Tävlingstråden 2015 :)

Det är nog inte V3 heller då V3 är ett V1 program fast b och c klass.

Det måste vara någon av lättklasserna?

Typ V5? Lätt fyrgång..

V2 är det samme som V1 men du är fler på banan :)
Här i DK har vi inte b och c klass, utan du måste rida på ett visst snitt i V2 för att få rida V1.
V3 är som V2 men inte med krav på fri tölt, utan medeltempo-fri tölt :)
 
4,3 är V3 (V1 med flera på banan och fast gångartsföljd är V2).
Karaktärer är poäng. Har du flyttat till DK eller jobbar du där?

Den här våren skall dels lille B ut i helgen i V5 och T8 (på Framtid vår) och sedan skall "X:et" och jag nöta bana och skaffa oss erfarenhet och banvana.
Exakt är anmäld till Norrköping (Dyggur Reg), Häringe 1/5 (Vallfari/MöRS/Dis), Eidfaxi Reg, och Gyda. Däremellan skall jag hämta hundvalp i Småland och döma på Strömsholm och SSM.

/Malin
 
Jag flyttade hit -09 :) och köpte min första islandshäst nov -11 :) så jag är inte alls insatt i det svenska systemet :)
 
Tävlade för första gången i söndags, en pröva-på-tävling; V5 och T8. Jättekul men oj oj vad nervös jag var!!! Trodde jag skulle kräkas ner hela mig och hästen innan vi red in på banan. Benen skakade som asplöv. Hu!!

Pållan var jätteduktig och kändes så trygg och fin, trots sina knappa 6 år, om hon nu ens är det ännu, och end 2 starter tidigare. Hon var inte så lyhörd som hon brukade, hon är ju det annars. Nu dundrade hon bara på utan att lyssna på minsta lilla och låg på och var pigg. Det gick det med. Fick 5,0 i tölt, 4,5 i trav (hon kan bättre, jisses, men jag störde, benen skälvde så jag knappt kunde rida lätt), 6,0 för skritt och 5,0 i galopp. I t8 blev det 5,5 resp 5,0 (vi tappade tölten plus att hon var trött)

Hur gör ni för att övervinna nervositeten? Jag vill ju tävla, ska tävla (!!), men jag mår illa redan nu av bara tanken!! Och nästa gång är det ju en riktig tävling.
 
Tävlade för första gången i söndags, en pröva-på-tävling; V5 och T8. Jättekul men oj oj vad nervös jag var!!! Trodde jag skulle kräkas ner hela mig och hästen innan vi red in på banan. Benen skakade som asplöv. Hu!!

Pållan var jätteduktig och kändes så trygg och fin, trots sina knappa 6 år, om hon nu ens är det ännu, och end 2 starter tidigare. Hon var inte så lyhörd som hon brukade, hon är ju det annars. Nu dundrade hon bara på utan att lyssna på minsta lilla och låg på och var pigg. Det gick det med. Fick 5,0 i tölt, 4,5 i trav (hon kan bättre, jisses, men jag störde, benen skälvde så jag knappt kunde rida lätt), 6,0 för skritt och 5,0 i galopp. I t8 blev det 5,5 resp 5,0 (vi tappade tölten plus att hon var trött)

Hur gör ni för att övervinna nervositeten? Jag vill ju tävla, ska tävla (!!), men jag mår illa redan nu av bara tanken!! Och nästa gång är det ju en riktig tävling.
Enda sättet är att tävla mera ;)
 
Japp vi laddar om för en likadan tävling om några veckor. Om inte annat så är det bra miljöträning :)
:bump: Fick 5.5 för skritten och kommentar energisk! För övrigt hade vi inte ett ända "energifattigt" denna gång så jag är nöjd. Dock genomgående passtaktig tölt när jag lägger lite mer press för energi. Vet inte om det är jag eller han som spänner oss.
 
*nyfiken* ska på min första islandshästtävling och kolla nu i helgen i Norrköping, Dyggurs. Är det några härifrån som ska dit och tävla? :)

Jag är hel nybörjare och håller på att byta från storhäst till islandshäst just nu så är som en barn på julafton för det här! :) kameran kommer självklart åka med!
 
*nyfiken* ska på min första islandshästtävling och kolla nu i helgen i Norrköping, Dyggurs. Är det några härifrån som ska dit och tävla? :)

Jag är hel nybörjare och håller på att byta från storhäst till islandshäst just nu så är som en barn på julafton för det här! :) kameran kommer självklart åka med!
Så stolt över ditt val ;)
 
Tävlade för första gången i söndags, en pröva-på-tävling; V5 och T8. Jättekul men oj oj vad nervös jag var!!! Trodde jag skulle kräkas ner hela mig och hästen innan vi red in på banan. Benen skakade som asplöv. Hu!!

Pållan var jätteduktig och kändes så trygg och fin, trots sina knappa 6 år, om hon nu ens är det ännu, och end 2 starter tidigare. Hon var inte så lyhörd som hon brukade, hon är ju det annars. Nu dundrade hon bara på utan att lyssna på minsta lilla och låg på och var pigg. Det gick det med. Fick 5,0 i tölt, 4,5 i trav (hon kan bättre, jisses, men jag störde, benen skälvde så jag knappt kunde rida lätt), 6,0 för skritt och 5,0 i galopp. I t8 blev det 5,5 resp 5,0 (vi tappade tölten plus att hon var trött)

Hur gör ni för att övervinna nervositeten? Jag vill ju tävla, ska tävla (!!), men jag mår illa redan nu av bara tanken!! Och nästa gång är det ju en riktig tävling.
Brukar också bli nervös. Men då tänker jag för mig själv att "va fan det är inte så märkvärdigt! Tänk att det är träning!"
Det lugnar lite men inte prestationsångesten kanske :)
Bäst är att tävla ofta så brukar det bli bättre.
 
Var förbi Dyggurs tävlingar idag på förmiddagen, så himla kul! Fick se lite olika grenar, kan inte alla benämningar eller vad som hände riktigt men det var lika spännande för det. Kunde lista ut lite vad som var attraktivt :) Hjälpte att jag stod mellan 2 grupper som jag tror hade någon liknande utbildning för hur man dömer eller om man gör så bara rent allmänt vad vet jag! Men väldigt intressant att höra. Fick lite hjälp på traven när jag faktiskt mötte bekanta till mig som var där och kollade med - roligt. Blir himla sugen på att själv få testa att tävla och jag har inte kommit upp i sadeln än hehe!

@Freyr såg dig starta på Exakt och fick er på bild, knäppte en hel del på alla jag såg så nu kan jag studera lite i efterhand med :)

En positiv sak som jag ser med islandshäst tävlingar är att jag inte behöver stå vid sidan av och vara rädd för att folk ska åka av på samma sätt som jag står och är nervös när jag är på fälttävlan och ser vänner tävla :D hehe
 
Vi ska tävla! :nailbiting:
Jag har inga förväntningar, alls. Detta är första gången vi åker iväg tillsammans så jag räknar inte med bra resultat. Men det är lite det som är meningen också. Vi ska ut för att skapa rutiner och för att ha roligt tillsammans, inget mer än så. Men visst är det nervöst och spännande.

Söndag nästa vecka bär det av. :bump:
 
@Weeka Ojoj, ja där gick det ju inte helt enligt planen. Vi tappade kontakten och fick lite missar i kommunikationen.
Tävlade på Häringe den 1/5 och då gick det bättre. Fortfarande saker att förbättra och bygga vidare på, men betydligt bättre kontakt och känsla - och även poäng!
Bästa @Cheeserica fotade oss lite:
Exakt1maj15_8.jpg


Exakt1maj15_3.jpg
 
Lånade lite intressanta frågeställningar från Dressyr:

"Ja, jag undrar helt enkelt hur ni lägger upp er tävlingsdag, vid dressyrtävling?

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?

Hur lång tid innan lastar ni ur?

När börjar ni skritta fram?

När går ni in på framridningen?

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?"

Lägger till - Andra rutiner som ni har.

Ger ni hästen mat mellan klasserna, grovfoder och/eller kraftfoder?
 
@Freyr Det där med att det ska gå enligt planen är ju inte alltid alla faktorer håller med om :) Men kul att det gick bättre på Häringe! Heja :)
(Lägger in en av bilderna jag tog, kan ta bort den om det inte är ok! :))

b147472.jpg
 
Och igår var jag på en Majkepni och tävlade i den lättaste klassen. Kom femma av elva starter, blev glad att jag kom till final. Denna gång var jag lika fruktansvärt nervös :nailbiting: innan jag gick in men sen släppte det :banana: Tyckte tom det var roligt på banan :bump:.

Pratade m domaren efteråt och hen sa att de andra hästarnas rörelser var mkt större men att jag knep femteplats för min häst hade bra takt, såg trevlig ut rent allmänt och att jag hade mjuk och följsam ridning. Jag blev sååå glad och tacksam för den kommentaren. Väldigt glad :banana: Har skinit som en sol sedan dess.

Nu ska vi tävla mer :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 930
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 805
Senast: lewellyn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 351
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp