Bukefalos 28 år!

Tekniktolerans i sambo förhållande

men jag blir tokig på alla miljoner olika kontroller! Borde nog köpa en korg eller något som vi kan förvara dem i...
Ja, jag har 3 fjärrkontroller. Det är 2 för många !
Tyvärr, går dom inte att vara utan dock. Jag har ett soffbord som jag köpte på Mio där du kan rulla ut bordskivorna så har du ett stort förvaringsfack att gömma tex fjärrkontroller :) .
 
Ja, jag har 3 fjärrkontroller. Det är 2 för många !
Tyvärr, går dom inte att vara utan dock. Jag har ett soffbord som jag köpte på Mio där du kan rulla ut bordskivorna så har du ett stort förvaringsfack att gömma tex fjärrkontroller :) .
Vi har också ett sådant fack under soffbordet. En av oss använder det. Den andra tycker att soffan är en utmärkt förvaringsplats :D
 
Jag tycker visserligen att ett starkt argument för att vara särbo är att man slipper stå ut med med fula prylar.

Men är man sambo så är man.
Jag sov 10cm från svärfars svarv Något halvår, Samma ex hade MCn i sovrummet en vinter. Jag gillar när det syns vem som bor i hemmet.

Min nuvarande partner och jag har ganska liknade smak i grunden, men min är mer förfinad, han hade fejkäkta mattor, jag äger ingen matta yngre än 70år...

Eftersom han har stått ut med en bur med 200 -300 kackerlackor i badrumskåpet så hade jag glatt fått stå ut med ful teknik om han önskat det.
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?
Jag har hög tolerans, men så är min partner en fena på att gömma sladdarna. Däremot ogillar jag ljudet som är kopplat till TVn. Jag ber honom ofta sänka, när han spelar TV spel får han använda hörlurar.

När jag funderar lite mer på frågan kanske jag ändå inte har så hög tolereranivå ändå. Jag hade faktiskt ogillat att ha massa grejer på bordet men det gäller ju inte bara teknik.
 
Vi har en hel del teknik men jag tycker inget är fult. Men min sambo skulle aldrig köpa ful teknik eller teknik som inte passar ihop.

Men generellt så anser jag att man inreder boendet tillsammans om man är sambo och det innebär ju att bådas viktiga saker ska få vara med.

Jag är förövrigt en fena på att fixa snygga sladdlösningar så vi har väldigt lite lösa sladdar. Det krävs dessutom pga robotdammsugaren.
 
Däremot ogillar jag ljudet som är kopplat till TVn. Jag ber honom ofta sänka, när han spelar TV spel får han använda hörlurar.
Separat ljud kopplar man till tv:n för tv:ns ljud för det mesta suger...
Men jag kan förstå om man inte spelar tillsammans blir det ett buller istället. En nackdel med öppna planlösningar idag...
 
Jag är förövrigt en fena på att fixa snygga sladdlösningar så vi har väldigt lite lösa sladdar. Det krävs dessutom pga robotdammsugaren.

Det är otroligt vad det kan göra mkt för trivseln i hemmet. Jag spenderade flera dagar när jag flyttade in med att fixa kabellister och dra kablar. Inget man kommer att ångra :).
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?

När jag träffade min sambo så var hans högtalare de största jag någonsin sett, och det var datorer, skärmar o sladdar överallt. Så jag har vant mig ;)
Det är lite mer diskret nu för tiden, det går väl i mode det där med.
Men att vi har flera högtalare, två ps4 och tv som tar upp hela väggen har jag accepterat ;)
 
När jag träffade min sambo så var hans högtalare de största jag någonsin sett, och det var datorer, skärmar o sladdar överallt. Så jag har vant mig ;)
Det är lite mer diskret nu för tiden, det går väl i mode det där med.
Men att vi har flera högtalare, två ps4 och tv som tar upp hela väggen har jag accepterat ;)
Nyfiken, varför två av samma? :)
 
När jag träffade min sambo så var hans högtalare de största jag någonsin sett, och det var datorer, skärmar o sladdar överallt. Så jag har vant mig ;)
Det är lite mer diskret nu för tiden, det går väl i mode det där med.
Men att vi har flera högtalare, två ps4 och tv som tar upp hela väggen har jag accepterat ;)

Ja, modet är mot mindre och mindre högtalare och elektronik , kablar ska gömmas osv.
Det finns en anledning till att högtalare är stora. Men mindre högtalare går att kompenseras med ex en subwoofer. Hur mkt jag än älskar ljud skulle jag aldrig förmå mig att ta in för stora högtalare då det inte är estetiskt tilltalande.
 
När jag bodde med mitt ex så var det inte riktigt en fråga om vad jag tyckte utan han hade datorer och grejjer mest överallt kändes det som, jag gillade det inte men han hade det ändå. Det smögs hela tiden in nytt.. Nu när jag bor själv utan alla pryttlar och sladdar så trivs jag sååå mycket bättre! Så om det någonsin skulle bli tal om ett samboförhållande igen så är min tröskel ganska låg om det inte göms väldigt väldigt väl och snyggt.
 
Nix inte i mitt fall. Mitt ex var en tekniknörf. Jag är ett likaså, så nej jag bryr mig inte tro det eller ej. ;)
För mig var nog problemet mest surrandet ifrån fläktarna samt alla jävla blinkande lampor när man skulle sova. När jag väl flyttade inte och inte bara sov här så behövde mina kläder en plats att vara på och då fick helt enkelt alla de där vad det nu var flytta ut. Det är ju skillnad på att bo själv och bo tillsammans. Tex så gör det ju inget om datorerna står i sovrummet när man bor själv för då stör man ju ingen annan när man spelar mitt i natten, men om en person ska sova och den andra vill spela och datorn är i sovrummet blir det knöligt.
 
NOLL tolerans. Inga datorer, sladdhärvor, fula gadgets, pryttlar, verktyg osv framme inom synhåll i gemensamma rum. Arbetsrummet ska också vara vilsamt, snyggt, välstädat och undanplockat - och kunna stängas om.

Tack och lov har vi ganska samma smak och spenderar hellre pengar på teknik som är snygg och praktisk, annars hade vi haft ett problem. Jag klarar inte stök och belamrade ytor och just de där uppsättningarna med datorer, seriekopplade diskar, skärmar, blinkande lampor osv är rent depressivt fula, särskilt som de ofta paras med fula stolar och hemska persienner som aldrig dras upp. Urk. Då vore jag hellre särbo.

Detta sammanfattar precis hur jag vill ha det i mitt hem! Som tur är, är både jag och min sambo totalt ointresserade av teknikprylar och äger inte ens en dator 😁
 
För mig var nog problemet mest surrandet ifrån fläktarna samt alla jävla blinkande lampor när man skulle sova.

Va hemskt att ha datorn i sovrummet. I sovrummet ska allt va elektronik bort. Där ska man bara sova ...
Min dator står i vardagsrummet då jag endast har en 2:a, inte optimalt. Men inga blinkade lampor och man får sätta örat till för att höra fläktarna...
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?

Jag har låg toleransnivå för högtalare och stereo om de är stora och skrymmande och tar massa plats och syns. I vårt förra hus hade vi mycket olika åsikter om var dylika eländen skulle placeras - jag ville ha dom osynliga han hade konstiga idéer om att de skulle ha prime position
TVn är okej förutom att den har en fjärrkontroll för mycket och jag tycker det är krångligt att få till rätt program.

Datorerna är våra laptops - de är helt okej
 
Har nog relativt hög tolerans tror jag. Min man har ett stort teknikintresse och jag är rätt ointresserad men uppskattar såklart att lyssna på musik i ett bra system och titta på film i ett rum som nästan är som en bio. Som tur är vi båda allergiska mot sladdhärvor.

När vi byggde huset vi bor i nu kunde vi anpassa det mesta så det passar oss båda. I vardagsrummet mer avskalat med en soundbar under TV:n och en liten sub gömd bakom en fåtölj. Sladdragningen förberedd för den möbleringen så knappt en sladd syns. Ingen jobbig TV-möbel heller.

På övervåningen har vi ett allrum på 25 kvadrat som mannen får styr över i princip själv. Stor TV, på specialbyggd möbel, ganska stora högtalare mm. Även där förberett med tomrör så väldigt få synliga sladdar och de som syns har han "snyggat" till med paracord. Just nu sparar han till betydligt fräsigare högtalare än de vi har i allrummet. Jag kan tänka mig att betala en del av dessa men inte hälften då jag aldrig själv skulle betala så mycket för högtalare.

Vi har ett gemensam hundintresse men hundarna är mina. De har tuggat på nuvarande högtalare som valpar (flera år sedan hundarna är snart 7 år och 4,5 år nu). Först blev han nog lite upprörd men insåg nog ganska snabbt att sånt händer. Dessa var ju inte alls så dyra men det blev rätt fult så nu har han skalat, slipat och målat dem svarta, blev betydligt snyggare enligt mig än fejkträfärgen de var i innan. Har vi valp igen med nya väldigt dyra högtalare får vi väl stängsla in dem tills valptiden är över.

Det han haft som jag hade riktigt svårt för var den gamla stationära datorn som lät som ett mindre flygplan när den var på. Den fick han fixa så de var tyst eller kasta. Den är förflyttad till garaget nu, ett steg närmare återbruket iaf...
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 097
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp