A

Alonelife

Hej på er !

Jag har ALLTID, ALLTId och åter ALLTID haft svårt med taxering. Jag kan inte bedöma och se avståndet..:( Däremot om jag tittar på hästtävling, kan jag bedöma deras avstånd och se ifall dom kommer rätt eller fel.. men på hästryggen - No no..

Jag köpte en läromästare, jag har haft han i 3 år. Ridningen har inte gått framåt alls.. vi har tränat för A-tränare (en känd tränare) och andra mkt duktiga, dom försöker och jag försöker, men det går inte.. jag kan inte taxera rätt. Då min läromästare har endast haft 1 ägare från födseln tills ja köpte han så har den som haft honom ridigt honom rätt och aldrig låtit honom tänka. En väldigt duktig ryttare som red in honom, och hon är jättebra på att taxera, så hästen "slipper".

Jag har testat massor övningar, en tränare sa "Lägg bommar framför" det övade jag i 1 år, Jag är väldigt ambitiös av mig och vi tränade riktigt mkt på detta..

Sen säger flera "låt han tänka själv" så jag har bra galopp (många tränare berömmer mig för att jag har sån bra galopp och tempo å rytm) och sitter still mot hindret, men ändå stöd, men vi kommer alltid fel så hästen hoppar åt helsike. Men han hoppar ju alltid.. en vettig häst vägrar ju men han hoppar.

Det är JÄTTEPINSAMT på tävlingar.. vi kan inte tävla högre än 100 cm, för då kan han hoppa dom stillastående.. låter hemskt men jag kan inte hjälpa det :( Känner mig så taskig mot hästen. Men jag vill komma vidare i hoppningen.. men det går inte..

Hur gör ni? Har ni några bra övningar? Ska jag tex. lägga ut bommar och låta hästen taxera själv på dessa bommar? Det är det att hästen kan inte taxera.

Jag är alltid så ledsen pgr. av detta då jag har många som stöttar mig och jag vill verkligen satsa på ridningen, denna hästen har kapacitet på höjder - men jag måste taxera honom - vilket jag inte kan :(

HJÄLP! Har detta varit så här för någon annan? Eller är jag ensam med det? Om jag inte, har det hjälp för er?
 
Sv: Taxera

Har du provat att galoppera över en bom på marken i galopp? Det sättet tycker jag är det lättaste för att lära sig känna avspårngspunkten och kunna påverka hästen. I början kan du bara sitta och känna, nu kom jag rätt, nu kom jag för stor eller nu kom jag för nära och sen kan du börja använda volten för att känna avståndet.
Jag kan även ägna mig åt att se distanser mot grästuvor ute i skogen eller en liten pinne eller så bara för att träna mitt öga.

Lycka till!
 
Sv: Taxera

Sen säger flera "låt han tänka själv" så jag har bra galopp (många tränare berömmer mig för att jag har sån bra galopp och tempo å rytm) och sitter still mot hindret, men ändå stöd, men vi kommer alltid fel så hästen hoppar åt helsike. Men han hoppar ju alltid.. en vettig häst vägrar ju men han hoppar.

Det här är det jag har lärt mig och det är också så som jag gjort på yngre hästar/hästar som inte taxerar. Det tar tid och man får mååånga kråksprång men till slut blir det bättre och bättre. Hur länge har du försökt på det här sättet?
Om du tränar på lågt hinder gör det ju inget om han kommer fel heller. De flesta hästar vill ju inte komma fel och till slut lär de sig hur de ska göra för att underlätta för sig själva även fast det är en stor omställning om de innan inte behövt tänka själva. Lycka till!
 
Sv: Taxera

men om du har en bra galopp, vilket du säger att du har, och kollar upp bortanför hindret, inte sitter och "mixtrar" med handen, och bara håller kvar stödet så gör det inte så mycket om du kommer lite fel. hoppa låga hinder tills du känner det funkar och tränatränaträna, låga hinder ofta, det sliter inte heller. Som du säger så måste hästen lära sig tänka själv också.
så..
*bra galopp
*stöd hela vägen, aldrig släppa
*kolla bortanför och inte mixtra
är iaf vad jag brukar tänka när jag hoppar in mina bäbisar/omskolningar
lycka till:laugh:
 
Sv: Taxera

Jag hade samma problem med avståndsbedömningen. Det komiska var att vissa dagar kunde jag verkligen se avstånden långt innan o vissa dagar var känslan helt borta.
Men jag fick som tips att öva på att galoppera mkt över bommar o små hinder. Det är ju inget som sliter på din häst heller.
Sen kunde jag faktiskt ibland öva mitt öga genom att känna avståndet när jag var ute o gick själv, t ex "hur kommer jag att sätta ner fötterna där borta vid den där grenen som ligger 15 meter framför mig på vägen". Låter kanske knäppt, men då fick man ju också öva sin känsla för avstånd.
Men jag tror det viktigaste är att du inte får tänka FÖR mkt på detta när du väl ska hoppa för det kan nog " sätta sig i huvudet på dig" tillslut.

Lycka till!!
 
Sv: Taxera

Jag är också värdelös på det.
Jag håller och håller, så kommer jag fel, får panik och pushar iväg hästen.
Som tur är är pojken min klokare än mig och han tar alltid vettiga beslut åt mig om jag förhastar mig :)
Jag tränar mycket galoppbommar där jag kan reglera galoppsprången. Eller relaterade avstånd där jag VET hur långt det ska vara och försöker sedan rida på det, om och om igen på låga hinder.
Bommar på marken är också bra, då spelar de ingen roll om man kommer fel.
 
Sv: Taxera

Vad det gäller taxering: jag är usel, delvis pga synfel. Hästen är inte precis usel, men hon skiter i vilket och litar på den egna förmågan. Vi har hopptränat massor, både för tränare och på egen hand. Det har resulterat i att hon är en jävel på att ta i lite mer när hon märker att vi är lite för långt ifrån. Jag har blivit bättre på att lita mer på henne och inse att vi gör saker ihop, det är bara att ta tag i manen och hänga med, hon fixar, jag visar vart vi ska.

Opedagogiskt? Kanske det.

Totalt livsfarligt? Knappast i det här fallet, vi hoppar bara höjder vi reder ut, just nu bara nån meter.

Tillit? Väldigt mycket.

Bommar framför hindret... alltså, det beror ju på. Kommer man rätt på bommen kommer man rätt på hindret, kommer man fel... tja. Det beror väldigt mycket på hästen.


*duckar*
 
Sv: Taxera

Jag tycker du ska börja om från början. Det låter som att du rider lite i undertempo på tävling, samt att du har svårt att reglera hästens galopp.
Skippa tävlingar och och den pressen ett tag och använd bommar och pyttesmå hinder VARJE dag som du rider på ridbana/ridhus.

Om du har möjlighet så försök rida fler hästar, och gör samma sak med dem, tjata bommar och småhinder.
Gör, förutom anridningsövningar även övningar som går ut på att reglera längden på galoppsprången så att du lär dig känna hur långa spång hästen tar beroende på tempo.
Sedan tycker jag att du faktiskt kan se dig om efter en annan tränare. Rätt tränare för dig ska kunna hjälpa dig med problemet. :)

Jag lovar att det kommer att lossna! De som inte har bra avståndsbedömning får helt enkelt träna, träna, träna och åter träna. :D
 
Sv: Taxera

TACK för alla svar!! Jättesnällt!!

Jag var och hoppa idag i förmiddags och det gick inte alls bra.. jag vågar inte riktigt lita på honom..Hur lång tid dröjer det tills hästen lär sig taxera? Detta var även en ny tränare, då jag har turen att välja mellan MASSA här. (dock har ja snart ridigt för alla...)

vego96: jag har också synfel.. :/ Min häst kan inte riktigt ta i då han är endast 150 cm, vi tävlar hästklasser. Men han kan inte hoppa för långt ifrån hindrena (oxrar).

Jag är dock duktig på att reglera små hinder och bommar, men inte högre.. jag är inte höjdrädd heller men jag är dock LIVRÄDD för att trilla av.. då jag skadat mig rejält varje gång.

SandraW - Vi har tränat så i 3 år.

Minelli - Det med skogen har jag också fått tips från, men jag glömmer så lätt xD Men det ska jag försöka tänka mer på
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp