Bukefalos 28 år!

Tassproblem...

E

Excellent

Min tjej har efter en längre tids konvalescens blivit helt(?) frisk :) och jag har nu dragit igång träningen på allvar. Bl.a. kör jag en hel del konditionsträning för att få upp flåset för framtida söktävlingar. Muskelmässigt så funkar träningen bara bra - inga hältor eller ömma muskler - men tassarna tar stryk! :mad: Vet inte om den ryggskada hon haft gjort att hon springer annorlunda nu, men nu för tiden sliter hon väldigt på framtassdynorna (har aldrig varit ett problem tidigare). Jag har nu köpt ett par skor åt henne och de hjälper då hon inte längre blir ömfotad, men de är ju så klumpiga! Och det är svårt att få dem att sitta bra, de har en förmåga att glida ner och att hon snubblar på dem. :mad:

Har någon något tips på trampdynsskydd? Något smidigare än skor?

Funderar också på tass-salvor. Tycker hon är lite torr på dynorna - de kanske nöts lättare då? I så fall - hur gör ni med tass-salvor? Har ni på det innan eller efter träning? Eller kanske bara en gång om dagen, oavsett träning? :confused:

Jag kör intervaller på grusvägar, kan jag ju tillägga. Jag måste vara på grusväg för att komma upp i hastighet med cykeln (jag har ingen värstingcykel som jag kan köra rakt ut i skogen med och jag har inte råd med en sådan heller...). Skulle givetvis vilja hitta ngn mjuk sandväg, men än så länge har jag bara hittat grusvägar....
 
Sv: Tassproblem...

kan du inte sy ett par egna skor som passar till henne el nån som syr i läder (el tyg) som du kan special beställa ett par av....

brukar smörja min hund tassar då det behövs, men för mej känns det bättre att smörja efter träningen då det även blir lite massage....
 
Sv: Tassproblem...

du får väl beställa ett par av nån som kan då :) du kan du ju få dom precis som du vill så dom passar :D
 
Sv: Tassproblem...

Kan man inte spraya sånt där flytande plåster på.... Det sägs ju bli som en extra hud.
 
Sv: Tassproblem...

Flytande plåster? Det lät intressant.... Antar att det går att kolla upp mer om det på apoteket? Eller har någon en bra länk, månntro?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Svårt att sätta rubrik på min fundering... Jag har en tränande dotter som har ansträngningsastma (eller nåt - har haft en tidigare tråd...
2
Svar
32
· Visningar
1 756
Senast: ameo
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 295
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 195
Senast: juvelen
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 654
Senast: Hairspray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp