Tappat tand

Takire

Trådstartare
Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta).

Kommer ringa veterinären på måndag för att boka tandkontroll. Hunden har betydligt mindre synlig tandsten än senast han var på professionell tandrengöring (november 2022), så jag tycker inte att han borde ha drabbats av tandlossning, men han har mig veterligen inte heller råkat ut för någon olycka med tanden. Det är inte ens något sår där tanden suttit, men den var förstås väldigt liten så kanske det läkte på någon dag. Han måste ha tappat tanden de senaste dagarna för när jag borstade hans tänder tidigare i veckan hade han ingen glugg.

Kan han ha bitit av/ut tanden på ett hårt ben (nötnacke)? Annars vet jag inga fler anledningar till att hundar tappar tänder än parodontit eller olycksfall. 🤔. Blev lite bekymrad, men han verkar åtminstone inte ha ett dugg ont.
 
Jag vet att hundar kan få parodontit även utan synlig tandsten, men tänkte bara att han inte hade någon lös tand som behövdes dras ut någon av gångerna han fått ptr (och hade mycket synlig tandsten)
 
Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta).

Kommer ringa veterinären på måndag för att boka tandkontroll. Hunden har betydligt mindre synlig tandsten än senast han var på professionell tandrengöring (november 2022), så jag tycker inte att han borde ha drabbats av tandlossning, men han har mig veterligen inte heller råkat ut för någon olycka med tanden. Det är inte ens något sår där tanden suttit, men den var förstås väldigt liten så kanske det läkte på någon dag. Han måste ha tappat tanden de senaste dagarna för när jag borstade hans tänder tidigare i veckan hade han ingen glugg.

Kan han ha bitit av/ut tanden på ett hårt ben (nötnacke)? Annars vet jag inga fler anledningar till att hundar tappar tänder än parodontit eller olycksfall. 🤔. Blev lite bekymrad, men han verkar åtminstone inte ha ett dugg ont.
Med tanke på att det inte var något sår är det med största sannolikhet parodontit. Jättebra att du bokat tandkontroll, låter som att det är dags för tandröntgen.
Min pappas hund på 4 år tappade en tand hemma. Bokade in honom för PTR och han behövde i slutändan dra ut 11 tänder pga parodontit trots väldigt lite tandsten. Tandsten är bara ”toppen av isberget” tyvärr.
 
Med tanke på att det inte var något sår är det med största sannolikhet parodontit. Jättebra att du bokat tandkontroll, låter som att det är dags för tandröntgen.
Min pappas hund på 4 år tappade en tand hemma. Bokade in honom för PTR och han behövde i slutändan dra ut 11 tänder pga parodontit trots väldigt lite tandsten. Tandsten är bara ”toppen av isberget” tyvärr.
Jag har inte bokat tid än, men ska göra imorgon :). Jag vill absolut inte att han ska ha/få ont i munnen. Men jag undrar varför han i så fall fått parodontit just nu...
 
Idag var vi på tandkontroll! Veterinären tyckte att Frej var fin i munnen och ingen annan tand var lös. Bästa gissningen är att incisiven han tappat varit lite lös, kanske på grund av att han tuggat på något hårt.

Veterinären tyckte han var för fin i munnen för att det skulle vara motiverat med narkos och tandsanering, men skulle han tappa någon mer tand så får vi ta det med röntgen då. Veterinären passade i alla fall på att lyssna på hjärtat, som lät bra ❤️.

Jättebra veterinärbesök av flera anledningar. Känns som jag tjänat några tusen eftersom det inte blir någon ytterligare åtgärd nu. Veterinären fick titta i munnen utan minsta sprattel av hund. Frej kändes också mycket mindre spänd eller rädd än han brukar. Det hjälpte säkert att det bara är tre veckor sedan vi var in för vaccination (snabbt, smärtfritt vad det tycktes och inget klämmande på kroppsdelar). Känner mig stolt över min hund som var så duktig. 🥰.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp