Testar hästen?

V

Vakanjaheta

Min kompis har nyligen fått en f.d travare, hon fick hästen gratis utan att veterinärbesikta den, vilket kanske inte var så smart? Hon fick hästen eftersom hästen inte ville gå trav längre (han stannade på lopp), han är 9 år och verkligen jättefin och snäll. Nu så berättade hon att hästen sparkar, bockar, stannar, sparkar bakut och håller på att bråka med henne när hon rider, och hon säger att hästen testar henne så hon slår till den med spö. Men jag är inte riktigt 100 % säker på att hästen testar, kan de inte vara så att han har ont? Min medryttarhäst höll på på nästan samma sett och de visade sej att han hade slitage och kotledsinflammation (också travare). Vad tror ni? Visst borde hon kolla upp med veterinär?
Tacksam för svar!
 
Sv: Testar hästen?

Tycker det är en självklarhet att man kollar upp den innan man börjar jobbar med, och speciellt om man inte vet nått om den innan
 
Sv: Testar hästen?

Ja - absolut! Omgående veterinärbesiktning. Helst på klinik.
Troligen finns redan plåtar (röntgen-) eftersom tidigare ägare säkert (?) kollade när den började stanna.
 
Sv: Testar hästen?

Jag tror nog INTE att förra ägaren kollade upp varför hästen stannade, han trodde bara att hästen tröttnat.

Tycker att det är så hemskt, för om nu hästen har ont, så skrämmer hon väl hästen? För hon slår ju till hästen när den sparkar, sparkar bakut osv. Och eftersom hästen stannade på lopp tror jag nästan att hästen har ont? Men inte vet jag, jag kan ju ha fel!
 
Sv: Testar hästen?

Antingen har den ont, en sadel som inte passar eller så testar den. Jag skulle inte våga chansa på att den testar. Först klinik, sedan ev en ET och absolut en sadelutprovare.
 
Sv: Testar hästen?

Sadeln ligger nog inte bra den heller, den brukar glida på hästen så för att den ska ligga bra använder hon förbygel! Jag tycker så synd om hästen och har frågat henne en gång om hon inte ska kolla med veterinär, och de va en gång för mycke för hon blev jättearg...
 
Sv: Testar hästen?

Sadeln ligger nog inte bra den heller, den brukar glida på hästen så för att den ska ligga bra använder hon förbygel! Jag tycker så synd om hästen och har frågat henne en gång om hon inte ska kolla med veterinär, och de va en gång för mycke för hon blev jättearg...

Du kan testa lite själv om hästen har ont i ryggen. Tryck (mellanhårt men antagligen hårdare än vad du tror) på ryggkotorna och se var hästen ömmar. En frisk häst ska inte sänka ryggen eller bli "jättearg" över detta. Du kan också prova att genom att trycka hårt strax ovan svansen få hästen att höja ryggen. Den ska gå i båge så att man ser att den höjs ända till korset. Även killa lite halvhårt under magen och se att kotorna höjs (kan inte höja mycket här så får vara observant).

Även hört om häst som var likadan men som blev snäll om den först fick värmas upp ordentligt utan ryttare.

Stackars pålle. Travare brukar ju vara så snälla.

Ryggen är svaga punkten för en travare eftersom den för att klara höga farter har stärkt upp ländryggen väldigt mycket. Får de då inte gymnastik och galopper och massage brukar de förr eller senare skaffa sig några låsningar här och där med följdproblem därtill..
 
Sv: Testar hästen?

Du kan testa lite själv om hästen har ont i ryggen. Tryck (mellanhårt men antagligen hårdare än vad du tror) på ryggkotorna och se var hästen ömmar. En frisk häst ska inte sänka ryggen eller bli "jättearg" över detta. Du kan också prova att genom att trycka hårt strax ovan svansen få hästen att höja ryggen. Den ska gå i båge så att man ser att den höjs ända till korset. Även killa lite halvhårt under magen och se att kotorna höjs (kan inte höja mycket här så får vara observant).

Även hört om häst som var likadan men som blev snäll om den först fick värmas upp ordentligt utan ryttare.

Stackars pålle. Travare brukar ju vara så snälla.

Ryggen är svaga punkten för en travare eftersom den för att klara höga farter har stärkt upp ländryggen väldigt mycket. Får de då inte gymnastik och galopper och massage brukar de förr eller senare skaffa sig några låsningar här och där med följdproblem därtill..

Ska se om ja får något tillfälle för det :) Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 348
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 515
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp