i att framföra släp och kontroll av ekipagets säkerhet?
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Choklad skrev:
Folk krockar mm trots sin körkortsutbildning, och jag är övertygad om att vi är trots allt ganska många som helt utan släputbildning klarat oss klanderfritt.

Visst gör dom, men tror du att det skulle bli mindre krockar om man skippade hela körkortsutbildningen?
För det är ju kontentan av vad du skriver
:angel:

Läste du öht vad jag skrev?

Om du nu inte läste vad jag skrev så skrev jag ordagrannt:
A_K_N skrev:
Helt kan man inte gardera sig för fel men har man utbildning kan man iaf eliminera riskerna till ett minimum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp