Telefonintervju

Idas

Trådstartare
Jag har sökt sommarjobb på en myndighet och kommer att ha en telefonintervju med dem nu under veckan. Detta är det första "relevanta" jobbet till min utbildning jag sökt. De intervjuer jag varit på förut har handlat om säljjobb och där är jag helt på det klara med vilka slags frågor som ställs, men nu känner jag mig osäker!

Det kommer endast att vara telefonintervjuer och jag får ingen möjlighet att träffa någon, därför vill jag såklart göra så gott intryck som möjligt direkt.
Är det något särskilt att tänka på vid en telefonintervju? Har ni några tips? Några specifika frågor som kan ställas?

Håll en tumme :D
 
Vilken myndighet?

Låter konstigt om det BARA är telefonintervjuer?

Jag jobbar för Migrationsverket. När de anställde sommarvikarier (inkl mig, så jag började) hade de först en telefonintervju och sen gruppintervjuer. Hursom. Telefonintervjun var inte förberedd, jag satt och åt när de ringde. Minns inte direkt frågorna men de verkade mest vara för att avgöra att man inte var bindgalen typ ;) varför man sökt jobbet, kort bakgrund om sig själv, vad man ansåg att man kunde tillföra osv. Jag sa verkligen INGENTING under telefonsamtalet som inte stod i mitt CV och min ansökan. Men jag vinnlade mig om att låta glad och positiv! Det funkade ;P

Men för en bokad telefonintervju skulle jag ställa in mig på samma frågor som under en "vanlig" intervju. Läs på om jobbet och myndigheten innan, så du kan ge relevanta och kopplade svar utefter det.
 
Vilken myndighet?

Låter konstigt om det BARA är telefonintervjuer?

Jag jobbar för Migrationsverket. När de anställde sommarvikarier (inkl mig, så jag började) hade de först en telefonintervju och sen gruppintervjuer. Hursom. Telefonintervjun var inte förberedd, jag satt och åt när de ringde. Minns inte direkt frågorna men de verkade mest vara för att avgöra att man inte var bindgalen typ ;) varför man sökt jobbet, kort bakgrund om sig själv, vad man ansåg att man kunde tillföra osv. Jag sa verkligen INGENTING under telefonsamtalet som inte stod i mitt CV och min ansökan. Men jag vinnlade mig om att låta glad och positiv! Det funkade ;P

Men för en bokad telefonintervju skulle jag ställa in mig på samma frågor som under en "vanlig" intervju. Läs på om jobbet och myndigheten innan, så du kan ge relevanta och kopplade svar utefter det.
Naturvårdsverket! Tyckte också det lät märkligt men de har tydligen fått in en hel massa ansökningar och har inte tid att hålla vanliga intervjuer.

Det låter lugnande, då kan jag förbereda mig som jag brukar :)
 
Vi (Länsstyrelsen) har också bara telefonintervjuer om det rör sig om exempelvis fältsäsongs-personal.
Enda skillnaden är väl att du inte behöver klä dig specifikt för att göra intryck... Se till att vara på plats där det är lugnt och så. Lycka till!
 
Har du tidigare jobbat med försäljning har du redan ett försprång eftersom du då säkert har en trevlig röst och bra bemötande. Håller med, den enda skillnaden är att du inte behöver klä upp dig, fundera vad du ska göra av händerna och att de antagligen inte talar lika mycket om sin myndighet innan de kommer till dig. ;) Ja och att det bara är en person du måste göra ett gott intryck på. Sedan kanske de kallar på gruppintervju/info för de som går vidare. Eller så anställer de direkt på grundval av telefonintervjun.

Lycka till! :)

PS. Och se till att mobilen är laddad om det är den de ringer till och att mottagningen är bra! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 288
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp