Tårna hoppar ur led, råd?

Disen

Trådstartare
Jag skriver med förhoppningen att någon ska komma med något "mirakeltips" (någon som har ett trollspö?). Jag är nämligen rådlös och kan inte för mitt liv komma på hur vi ska lösa detta.

Min hund, 6,5 år, har problem med tårna på framtassarna. I vintras (det var ju även kallt här nere) så hoppade de ur led. Bara de två i mitten av tassen (sporren räknas inte). Detta hände upprepade gånger. Vi började värma upp honom mer noggrant före varje promenad. Detta hjälpte ibland... Han får glucosamin och klorna hålls korta.

När det händer så är det bästa att låta honom "gå bort det". Det tar 3-5 steg sen går han som vanligt.

Vi åkte till en lokal veterinär som med en otrolig noggranhet och tålamod kände igenom alla tårna. Hon kunde inte hitta något men hade en teori. Om han sträcker fram tassen så "ploppar" benet framför den yttersta leden av och senan kan inte dra tillbaka den. Vi kunde röntga, men hon trodde inte att vi skulle hitta något. Om det är pga artros så finns det inte så mycket att göra annat än att konstatera att det är just det.

Hon tog kontakt med en ortoped i Lund. Han hade aldrig hört talas om problemet öht, men vi var välkomna på en undersökning.

När hon tog kontakt med mig efter att ha pratat med ortoped så hade snön börjat smälta och när kylan försvann så följde problemet med. Verkade det som. Så jag tackade nej och bestämde mig för att avvakta. Rätt eller fel kan ju diskuteras. Planen var att lägga hoppet på att det inte skulle hända något nu under sommaren och när det börjar bli kallare igen köpa varma, skyddande skor till hans framtassar.

Problemet har inte visat sig på länge, men så igår tror jag det hände 3 ggr under dagen + nu imorse när jag kom hem från jobbet och han skulle ut och kissa. Samma tå samtliga gånger.

Han verkar tack och lov inte ha ont av det alls, det ser "bara" ut att vara obehagligt när han försöker gå. Självklart ska vi till ortoped. Jag ska ringa på Tisdag när mottagningen har öppet igen och hoppas på en snabb tid till Lund. Till dess hade det varit skönt med lite råd. :(

Har någon hört talas om detta tidigare? Vad kan jag göra för honom fram tills vi får en undersökning?
 
Sv: Tårna hoppar ur led, råd?

Ingen?...

Det hade iaf varit intressant att höra om någon annan iaf hade hört talas om något liknande någonstans någongång.
 
Sv: Tårna hoppar ur led, råd?

Sorry!

Har bara hört om en enda liknande åkomma och det var på en ganska tung rottistik som pga skada amputerat två tår på en tass. De kvarvarande två tårna kunde vid "hög belastning" - typ cykling på asfalt - gå delvis ur led...

Men jag har ALDRIG hört talas om en liknande åkomma på en i övrigt frisk, sund och vältränad hund!

/Swat
 
Sv: Tårna hoppar ur led, råd?

Tack!

Jag blir så frustrerad... men jag får hoppas på att ortopeden kan komma med några tips om vad vi kan göra för att förbättra situationen. Jag hatar att bara stå och se på när det händer. Frågan är vad man kan göra...

Ni får hålla tummarna för oss!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av operation av knäskålar som hoppar ur led? Blev det bra? Hur lång var rehab-tiden efter...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Fideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 413
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp