Tappa ej korrekt kopplat släp

Wilfa

Trådstartare
Vet inte om den här tråden ligger rätt, men annars kanske någon snäll moderator kan flytta på den.

I dag har det varit en olycka en liten bit hemifrån. Det var en personbil som tappade släpet med två ponnyer i. Troligtvis var det inte korrekt kopplat utan stödbenet har trillat ned, gjort att det guppat till lite och så har inte kulhandsken varit ordentligt på så släpet hoppde av. För att sedan göra saken ännu bättre var troligen inte katastrofvajern på ordentligt varpå släpet välte.

Det jag funderar på nu är: Föraren var förmodligen orutinerad. Skulle ni kloka bukefalister släppa iväg en orutinerad förare över huvud taget? Hjälper ni till att kolla mindre rutinerade kompisars släp så de är ordentligt kopplade? Vad kan man göra för att förhindra sådana här olyckor?
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det var tråkigt! Låter som en fruktansvärt onödig händelse! Jag litar på att personer som har släp, faktiskt kan koppla dem. Det flesta i min närhet har BE, men annars är jag faktiskt för ett krav på BE för all användning av släp...
Om jag hade råkat ut för att jag märkt att ngn inte kopplat släpet ordentligt, skulle jag självklart säga till. Dock hade jag inte velat leka "polis", om ngn jag känner ytligt skulle koppla på ett släp...
hmm.. knepigt.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag hjälper gärna de i min närhet att koppla på och kolla att allt sitter som det ska. Inte för att jag är jätterutinerad men jag kör släp minst två ggr i månaden sedan ett år tillbaka. När det gäller mina vänner så ställer jag också gärna upp och kör, eller åtminstonde att åka med och coacha lite...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

är själv ganska orutinerad och har bara B-kort. Därför vill jag inte köra transport med levande djur i då jag inte är 100% säker på hur släpet kan uppföra sig om djuret flyttar sig.
Däremot kör jag med "vanlig" släp eller tom transport. Har från första början fått lära mig att alltid dubbelkolla alla kopplingar innan man kör och även att alltid själv kontrollera att allt sitter rätt om jag ska köra, även om någon annan kopplat... Tycker att körskolorna borde gå igenom lite släpkörning och tillkoppling eftersom man får dra en viss vikt efter bilen även på B-kort. som det är nu pratar dom bara om hur tungt man får dra och nämner litegrann om risken för "fällknivs-effekt".

olyckan lät väldigt otrevlig. hoppas verkligen det gick bra för de inblandade. kan bara tillägga att kulhandsken kan för dom som kopplat verkat vara på. våran släpvagn (ej transport) blev underkänd på besiktningen i år eftersom kulhandsken blivit så slliten att "klackarna" som håller runt kulan inte satt åt ordentligt. Fanns inga synliga tecken på detta och vi hade antagligen aldrig märkt av det förrän nån olycka hade hänt, vilket SKULLE ha skett om inte besiktningsmannen upptäckt felet. Det fungerade så att släpen uppförde sig som vanligt vid tillkoppling och kulhandsken gick på som den skulle. problemet var bara att om vi skulle kört med någon extra tung last eller liknande och t ex behövt bromsa i nedförsbacke eller liknande skulle släpen lika lätt ha kunnat glida av kulan igen och åkt iväg åt något eget håll eller rakt in i bilen. Som tur var behövde vi nu inte vara med om det.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det löser sig med den nya släplagen.
Det där kan alla lära sig på den stipulerade en-dagskursen.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Nej jag kontrollerar inte hur kompisar kopplar sina släp... Om det inte är uppenbart tokigt och man på håll kan se att det är alldeles galet.

Men om någon är osäker och frågar... då berättar jag gärna och visar hur det skall gå till... Dessutom är jag noga med att påpeka det som är extra viktigt att tänka på....
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Vad obehagligt! Hoppas det gick bra med samtliga inblandade.

Jag är ju själv bara barnet i mångas ögon, så jag undviker att lägga
mej, jag brukar oftast säga till mamma eller pappa att de kanske
kan påpeka att släpet kan kopplas på ett säkrare och mer korrekt
sätt.

Vi var ju själva orutinerade hästtransportörer för sex år sedan, men
både mamma och pappa hade ju kört andra trailers innan, dock inte
med levande last i. Den första tiden löste vi det så att vi åkte alltid
med några kompisar, dels för att lära oss av dem, hur man kör och
hur man kopplar, etc, etc...

Vi är alltid väldigt noggranna, vi dubbelkollar och vi är alltid två när
vi kopplar släpet, och vi kollar det alltid en extra gång när vi gör
kortare eller längre stopp för att tanka, äta eller liknande...

För att svara på frågorna;

1: släppa iväg och släppa iväg. Man har ju inte alltid möjlighet att
åka med den som ska lära sig, men jag anser att man ska besvara
olika frågor och ställa upp och hjälpa till när man har möjlighet. En
vuxen person kan man ju inte hindra från att åka iväg direkt...

2: ja. Eller, som jag sa. Ber oftast mina föräldrar för att inte verka
uppkäftig och besserwisser. Dessutom har jag ju inte ens körkort,
så jag verkar nog lite väl självgod om jag går fram till en vuxen
person och börjar babbla om ditten och datten.

3: i vår transport sitter en bruksanvisning och steg-för-steg lista på
hur man kopplar transporten rätt. Det tycker jag är JÄTTEBRA! Om
man tar för vana att checka av listan innan man åker, så kommer
man alltid på om man glömt handbromsen, eller stödhjulet osv...
Sen kan jag tycka att återförsäljare kan ha som skyldighet att alltid
visa EXAKT hur man kopplar och hur vagnen alltid ska vara kopplad
när man ska köra. Inte bara instruera inne i fikarummet, utan följa
med kunden och peka, demonstrera och vara allmänt noggrann.

Lite tankar från en tonåring utan verklighetsuppfattning :p
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

det är en av mina värsta mardrömmar, jag sliter och drar massa i släpet för att kolla att det verkligen sitter.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Behöver inte vara så att de har kopplat fel , min syster som kör släp mins 2 gågner i veckan har faktiskt tappat släpet en gång och det var rätt kopplat och allt med det var faktsikt själva handsken som var fel på och den var helt ny, hon hade satt vajern med och det stoppade ju släpet men vajern gick av faktisk så , man ska inte vara så sanbb att dömma alltid tycker jag ..........
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

I det här fallet var det polisen som sa att det inte hade varit korrekt kopplat, antar att de kunde se det på något sätt. Dock hoppas jag att mitt första inlägg inte uppfattades som ett försök att döma, det är menat som en fundering på hur vi bäst, tillsammans, undviker den här typen av olyckor. Felaktig utrustning är ju svårt att komma åt, om man inte som någon annan skrivit här tidigare, har turen att de upptäcker det på besiktningen tex.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det har nog inte med tråden att göra, men vi brukar sätta en låssprint framför spaken på kulhandsken när den klickat i, så att den inte kan åka tillbaka.
Och använda vajern förståss, inte i draget utan i en ring som sitter i chassiet på bilen (utifallatt draget skulle lostna, vilket väl är ganska otroligt eftersom det är helt fast i chassiet, men ändå).
Det är nästan alltid jag (20 år) som kopplar släpet. Jag har lusläst och övat så det sitter som berget, sen är jag mer logisk och teknisk än mamma *host* förlåt :o :rofl:
Fast jag tror hon kan riktigt bra nu faktiskt, jag har i alla fall skrivit en utförlig lapp hur man kopplar släp, och lagt i handskfacket på bilen :idea:
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Om kulhandsken inte varit på ordentligt från början så hade de inte kunnat lasta (om de inte lastade med nedfällda stödbenbak) utan att släpet satt sig redan då. Säkerhetsvajern smäller av om man tappar släpet men dess uppgift är att dra åt handbromsen först. Det är inte så att släpet följer efter bilen hängande i vajern det är den alldeles för klen för, är man uppe i lite högre fart så stannar ju inte släpet på sekunden för att handbromsen dras åt utan kan just kana i diket och välta eller dylikt även om vajern skött sin uppgift.
Vet några stycken som tappat släpet dock samtliga när det varit tomt, vet även ett fall där det inte var kopplat ordentligt och så fort hästen kom upp på landgången så tippade släpet baklänges och detta var ändå en tung boggiesläp, en häst väger ju så mkt att den utan vidare tippar av släpet om det inte är fast på draget.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Nu var inte jag där och såg hur de hade kopplat släpet, men du utgår ifrån att det var dåligt kopplat. Varför då?

Jag har tappat ett släp med häst i en gång, och det VAR kopplat som det skulle och vajern satt precis där den skulle. Jag hade till och med kört släpet några meter innan jag lastade in hästen för att kolla att allt var som det skulle, något som jag alltid gör innan jag lastar. Över en kilometer från stallet lossnade släpet lik förbannat och trots att nödbromsen gick i som den skulle gjorde släpet en skarp vänstersväng och rullade av vägen nerför en slänt, ut på en åker. (Hästen klarade sig helt utan skador! Fatta det!) Släpet blev det bara grus kvar av, men varken polis, bärgare eller brandkår kunde konstatera att jag kopplat på släpet på ett felaktigt sätt. Hade de tyckt det hade de ryckt mitt körkort för vårdslöshet i trafik, men det gjorde de bevisligen inte. Det var heller inget fel på dragkroken på bilen, så exakt varför släpet lossnade kommer jag aldrig att få veta.

Men utgå inte från att alla som hamnar i en olyckssituation har gjort fel, saker händer faktiskt på de mest oförklarliga sätt ibland.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Hur gick det med hästarna ???
Jag vill gärna kuna sova inatt :crazy:
Hej från Hambo
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Wilfa skrev:
Det jag funderar på nu är: Föraren var förmodligen orutinerad. Skulle ni kloka bukefalister släppa iväg en orutinerad förare över huvud taget? Hjälper ni till att kolla mindre rutinerade kompisars släp så de är ordentligt kopplade? Vad kan man göra för att förhindra sådana här olyckor?

Det är alltid förarens sak att kolla att saker är som det ska med släpet, last, kopplingar osv.. Som svar på dina frågor.. jag lånar inte ut mitt släp pga att det oftast är trasigt när det kommer tillbaka och jag hjälper inte längre till med att koppla, lasta och korrigera utan ska man köra får man se till att man har kunskapen först. Och kunskapen får man om man söker den ex BE-kort, vilket jag tycker ska vara ett krav för att köra levande djur.

Det kanske låter korkat och egoistiskt, men man ska inte ge sig in i saker man inte behärskar. Men olyckor kan hända, det kan bli fel på saker och ting, men med rätt kunskap kan man minimera olyckor som beror på slitage och okunskap, vilket jag har erfarit är en stor del.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag va där.
Säkerhetsvajern låg i en ögla om draget och va inte fäst med haken i chassit som den borde. Förmodligen hade inte stödhjulet säkrats ordentligt för det verkar ha åkt ner och sen slagits av och flugit all världens väg. Bilen och släpen stod vända mot varandra med ca 20 meters mellanrum, båda fordonen har liksom snurrat för sig själva. Ponnyn som hamnade underst har nog fått sig ett par rejäla smällar, har inte hört något, men den skulle kollas på klinik idag. Hade problem med en muskel vid vänster överarm och två jack i pannbenet.
Den andra var "bara" chockad.
Chauffören var lika chockad hon och kunde inte riktigt redogöra för händelseförloppet, är nog ganska oerfaren lät det som. Kan ju kanske ha "nickat till" hamnat för långt mot kanten, försökt räta upp och inte räknat med kraften som genererades via släpet.... ja, spekulationerna är många. Jag ska försöka hålla koll på hur det går med ponnyerna... håller tummarna.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Inte_Ung skrev:
Det löser sig med den nya släplagen.
Det där kan alla lära sig på den stipulerade en-dagskursen.


Vad är detta för kurs/lag? nu har jag missat något igen ?
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det är på grund av sådana här händelser som jag anser att man inte skulle få köra med släp öht utan utbildning.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag har också tappat släp vid korrekt fastspänning fast jag hann bara lasta i hästarna så gick handsken. En fjäder brast och hela släpet reste sig när jag lastade och slog sönder hela bakpartiet på min nya bil ( 1 vecka gammal) alla klarade sig oskadda och hästarna var bara att lasta om i nytt släp.
Men den släpförsäljaren fick skäll kan jag säga släpet var helt nytt.
/Cetzy
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp