Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Jag har upplevt det flera ggr! Bara i England, där är de extremt noga. Så det är definitivt ingen myt eller hörsägen.

Man får INTE ha mascara eller läppglans i sminkväskan, allt som är flytande, oavsett hur litet det är och hur trögflytande det är skall vara i den lilla påsen.

Att det ibland slinker genom ändå är för att säkerhetskontrollen är lite slarvig. I Sverige och Norge får jag alltid behålla mitt läppglans.
 
Senast ändrad:
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Och jag har fått tillsägelse om mascara och läppglans även i Sverige och Norge. Så ja, man ska inte alls vara säker på att vissa saker säkert går bra.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Ja, det hänger på hur noga personen i säkerhetskontrollen är.

Nu händer det ju inget värre än att man måste plocka fram det och stoppa ner det i påsen, men det tar extra tid så det är lika bra att följa reglerna istället för att hoppas på att det går bra.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Det här låter så roligt varenda gång jag läser det. jag har struntat högaktningsfullt i den där plastpåsen sedan den dök upp, och jag har ALDRIG ens fått ett påpekande om det, än mindre någon som försökt få mig att stoppa ner något där...

Va??? Jag har blivit tvingad att lägga ner det i påse hur mga gånger som helst när jag glömt det! :mad:
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Åh vad bra att jag startade den här tråden så att jag får lite mer koll på det hela! :D
Vill inte ta upp en massa onödig tid på flygplatsen bland stressade människor. :)
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Va??? Jag har blivit tvingad att lägga ner det i påse hur mga gånger som helst när jag glömt det! :mad:

Jag tror er absolut, det låter så främmande bara när man själv knatar förbi kontrollerna varannan vecka med lite vad som helst nedrafsat i väskan.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

*kl*

Varför måste man lägga ned det i en påse? Blir läppglansen mindre farlig då? Fattar inte?
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Insulinet fick han förmodligen inte ta med eftersom det var sprutor=vapen.

Min morbror är diabetiker och det har aldrig varit något problem för honom att flyga med insulin.

Har du sett en insulinspruta någon gång? Man kan nog göra mer skada med plastkniven man får till måltiderna.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Reglerna är så... Man får ha max 1 liter flytande i handbagaget, och varje förpackning max 100 ml. Detta skall få plats i en liten genomskinlig plastpåse. Det gäller allt från parfym till tandkräm.

Jag tycker det är löjligt, om någon vill ha med sig något farligt så kan man ju hälla samma ämne i 10 stycken 100 ml flaskor, och det lär inte vara enkelt att kapa ett flygplan med en mascara. :p

Men det är bara att följa reglerna, annars får man inte flyga.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Jo, jag känner till reglerna. Jag bara undrade om det fanns något syfte för det verkar helt obegripligt att den där påsen ska göra mascaran mindre farlig.
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

När jag använde migränmedicin i injektionsform så skrev min läkare ut ett intyg utan att jag frågade, som jag skulle ha med vid utlandssemester, alltså inte bara vid flygresa. Det var på den tiden det var injektor och ampuller.

En gång när jag flög så hade jag av misstag fått med mig en nagelfil och en nagelsax i handbagaget. Nagelfilen erbjöd de mig att checka in separat eller slänga den, men saxen lät de passera. Jag har alltid funderat på hur de tänkt fästa tagen (eller vad det heter) och hur det skulle ha sett ut när filen kom på bagagebandet :p De fick slänga den ;)
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Hej!

Jag brukar ta hem ett par såna påsar och stoppa tex blöta badkläder i. De funkar bra för frukt och annat "blött" också. Men jag har aldrig använt nån sån till det de är tänkta till.

/Lavinia, flyger en del

Alltså jag måste bara fråga: hur sjutton får du ner badkläder i en sådan där påse? De påsar jag har sett på flygplatsen är max 20x20 cm stora, inte kan man väl knöla ner en blöt bikini där? :eek:

Och för övrigt stämmer jag in i kören när det gäller att lämna smink etc i necessären - jag lägger aldrig något i de små genomskinliga påsarna längre och har hittills inte blivit stoppad (flyger till Storbritannien minst 5 gånger per år). Däremot åker jag alltid fast i metalldetektorn utan synlig anledning; de tre senaste gångerna har jag tydligen bara råkat ut för deras stickprovskontroller... Tur att jag sällan har bråttom när jag flyger! ;)
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Jag äter 12-13 olika preparat om dagen, vissa tyngre än andra och har rest flera gånger med detta utan problem!
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Jag åker till England om lite mer än tre veckor. Stannar i en vecka. Har börjat knapra Tetralysal igen och fick även Divisun utskrivet då jag har grav D-vitaminbrist.

Någon som vet hur man går tillväga för att plocka med sig medicinen utan problem på flyget?

Inom EU brukar det inte vara något problem, men om du är osäker tar du med dig din medicinlista.

Det kan även vara bra att be din läkare skriva ett läkemedelsintyg som dokumenterar behovet av receptbelagd medicin (även bra att ha om hemresan blir försenad och du måste söka läkare för att köpa kompletterande medicin)
 
Sv: Tetralysal och Divisun på flyg till england?

Ja, pga att den går som vätska måste den ligga i plastpåsen.

Skuggan, då har hon kanske läkarutlåtande med sig? Sprutor är såklart högt på terrorlistan, ännu värre än saxar, pincetter osv pga att de även kan ha dödligt innehåll. Såhär skriver BA och det är samma regler hos de flesta flygsällskap:

None of the following are allowed in British Airways aircraft cabins (similar regulations are likely to be introduced by other airlines):

Toy or replica guns (plastic or metal).
Household cutlery.
Knives with blades of any length (including steel nail files).
Paper knives.
Razor blades.
Tradesmen's tools.
Darts.
Scissors of any size.
Hypodermic syringes.*
Knitting needles.
Sporting bats (including rackets, cricket bats and golf clubs).
Billiard, snooker, or pool cues.
Catapults.
Corkscrews with blades attached.

*Customers who require the use of hypodermic needles for medical reasons (for example, diabetics and customers with allergies), will be asked for proof of medical need. Please be advised that customers carrying any of the above items (with the exception of hypodermic needles) will be asked to place it in their hold baggage. Customers carrying hand baggage only will be asked to surrender the item for disposal by British Airways.

Rakhyvlar och mindre saxar, samt insulinsprutor är numera tillåtet från Landvetter. Står ingen städes på deras hemsida om att något av dessa längre är belagd med restriksjoner. Doch rekommenderas läkarintyg för receptbelagda mediciner oavsett resmål.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 575
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 536
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp