Bukefalos 28 år!

Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Men om antalet dåligt uppfödda huskatter minskas så måste ju köparen anpassa sig och faktiskt lägga de pengar som krävs om de nu måste skaffa en katt. Och på så sätt kanske värdet i katten ökas då man snarare skulle förlora på att skaffa en ny om det inte passar så man ser till att ta god hand om den man har. Så om man på något sätt kan lyckas minska på hemlösa okastrerade katter, tex om kastreringskrav kan införas och böter på de som inte gör det så att det lönar sig att kastrera, ta hand om de vilda man kan hitta och få tag på, minska marknaden för människor som bara ska ha gratiskatt genom att höja priserna, så kommer ju efterfrågan efter vettigt uppfödda katter att öka. Trots de kostnader som krävs för att föda upp dem rättvist så kommer ju en huskatt ändå vara billigare än en raskatt och fortfarande vara alternativ nr.1 för många.

Ja det är självklart bra att många vänder sig till katthem! Men skulle dessa katthem ha så mycket hemlösa katter om man kan lyckas lösa problemen med vilda katter, okastrerade utekatter, folk som skaffar gratiskatter som skickas ut när det inte platsar i livet längre (borde finnas någon slags lag om registrering när man skaffar ett djur, samt chipning/märkning så att om någon hittar denna katt som är registrerad hos en ägare som lämnat det så kan man sätta dit personen ordentligt).
Visst jag tror inte man kan undvika hemlösa katter helt, men ju mindre hemlösa katter desto lättare blir det ju att hitta ett hem åt alla som ändå kommer in då de blir mycket färre.

Fast problemet är ju just hur vi ska lyckas minska den dåliga aveln. Får vi stopp på skitaveln är det klart att antalet hemlösa katter kommer minska och det kommer finnas ett större utrymme för seriöst uppfödda huskatter, men hur stoppar vi den oseriösa huskattaveln? Det är den stora nöten att knäcka.
 
Jag är väldigt emot huskattsavel så jag skulle enbart överväga katthem, förening, via länsstyrelsen, djurräddare... Osv. Och där är priserna oftast för låga tycker jag, tur man kan donera vid sidan om :). Många ggr ingår ju vaccination, idmärkning och kastrering vilket är toppen :up:

Om jag studerar huskattspriserna finns det allt från 0 kr och uppåt... Sällan mer än avmaskat om det inte är byb (blandrasavel) :yuck:.... Såg igår en :banghead: som sålde 4-veckors kattungar med budgivning på facebook... Få saker får mig så upprörd som hur lågt många värderar huskatten, nu menar jag inte enbart kattens pris... :rage:
 
Sen det här argumentet med seriös och kontrollerad huskattavel, OM man ska bedriva sånt; Varför inte lika gärna börja med renrasavel där du vet att det finns efterfrågan och där du har en betydligt bättre chans att driva seriös avel? Varför just välja huskatt annat än att din söta katt Berit förtjänar ungar och du nu vill påbörja "seriös avel"? För i slutet blir det ändå en ekonomisk fråga och du har större chans att gå back i seriös och kontrollerad avel av huskatt än raskatt (just pga efterfrågan. Få bryr sig om ifall det är seriös huskattavel eller buskavel medan de som köper raskatt vet vad de vill ha)
 
Nu har vi testat sonen i 2 katthem, och inte en enda reaktion.

Bara hos sin mormor så det kan inte vara katten han reagerade på, fast jag trodde det eller så har det vuxit bort i samband med att hans luftvägar blir bättre. Så nu blir det att spana katttillbehör och läsa vilket torrfoder som är bra :)
 
Sen det här argumentet med seriös och kontrollerad huskattavel, OM man ska bedriva sånt; Varför inte lika gärna börja med renrasavel där du vet att det finns efterfrågan och där du har en betydligt bättre chans att driva seriös avel? Varför just välja huskatt annat än att din söta katt Berit förtjänar ungar och du nu vill påbörja "seriös avel"? För i slutet blir det ändå en ekonomisk fråga och du har större chans att gå back i seriös och kontrollerad avel av huskatt än raskatt (just pga efterfrågan. Få bryr sig om ifall det är seriös huskattavel eller buskavel medan de som köper raskatt vet vad de vill ha)

Svaret är att för att driva raskattavel får du bara ha innekatter. Ska dom gå ut så ska det i så fall vara till en rastgård med tak så att dom absolut inte kan rymma. Detta för att förhindra tjyvparningar och att dom skulle kunna bli smittade av någon sjukdom. Dessutom är inte raskatterna avlade för att klara ute-liv. Dessutom är det så att folk älskar sina vanliga bondkatter i alla dess färger o fasoner - dom är oftast mer olika varandra än raskatterna eftersom det inte bedrivs planerad avel. Det går framåt. Fler o fler som inte vill ha kattungar kastrerar katterna, fler o fler id-märker dom. Jag har noterat att det inte alls varit många "kattunge-lappar" på ICA´s anslagstavla i år. Så fortsätt propagera för att folk ska ta betalt för sina kattungar och de som skaffar katt ska tänka sig för och gärna välja kattunge efter sin egen personlighet, fundera på om dom o kattungen passar ihop. Nu tänker tydligen de flesta nästan bara på kön och färg.

Jag skaffade en ny, vuxen honkatt av skogkattetyp (utan papper) i juni. Hon var tydligen redan med ungar och den 25 juli föddes tre småmissar. Tre honor, väldigt olika varandra. En långhårig, två korthåriga. Två framåt, en ganska blyg o försiktig... men lika livlig som de andra. Snart ska jag vaccinera dom första gången. Vid andra vet-besök ska dom vaccineras igen + vet-besiktigas och chip-märkas. Jag ska försöka ta 1000 per unge för de korthåriga och några hundra mer för den långhåriga. Det ska bli intressant att se om det överhuvudtaget går att få dom sålda för det priset. Ändå går jag ju back en massa!
 
Svaret är att för att driva raskattavel får du bara ha innekatter. Ska dom gå ut så ska det i så fall vara till en rastgård med tak så att dom absolut inte kan rymma. Detta för att förhindra tjyvparningar och att dom skulle kunna bli smittade av någon sjukdom. Dessutom är inte raskatterna avlade för att klara ute-liv.

På viket sätt menar du att raskatter är avlade för att inte klara ute-liv?
Jag har tre stycken som klarar ute-liv alldeles utmärkt.
 
Svaret är att för att driva raskattavel får du bara ha innekatter. Ska dom gå ut så ska det i så fall vara till en rastgård med tak så att dom absolut inte kan rymma. Detta för att förhindra tjyvparningar och att dom skulle kunna bli smittade av någon sjukdom. Dessutom är inte raskatterna avlade för att klara ute-liv. Dessutom är det så att folk älskar sina vanliga bondkatter i alla dess färger o fasoner - dom är oftast mer olika varandra än raskatterna eftersom det inte bedrivs planerad avel. Det går framåt. Fler o fler som inte vill ha kattungar kastrerar katterna, fler o fler id-märker dom. Jag har noterat att det inte alls varit många "kattunge-lappar" på ICA´s anslagstavla i år. Så fortsätt propagera för att folk ska ta betalt för sina kattungar och de som skaffar katt ska tänka sig för och gärna välja kattunge efter sin egen personlighet, fundera på om dom o kattungen passar ihop. Nu tänker tydligen de flesta nästan bara på kön och färg.

Jag skaffade en ny, vuxen honkatt av skogkattetyp (utan papper) i juni. Hon var tydligen redan med ungar och den 25 juli föddes tre småmissar. Tre honor, väldigt olika varandra. En långhårig, två korthåriga. Två framåt, en ganska blyg o försiktig... men lika livlig som de andra. Snart ska jag vaccinera dom första gången. Vid andra vet-besök ska dom vaccineras igen + vet-besiktigas och chip-märkas. Jag ska försöka ta 1000 per unge för de korthåriga och några hundra mer för den långhåriga. Det ska bli intressant att se om det överhuvudtaget går att få dom sålda för det priset. Ändå går jag ju back en massa!
Låter konstigt att raskatter inte kan vara ute då det bor tre raskatter på min gata som är ute varje dag.
 
Låter konstigt att raskatter inte kan vara ute då det bor tre raskatter på min gata som är ute varje dag.

Gamla myter, helt enkelt. Raskatter är inte mindre anpassade till uteliv än andra katter, men folk kanske tror det för få raskattsägare vill ha sina katter som utekatter för olika anledningar (precis som en del inte vill ha sina huskatter som utekatter). Raskattsaveln är så ung så jag vet inte ens hur man skulle åstadkomma att avla fram sådant på några decennier till bara några år? (Många kattraser är väldigt nya.) Och jag undrar också hur skulle man avla fram så att en katt att inte klara av ett uteliv? Det enda jag kan tänka på är t.ex korta ben, men vad jag vet så är inte raser som Munchkin godkända inom SVERAK, och korta ben kan även dyka upp i huskatter.

Kan säga att en av mina katters uppfödare bor mitt ute i skogen, där deras kastrater springer ute och jagar möss och råttor och b.la en av de duktiga råttjägarna är en perserkatt. :D
 
Raskatterna på din gata används antagligen inte i aveln, och gör det det så är det emot SVERAKS regler att låta dom gå ut i friheten. Kolla med SVERAK själv om du inte tror på det. Norska skogkatter klarar sig utmärkt som utekatter. Perser har en päls som väldigt lätt tovar sig då den blir fuktig och full i småboss... Rag doll katter rekomenderar man inte ska gå ut pga man har avlat bort deras normala försvarsinstinkt - det är därför dom kallas rag doll! Dom kämpar inte om man håller fast dom utan hänger som en trasdocka. Cornix rex och vissa andra har för tunn päls för kylan, men kan självklart gå ut då det inte är kallt...
 
Raskatterna på din gata används antagligen inte i aveln, och gör det det så är det emot SVERAKS regler att låta dom gå ut i friheten. Kolla med SVERAK själv om du inte tror på det. Norska skogkatter klarar sig utmärkt som utekatter. Perser har en päls som väldigt lätt tovar sig då den blir fuktig och full i småboss... Rag doll katter rekomenderar man inte ska gå ut pga man har avlat bort deras normala försvarsinstinkt - det är därför dom kallas rag doll! Dom kämpar inte om man håller fast dom utan hänger som en trasdocka. Cornix rex och vissa andra har för tunn päls för kylan, men kan självklart gå ut då det inte är kallt...

Jag har två ragdollkatter och de är verkligen inte avlade så som du påstår. Visst är de rätt relaxade soffpotatisar om de är på det humöret - men jag kan lova dig att grannkatten Båtsman inte sätter sin tass på min kattpojkes revir. Så jag är ledsen, men du är helt fel ute när det gäller raggisarna i allafall
 
Jag har två ragdollkatter och de är verkligen inte avlade så som du påstår. Visst är de rätt relaxade soffpotatisar om de är på det humöret - men jag kan lova dig att grannkatten Båtsman inte sätter sin tass på min kattpojkes revir. Så jag är ledsen, men du är helt fel ute när det gäller raggisarna i allafall

http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/rasbeskrivning

Här kan du läsa tydligt och klart att trasdockekatterna inte försvarar sig mot barn i första taget - och lite här och var finns det dumma ungar! Att den är dålig på att klättra och allmänt sävlig. En sådan katt lever farligt utomhus.
 
Jag har två ragdollkatter och de är verkligen inte avlade så som du påstår. Visst är de rätt relaxade soffpotatisar om de är på det humöret - men jag kan lova dig att grannkatten Båtsman inte sätter sin tass på min kattpojkes revir. Så jag är ledsen, men du är helt fel ute när det gäller raggisarna i allafall

Instämmer, jag har känt flera siameser/orientaler som är utekatter. En äldre siamesherre (kastrat) var kungen i sin omgivning och en enormt duktig jägare :D
 
http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/rasbeskrivning

Här kan du läsa tydligt och klart att trasdockekatterna inte försvarar sig mot barn i första taget - och lite här och var finns det dumma ungar! Att den är dålig på att klättra och allmänt sävlig. En sådan katt lever farligt utomhus.

Jag tror nog att dina tolkningar är lite över gränserna för hur den där texten ska tolkas.
De är inte alls dåliga på att klättra till exempel. Eller detta med hur du tolkar barnsituationen - stämmer inte heller.

Och varför skulle dessa katter inte klara att vara ute?
 
Raskatterna på din gata används antagligen inte i aveln, och gör det det så är det emot SVERAKS regler att låta dom gå ut i friheten. Kolla med SVERAK själv om du inte tror på det. Norska skogkatter klarar sig utmärkt som utekatter. Perser har en päls som väldigt lätt tovar sig då den blir fuktig och full i småboss... Rag doll katter rekomenderar man inte ska gå ut pga man har avlat bort deras normala försvarsinstinkt - det är därför dom kallas rag doll! Dom kämpar inte om man håller fast dom utan hänger som en trasdocka. Cornix rex och vissa andra har för tunn päls för kylan, men kan självklart gå ut då det inte är kallt...

Alltså, huskatten jag hade gick ju inte ut när han ogillade vädret. Det gäller ju för alla katter. Regn, kyla, blåst, snö... det är många katter som väljer att hellre stanna inne då, oavsett ursprung. Det finns väldigt många huskatter vars pälsar absolut inte lämpar sig för utomhusvistelse. Som tovar ihop sig till riktiga kakor.

Visst är raskatter generellt sett avlade för att trivas inomhus och vara sociala, men det betyder ju inte att de är hjälplösa offer utomhus. Min kastratdam (f d avelshona) på 12 år är en devon rex på 3,5 kg. Hon håller grannens 3 stora maine cooner borta från gården. Världens trevligaste dam, inga problem att ha med barn, social och pratig men likt förbannat kan hon hålla ett revir ute. Det finns ju ingen motsättning i det.
 
Jag tycker du själv brister i både kunskap och empati äga en katt.Såtillvida är väl priset och allt med det ovidkommande.Vad du kan få, vad kan du ge??????
 
Få raskattuppfödare gör vinst på sina kullar. Och jo, visst kan man göra vinst på nån. Men man kan lika gärna gå 10.000 back på nästa.
Parningskostnaden ligger oftast på runt 1 kattungepris = 8000/kull
På min ras kollar vi hjärtat inför kull = ca 1000/kull
Test för parasiter = 750/kull
Veterinärkostnader (vacc, id-märkn, besiktn, kastr) = 1500/kattunge
Mat och sand kostade mig runt 10.000 sist pga olika problem
1 v semster bort
Försäkring 1300-2700 på honan beroende på bolag
Jag hade dessutom 7000 i vetkostnader pga en mjölktand som kom fel och behövde dras, en unge som blev dålig i magen osv. Ett kejsarsnitt är inte gratis heller trots försäkring.
Resor till hane, veterinär osv tillkommer.
300/unge i registrering

osv...
Merparten av dessa kostnader gäller även för bondkatt. De måste också få mat och sand, veterinärhjälp och ibland kejsaren. De enda skillnaderna är så vitt jag kan se är parningskostnaderna inklusive resor och jag skulle vilja lägga till meritering med utställningar.
 
Jag har ingen åsikt om priset på vare sig raskatt eller huskatt, de två jag har nu försökte vi få betala för men fick inte (inget var gjort med dem som vaccination eller avmaskning).

Min stilla undran är om de som tar 2000 kr för en huskatt verkligen skattar för det? Något säger mig att de med raskatter faktiskt skattar för sin ev vinst och då blir det inte så mycket kvar men att de med huskatter faktiskt struntar i det.

Man kan väl inte förutsätta att de som säljer raskattuppfödare är ärliga och de som säljer blandraser oärliga när det gäller katter. Man får för övrigt dra av för kostnader vid produktion vid beskattning.
 
Man kan väl inte förutsätta att de som säljer raskattuppfödare är ärliga och de som säljer blandraser oärliga när det gäller katter. Man får för övrigt dra av för kostnader vid produktion vid beskattning.

Naturligtvis inte men har man raskatter är det lite svårare att bortförklara sina intäkter om skatteverket kommer och frågar eftersom de måste vara registrerade. Huskatter är frivilligt att registrera och det är oftast den som köper eller får katten som gör det, inte uppfödaren.
 
Merparten av dessa kostnader gäller även för bondkatt. De måste också få mat och sand, veterinärhjälp och ibland kejsaren. De enda skillnaderna är så vitt jag kan se är parningskostnaderna inklusive resor och jag skulle vilja lägga till meritering med utställningar.

Nja, de stora kostnaderna såsom hanens kostnad, registrering och viss del av försäkringen har inte huskattavlare. Inga tester görs innan kull heller. Sen är det ju tyvärr så att många huskattungar säljs utan att vara vaccinerade och så.
Sen anser jag att även huskatter ska kosta pengar, några tusen allraminst! Men dom ska också säljas vaccinerade, idmärkta osv.
 
Sen anser jag att även huskatter ska kosta pengar, några tusen allraminst! Men dom ska också säljas vaccinerade, idmärkta osv.

Det är poängen med min tråd ; mer aktiva huskatttägare som ger sina kattungar en bra start i livet :)

"Bonna-katter" har en usel status, används som slit-och-släng eftersom de kostar ofta inget att köpa. Katthem har överflöd av just dessa katter som fart illa. Håller med dig MissFideli att även jag ger gärna några tusen för en huskatt som är vaccinerad, idmärkt osv. Helst gärna även kastrerad :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 880
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 676
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 472
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp