Tesla vs facket

nullo-modo

Trådstartare
Har eran syn på Tesla ändrats? Kommer Tesla ge sig tror ni? Hur lång kommer det gå innan en lösning hittas om det blir en lösning.
 
Har eran syn på Tesla ändrats? Kommer Tesla ge sig tror ni? Hur lång kommer det gå innan en lösning hittas om det blir en lösning.
Förmodligen hittar Tesla en Amazonlösning. De hyr in personalen av en aktör inom bemanning som har kollektivavtal. Inte så mycket bättre för någon, men då behöver ingen part låtsas som att de inte fick som de ville.
 
Förmodligen hittar Tesla en Amazonlösning. De hyr in personalen av en aktör inom bemanning som har kollektivavtal. Inte så mycket bättre för någon, men då behöver ingen part låtsas som att de inte fick som de ville.
Ja, sorgligt nog så är det mer eller mindre omöjligt att hitta jobb inom truck och industri idag som inte är bemanning.
 
Förmodligen hittar Tesla en Amazonlösning. De hyr in personalen av en aktör inom bemanning som har kollektivavtal. Inte så mycket bättre för någon, men då behöver ingen part låtsas som att de inte fick som de ville.

En "Amazonlösning" är fullständigt orimlig i motorbranschen.

Men skulle Tesla välja att ta in bemanning trots att det är praktiskt svårt att hyra in mekaniker och tekniker för en bilverkstad skulle det vara en bättre lösning för personalen och hela arbetarrörelsen. Då skulle de anställda få bland annat tjänstepension, vara garanterad aktieoptionens värde, årliga löneökningar, OB- och övertidsersättning.

Men när Tesla valde att åka 100 år tillbaka i tiden och ta in strejkbrytare istället för att förhandla är den lösningen troligen helt borta. Antingen är Tesla kvar i Sverige med kollektivavtal annars är man inte kvar i Sverige på sikt.
 
Har eran syn på Tesla ändrats? Kommer Tesla ge sig tror ni? Hur lång kommer det gå innan en lösning hittas om det blir en lösning.
Tesla kommer nog troligare lämna svenska marknaden hellre än att teckna kollektivavtal. Osäker på exakt när jag började tycka illa om Slusken, men kan komma ihåg att när Model 3 presenterades kände jag att det skulle kunna vara en intressant bil att köpa, men idag undviker jag i största möjliga mån allt som är förknippat med honom.
 
Jag brukade beundra musk och ville gärna ha tesla men sen han outade sig som nazist, transfob och antidemokratisk skulle jag inte ta emot en testa om jag så fick en gratis. Skulle skämmas av att sitta i en. Beteendet nu går ju helt i linje med företagets policys i åratal.
 
En "Amazonlösning" är fullständigt orimlig i motorbranschen.

Men skulle Tesla välja att ta in bemanning trots att det är praktiskt svårt att hyra in mekaniker och tekniker för en bilverkstad skulle det vara en bättre lösning för personalen och hela arbetarrörelsen. Då skulle de anställda få bland annat tjänstepension, vara garanterad aktieoptionens värde, årliga löneökningar, OB- och övertidsersättning.

Men när Tesla valde att åka 100 år tillbaka i tiden och ta in strejkbrytare istället för att förhandla är den lösningen troligen helt borta. Antingen är Tesla kvar i Sverige med kollektivavtal annars är man inte kvar i Sverige på sikt.
Jag känner inte till vilka anställningsvillkor den här gruppen har och vilken skillnad kollektivavtalet skulle göra för just dem. Det är ovanligt dock att branscher med svårigheter att rekrytera har mycket sämre villkor än kollektivavtalet som sätter press på även företag utan kollektivavtal.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 139
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738
Juridik & Ekonomi Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
4 364
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp