Tävlingar 2017

Ja jag är jeeetetrög! Så ansträng dig för att förklara på ett bra sätt från början så slipper vi skriva så många meddelanden här. HAAHAHAHAHAHHAHAHH:p:D

Ja för inte fan har man någonsin behövt ett FEI pass för att rida nationella tävlingar så det kunde man ju tro att du skulle fatta att det var internationella jag syftade på!
 
Men jag fattar inte riktigt...måste man inte ha FEI pass för att rida internationellt hemma? Nånsin? Dvs gäller alla internationella hemma?
Tydligen *kan* det skilja mellan arrangörer, men i detta fall står det uttryckligen i propositionen att man får starta svenska hästar utan fei-pass, bara de har fei-registrering. Gäller båda klasserna tror jag.
 
Det är iallafall smidigt för det finns ju en hel del folk som inte någonsin tänker tävla mer än 1* klass på hemmaplan. Men det är ju dumt att dom tog bort att man fick rida 2 st internationella tävlingar i Sverige på sin vanliga licens
Absolut. Gäller det inte även 2*? Det gör det i alla fall i Norge, men jag har liksom inte orkat anstränga mig så mycket för något som ändå inte är aktuellt just nu.

Tror de ville ha passkopior för att förbereda för FEI pass. Fattar inte varför man inte bara kan ta all info från ASVH/SH om nu alla hästar ska va tilläggsreggade
 
Har stått med i två år att det är tillåtet, men nu har de tagit bort det, men inte resten. Så jag vet inte om de ville ta bort det? Gissar att man får fråga ÖD och kan få ungefär 150 olika svar. Känns inte så aktuellt för mig ändå. Alltså hela TR hade ju behövt lite renovering, så ostrukturerat och svårtolkat.

Men alltså.... (en allmän fråga, inte bara riktad till dig) Får man inte ha bettlöst, t.ex. sidepull? Förstår väldigt lite av TR när det kommer till betsling.
Det står tex i allmänt "För häst är någon av följande betslingar obligatoriskt; typ träns, kandar, stång eller hackamore". och i dressyr "Betsling med träns är tillåtet på alla nivåer för häst och ponny"
Men alltså, ett bettlöst träns är ju också ett träns? Eller?
Står även att man måste leda i huvudlag med bett. Om man då rider med hackamore, ska man tränsa om då?!

I hopp/terräng förstår jag ännu mindre...
Står det i klartext någonstans om bettlösts vara eller icke vara eller är jag blind?
 
Men alltså.... (en allmän fråga, inte bara riktad till dig) Får man inte ha bettlöst, t.ex. sidepull? Förstår väldigt lite av TR när det kommer till betsling.
Det står tex i allmänt "För häst är någon av följande betslingar obligatoriskt; typ träns, kandar, stång eller hackamore". och i dressyr "Betsling med träns är tillåtet på alla nivåer för häst och ponny"
Men alltså, ett bettlöst träns är ju också ett träns? Eller?
Står även att man måste leda i huvudlag med bett. Om man då rider med hackamore, ska man tränsa om då?!

I hopp/terräng förstår jag ännu mindre...
Står det i klartext någonstans om bettlösts vara eller icke vara eller är jag blind?
Nej det verkar vara väldigt tolkningsbart. Men det står väl nånstans att man får leda hästen i det tränset/huvudlaget man tänker rida på
 
Men alltså.... (en allmän fråga, inte bara riktad till dig) Får man inte ha bettlöst, t.ex. sidepull? Förstår väldigt lite av TR när det kommer till betsling.
Det står tex i allmänt "För häst är någon av följande betslingar obligatoriskt; typ träns, kandar, stång eller hackamore". och i dressyr "Betsling med träns är tillåtet på alla nivåer för häst och ponny"
Men alltså, ett bettlöst träns är ju också ett träns? Eller?
Står även att man måste leda i huvudlag med bett. Om man då rider med hackamore, ska man tränsa om då?!

I hopp/terräng förstår jag ännu mindre...
Står det i klartext någonstans om bettlösts vara eller icke vara eller är jag blind?

Fick lite skärmdumpar av @Wilisia och i TRV så står det under häst dels att tygeln får fästas i huvudlaget och att hackamore är tillåtet från vilken stjärnklass det nu är. I terrängen nu alltså. Inget om bettlöst. Och för ponny står det uttryckligen "bettlöst ej tillåtet". Det tolkar jag som att bettlöst är tillåtet i terrängen för häst.

Jag personligen orkar inte med att fråga ÖD för div tolkning. Hittills har jag ALDRIG fått ett bättre svar, i någon fråga ever, än vad jag själv kunnat läsa mig till på förhand. Jag frågar om jag får ha min pulsmätare för det är ju egentligen inte godkänd (iom att den inte står med och allt som inte står med är ju inte godkänt). Men jag hade ärligt talat aldrig frågat ÖD om bettlösa tränset men en uteslutning är heller inget mitt liv går under för :)
 
Absolut. Gäller det inte även 2*? Det gör det i alla fall i Norge, men jag har liksom inte orkat anstränga mig så mycket för något som ändå inte är aktuellt just nu.

Tror de ville ha passkopior för att förbereda för FEI pass. Fattar inte varför man inte bara kan ta all info från ASVH/SH om nu alla hästar ska va tilläggsreggade

Nej det gäller bara 1*
 
Tydligen *kan* det skilja mellan arrangörer, men i detta fall står det uttryckligen i propositionen att man får starta svenska hästar utan fei-pass, bara de har fei-registrering. Gäller båda klasserna tror jag.

Nej man får rida alla int 1* på hemmaplan utan fei pass. Gäller alltså alla nationer
 
Visst är det irriterande? Jag har i stort sett lagt ner ft i år för jag jobbar varenda jäkla helg det är en ft .. jag går ju dessutom på söndagar på kvällen så jag hinner ju inte hem till jobbet . Jobbar ju tors, fre och lördag och sen helgen efter söndagen och sen är jag ledig en hel helg och sen börjar det om. Jobbar ju givetvis däremellan oxå men just helgpassen är ju helt kasst.. hade varit bättre att jobba fre lörd sönd och sen ledig två helger och sen fre lörd sönd.

Vilket stört schema? Varför förstöra en helg till med att jobba söndag kväll?
Vi jobbar ungefär 1 helg var 4-5 vecka, men då är det helt kört med fälttävlan, 16-timmarspass dag och natt omvartannat.
 
Vilket stört schema? Varför förstöra en helg till med att jobba söndag kväll?
Vi jobbar ungefär 1 helg var 4-5 vecka, men då är det helt kört med fälttävlan, 16-timmarspass dag och natt omvartannat.

Söndag natt visserligen men jag börjar ju på kvällen... Nä det kan man fan undra
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: settis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 541
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp