Bukefalos 28 år!

Tappar galoppen "/

W

Whiplashr

I min ena ridgrupp rider jag för tillfället lite mindre hästar (Fjordingar), jag är ca 172-173 cm lång, stor modell och hästarna ca 138 cm i mankhöjd. Kan säga redan nu att jag vet att jag är lite för lång och tung men vi har med dessa hästar eftersom "småbarnen" i ponnygrupperna inte klarar av dem riktigt eftersom fjordingarna är lite tunga och väldigt starka. Men iallfall.
De är inte jättemusklade, helt okej kondition men inte den bästa...
De är ganska lika när man rider , men jag kan ta Bråka som exempel , henne jag red igår. Min favorit av dem :love:.
Hon går i ganska bra form i skritt och trav (den enda fjordingen som har relativt lätt att gå i bra form) , lite problem i höger varv med skänkelvikningen så jag antar att det är hennes "svaga" sida. Vi fattade galopp från skritt. Har lite svårt att hålla balansen , Bråka slängtravade typ tre steg , och flöt sedan in i väldigt slängig galopp och bröt sedan av efter 2-3 språng. Hon genade även mkt (Vi red på en volt) och sprang snarare på en oval volt. Försökte få henne att galopperade lugnt och kort och samtidigt hålla ut volten , men det är svårt med mig som är lite för lång att hålla om ordentligt.. hur jag än försökte fick jag ingen bra galoppfattning och ingen bra galopp heller. Försöker man korta sprången = sitta till lite och krama på tygeln byter hon av direkt även om jag försöker driva samtidigt.

Tips på hur jag kan försöka jobba lite med den här hästen i galoppen ? Rider gärna fjordingarna, otroligt mysiga :)
 
Sv: Tappar galoppen "/

Hur är den med rakriktningen i skritten och traven? På en vanlig volt t ex.
Brukar vara lättare att jobba med sån "grovträning" i lägre gångarter först för att hitta stabiliteten och sen försöka ge hästen förutsättningar att hålla det i galoppen. Sådan fattning sådan galopp osv.
Hitta en stabilitet i din kropp och i hästens kropp där ni hamnar i "självbalans" även på en volt utan stöd från dig. Försök hålla den känslan i galoppen. Tänk att hästen ska sitta ihop hela tiden, kännas sammanhängande.
Hellre 2-3 hyfsade språng och sen avbrott än envisas med att galoppera vidare i fläng-galopp, det är himla svårt att hitta tillbaka till balans igen I galoppen. Ju bättre fattningar du kan få till, desto lättare brukar det bli att hålla kvar ekipagets balans även lite längre sträckor.

Hoppas det här sa dig något iaf..
Just det där att leta efter mindre saker att rätta till i lägre gångarter tror jag kan vara effektivt. Det är lättare att rätta till "små" fel i lägre gångarter som i sin tur ger symptom som blir "problem" i högre gångarter... Det där med skänkelvikningen är ju en sån grej. Men glöm inte helheten, att säga att den skulle vara svagare i höger bak låter kraftigt förenklat i det fallet! :p
 
Sv: Tappar galoppen "/

Är det Blåkulla du rider på? Har i sånna fall ridit på de fjordingarna för länge sen :)

Har för mig att jag förut tyckte att Bråka (tror jag tta det var) hade väldigt lätt för att böja på nacken men bli väldigt lång i ryggen och släpa efter med bakbenen och att hon då var väldigt svår att gallopera eftersom att hon inte var tillräckligt samlad.
Kanske är det fortfarande så? Och om det inte är samma Bråka du rider på så kanske det är samma sak med den här Bråka?
Om det är så så tycker jag att du ska försöka driva på henne så att hon får upp huvudet och ryggen lite. Kan också vara bra att inte gallopera så mycket eftersom att hon kanske tycker att det är jobbigt utan att gallopera bara några steg i början och sen bryta av och berömma så att det blir lite i taget?

Lycka till!;)
 
Sv: Tappar galoppen "/

Är det Blåkulla du rider på? Har i sånna fall ridit på de fjordingarna för länge sen :)

Har för mig att jag förut tyckte att Bråka (tror jag tta det var) hade väldigt lätt för att böja på nacken men bli väldigt lång i ryggen och släpa efter med bakbenen och att hon då var väldigt svår att gallopera eftersom att hon inte var tillräckligt samlad.
Kanske är det fortfarande så? Och om det inte är samma Bråka du rider på så kanske det är samma sak med den här Bråka?
Om det är så så tycker jag att du ska försöka driva på henne så att hon får upp huvudet och ryggen lite. Kan också vara bra att inte gallopera så mycket eftersom att hon kanske tycker att det är jobbigt utan att gallopera bara några steg i början och sen bryta av och berömma så att det blir lite i taget?

Lycka till!;)


Haha , visst är det nog samma Bråka det :) (Ifrån Sindarve? :P) Håller nog med dig lite när jag tänker efter lite, hon kan ha ganska bra form i skritt och trav men i galoppen tappar hon ALLT xD
Ska försöka nästa gång att få henne i bättre form i skritt och trav nästa gång och sedan försöka att få en bättre fattning , kanske mer stöd helt enkelt ? To be continued..
 
Sv: Tappar galoppen "/

Vad roligt!:)
Ja, från Sindarve ja. Min favorit var Melitta men hörde att hon flyttat. :(
Hoppas i alla fall att Bråka mår bra. Jag red henne bara 5 gånger eller något och då hade hon just kommit till Blåkulla så det är säkert mycket som har hänt med henne.
Kom på att min ponny också tappar rätt mycket i gallopen och att jag brukar öva med honom på att gallopera på små volter (i början lite större och sedan mindre och mindre) för då måste de ju hålla ihop sig hyffsat och man behöver mest koncentrera sig på att styra, ställa och driva!

Lycka till och hälsa henne från mig!;)
 
Sv: Tappar galoppen "/

Åh , Melitta , henne tyckte jag också mest om faktiskt :)' Hon var riktigt härlig att rida , inte så himla sega i munnen som de andra tycker jag. Melitta fick åka eftersom hon inte trivdes på Blåkulla riktigt, i slutet av sin tid där så var hon så elak i spiltan att knappt ridlärarna kunde göra i ordning henne, hon sparkades och bet folk som en liten tok. Så Melitta fick åka tillbaka till Gotland och så fick vi dit en fjording som heter Hilda, så henne har vi nu tsm med Bråka och Meja. :)
 
Sv: Tappar galoppen "/

Man kan börja att fråga sig om hon har kroppen för att få den galoppen du efterfrågar? Frågar för att jag har själv en häst som precis "lärt" sig att galoppera på volt (dvs går att styra!) och har svårt att korta sig och gå i form. Han är väldigt framtung (kallblod).

Kanske har Bråka samma förutsättningar? I sådana fall är det bara att träna, träna och träna!

Eller kan det ha varit så att du inte var i balans och hon tyckte det var svårt att dra "hela lasset" själv? Om hon har svårt för galoppen underlättar det för henne att den som sitter på har bra balans och gör nogranna fattningar.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp