Bukefalos 28 år!

Testar han mig? Vad göra?

B

brunette

Hej!

Min foderponny som precis fyllt fem år håller på och konstrar så mycket när jag rider ut med honom. Jag har haft honom i knappt fyra månader.

Rätt som det är så stannar han och börjar rygga eller så vänder han hemåt och är jätte svår att vända tillbaka för han kör upp huvudet och tar man ett ledande tygeltag så stretar han emot. Ibland så "fryser han fast" på stället.

Han är allmänt lite fjantig för grejer, som en ny planka i ridhuset.

I början tänkte jag att han var rädd för olika saker, men tror mer att han testar mig. :confused:

I början så försökte jag rygga förbi honom eller göra små volter, men nu har jag bara drivit på honom tills han går framåt igen. Ibland så går han framåt direkt när han märker att jag är bestämd och ibland så reser han sig och konstrar bara ännu mer. :mad:

Ibland så tvärvänder han och försöker springa ut på åkrarna :mad:

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra? :bow:
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Men om han bara är fem år så borde han väl inte vara särskilt mycket riden? Så klart att han kanske testar dig, han är ju "tonåring", men det kan ju oxå vara så att han inte riktigt vet vad som förväntas av honom. Att rygga honom tror jag inte är någon bra idé alls, han bör nog fortfarande ha ganska klara instruktioner om vad som betyder fram (skänklar) och vad som betyder stopp (tyglar). Har du ingen kompis som du kan rida ut med så att han får lite draghjälp?
Låt honom annars stå när han fryser fast. Han får klov att gå framåt men inte åt något annat håll. Min gissning är att det är dötrist för honom att stå helt stilla någon längre tid!
Lycka till!
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Ja jag ska prova att vänta ut honom nästa gång :) som du säger borde han snabbt inse att det inte är så kul.

Han beter sig likadant när det är en annan häst med, kan funka ibland att den andra hästen går, men oftast inte :crazy:

Försöker "låsa" honom åt alla håll förutom framåt, men han bara kör upp huvudet och vänder om, men ska försöka att vara ännu tydligare. :)

Tack för tipset Camilla82 :bow:
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Min medryttarhäst är lite "fjollig" för vissa saker, och när man rider ut kan han göra precis som din häst, bara stanna och vägra gå och helt plötsligt få för sej att vända. Mitt tips är då att ALDRIG kolla på hästens hals, bara frammåt och "visar vägen". Är det alltid samma ställe han stannar på?
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Det kan ju också vara så att han inte etablerat ett förtroende för dig ännu.
Om han ännu inte litar på att du är hans ledare måste han själv ta befälet och fatta beslut i vad som för honom är osäkra och farliga situationer.

Jobba med hästen från marken, vänj honom vid att han kan lyssna på dig och att ingenting farligt sker då du bestämmer. Han kommer att lyssna till dig mer och mer. Om problemen är för besvärliga kan du vända dig till en kunnig person eller en NH tränare som kan få in er på rätt spår. Han är en unghäst, och väldigt beroende av en stark ledare att hålla i handen då det blåser.
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Det är oftast på samma ställen han stannar. Ska testa det där med att inte kolla på halsen.

Jag har jobbat mycket med honom från marken och det känns som att ledarskapet fungerar bra så länge jag är på marken. Han följer efter mig om han går lös i ridhuset och går bakom mig när jag leder honom. Andra saker som att gå efter mig på presenning och spola honom på spolspiltan (som var riktigt läskig i början :cool:) och så fungerar bra.

Men det är klart det finns ju massa kvar att jobba på från marken för att få ledarskapet bättre. :) Och för att bli en riktigt stark ledare :smirk:

Har fått en del hjälp av en tränare, men inte med detta problem, men om det inte snart blir bättre ska jag ta hjälp av henne.

Tack för råden alla :bow:
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Om det är samma ställe, och om de inte e för nära stallet så kan du försöka trava förbi det??? Han kanske har något annat att tänka på då ;) Lycka till!
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

de vanlig svaret här på buke.. har du kollat så att han inte har ont någonstans? även fast han bara är fem så är det ingen omöjlighet.. kanske gå igenom utrustningen en gång till o verkligen kolla upp så den passar honom bra?
Men eftersom han stannar på samma ställe oftast så låter de ju lite, men kan va värt o kolla upp ändå skulle iallafall ja tycka..

men om de bara e att han testar dej så håller jag med Camilla82 och
Allimac76
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Om det är samma ställe, och om de inte e för nära stallet så kan du försöka trava förbi det??? Han kanske har något annat att tänka på då ;) Lycka till!

fast problemet om hon skulle göra så är att hästen då kan börja förknippa just det stället med trav och då kan de bli så att han alltid kommer trava där, och då har hon ju snart ett nytt ptoblem.. att få honom att förstå att man kan gå förbi.
Så att trava förbi stället tycker iallafall inte jag är någon bra ide, han är ju relativt ung, ja tror med på att blida ett förtroende mellan häst o ryttare från backen, så han klart och tydligt vet vem som är ledare och bestämer..
Lycka till:)
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Låter verkligen som att han testar dig. Var envisare än han! :devil:
och ta hjälp av en tränare som du kan få bra tips och råd ifrån
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Jag känner igen mig med ditt ena problem där din häst stannar och står kvar. Jag har själv inte hittat ngn bra lösning mer än att ha ett spö när jag rider ibland så att jag kan peta lite om hon skulle börja "tjura" eller så har jag envist tryckt (inte sparkat!) med skänklarna tills hon har bjudit framåt igen, och då berömt henne.
Kom bara ihåg, Det du inte vill befästa det ska du bara ignorera och korrigera. :D Så har jag fått lära mig. ;)
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

min häst var likadan i början, vi tränade ledarskap och NH så nu går de bra :D
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Idag när jag red ut var han jobbigare än vanligt. Dels blir han jättesur om han inte får gå först, och när den andra hästen jag red med gick först så försökte han attackera henne och va såå sur mot henne. Men det handlar väl om nån dominans grej antar jag.
Jag har nog aldrig sett honom tjurig mot nån häst i hagen eller så, men när man rider ut så är han jätte sur mot den andra hästen om han inte går först för då är han inte sur alls. Om man rider ut med nån som inte är från mitt stall så är han inte heller sur.

Idag när han konstra så höll jag om honom mer så att han inte kunde vände om lika mycket och när han gjorde det så fick jag snabbt tillbaka honom "åt rätt håll". Men därimot började han bocka och sparka bakut istället. Så "stampade" han med framhoven flera gånger. Men efter att ha bråkat med honom ett bra tag så gav han sig och sen gick det bra resten av turen.

Han är bara såhär på bortvägen och när man rider hemmåt uppför han sig bra. Han är inte så här när man rider i ridhuset heller.
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Jag tror nog att jag måste göra mer ledarskapsövningar från marken, för igår när jag skulle jobba honom från marken så lyssnade han inte alls lika bra på mig som han brukar göra. Det var ett tag sen jag tränade så med honom så det är nog bara att jobba mer med det. :smirk:

Jag har gjort en del av "de sju lekarna", är det någon som har idéer på vad man mer kan träna/leka. Tänkte testa "join up" i rundkorallen, har aldrig gjort det själv, bara sett andra göra det och läst om det, är det dumt att testa det om det blir fel? Alså då menar jag utan tränare. :cool:
 
Sv: Testar han mig? Vad göra?

Min femåring testade mig i hagen när jag skulle ta in honom i början när vi var nya för varandra. Då frös han också fast och vägrade gå...Det jag gjorde då var helt enkelt att vända hela hästen och började backa honom åt det håll jag ville eftersom det är lättare att backa en häst än att dra den framlänges. Efter några meter testade vi om han bestämt sig för att gå framlänges, om nej så fortsatte vi ...

Efter två sådana hämtningar från hagen hade han fått klart för sig att det lönar sig inte att frysa fast....:devil:... så nu går han snällt med mig överallt...:) (peppar peppar...:)
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 162
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 619
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp