Bukefalos 28 år!

Tecken på dräktighet? (kanin)

C

Calenfiriel

Finns det några tidiga tecken på dräktighet?

Det är en vecka sedan jag parade henne, hon beter sig inte skendräktigt, så jag hoppas att hon är dräktig, men jag är så sugen på att hitta ett tecken på att hon verkligen är det, helst utan veterinär.
Hon känns något rundare om magen och hon sitter still mer.
Men stillasittandet kan bero på att hon är uttråkad då hon är isolerad i en egen bur, och rundheten kan bero på stillasittandet?
Hon är lite bitskare också.
Jag vågar inte glädjas än, men är lite otålig...
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

Vet inte om alla honor gör det men en vecka efter parning börjar dom ofta skotta burets strö framför sig med framtassarna.
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

hmm.. om hon bara är parad för en vecka sen tror jag inte att du ser / känner skillnaden på magen.. men jag kan ha fel :p

Om hon gör ngt som hon inte brukar göra, tex om hon "alltid" har tyckt om att hoppa upp på sitt hus eller något annat och slutar med det nu kan det vara ett tecken..
Så blev min hona.. saker som hon gjort förut slutade hon med och man fica tex inte lyfta henne alls, ibland inte ens komma nära henne. :p

Som zuzzi skrev så kan dom gräva omkring lite i spånet eller vad du nu har som underlag..

Min hona började dricka typ hur mycket som helst... :p så det kan väl vara ett tecken också..
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

Du tycker dig ofta känna att "åh, men nog är hon lite rundare om magen" fast hon inte är det. Och att hon kanske verkar mer ointresserad utav dig än hon är, men oftast är det bara som man hoppas ;).
ca tre veckor efter parningen känner man oftast att magen är lite spänd, som en ballong!
När två veckor har gått, om hon boar (dvs drar av sig päls) då så är hon skendräktig.
Dricker mer gör dom oftast, och sedan 2-3 veckan så brukar dom börja rumstrera om lite i buren.

Du ska absolut inte ge henne mer mat än du brukar, det kan försvåra förlossningen. Och den sista veckan ska du inte hålla på så mycket med henne, antagligen drar hon sig undan. Och när dagarna är räknade och hon ska få ungarna så håll dig borta! Peta inte i boet dom närmaste dagarna då kan honan döda ungarna.

Mvh Felizhia
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

hej någon som vet hur en kanin beter sig när dom är dräktiga jag har 2 kaniner som JAG tror har haft lite kul för ca 1 vecka sedan , dom har varsin bur men har fått vara ute tillsammans en massa spring på dom :D

nu har min hona börjat låta lustigt ungefär som ett marsvin med skorrande och hon vill inte bli klappad bara hopppar undan vill inte att man pillar på henne då kan hon bitas slår med fram tassarna ,, detta är första gången för mej med kaniner så jag vet inte hur dom beter sig sedan är det olika från djur till djur ....:bump:

hör gärna av er

mvh helene
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

Man kan aldrig veta säkert ifall en kanin är dräktig eller ej.
Detta då skendräktiga kaniner kan bete sig som dräktiga, och tvärtom.

Har tidigare aldrig haft honor det märkts på, förutom sista dagarna då magen blev väldigt stor på ena.
Men honan jag har nu är väldigt speciell och har flera små tecken hon visar.
Redan från dag 1 är hon väldigt mån om sin matskål.
Resterande honor har som sagt betett sig precis som vanligt.
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

Med lite träning ska man 2 veckor efter parning kunna känna ungarna, man drar med fingrarna på var sida om buken, nere vid låren, och då ska man känna som pärlband (ungarna) på båda sidorna.

Jag har dock inte provat själv men tänkte försöka det nästa gång jag har dräktiga honor :)
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

de allra första dagarna efter parningen börjar honan oroligt att kraffsa i bottenmaterialet! humöret brukar också ändras på en gång, var honan snäll och lugn före parning så kan hon under dräktighetstiden vara helt bitsk och ivrig! och tvärtom! efter 3 veckor börjar hon boa i sin bolåda! men du kan hålla koll på henne, kaniner förändras helt och hållet när dom e dräcktiga!
de kan tex börja ogilla sin föredetta favoritmat eller grönsak!
att hon e rund kan bero på att hon e i en liten bur, isåfall ska magen vara lös och mjuk! e hon dräcktig så e den hård och spänd, men känn försiktigt!
 
Sv: Tecken på dräktighet? (kanin)

Hej!

Jag har en hona som har parat sig när vi var bortresta (hon va på zoo då) men jag vet inte riktigt om hon är dräktig eller inte. Finns de några speciella tecken?

Dom saker jag har märkt som kanske kan vara tecken är:
. Spend mage.
. Större "bröst"
. Vill inte bli klappad eller att man ska bära henne.
. Kraffsar runt i buren och tar halm från de stora rummet och lägger som ett bo i de lilla rummet i buren.
. Mycket tröttare, lägger ring hälst ner och vilar.
Kan detta vara tecken på dräcktnin? (ca 2 veckor sedan)

Väldigt tacksam för så fort svar som möjligt! ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 348
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 480
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp