The Value Of Neck Reining.

På hela Western Siden!
Det hander ingenting, bara död trådar.

Kanske vi inte är så många kvar som "förr i tiden"? Bild- och tävlingstrådarna lever ju i alla fall och det tycker jag är roligt.

Åter till filmen du länkade till. Jag förstår det som att de med hjälp av en äldre häst tränar fölet/unghästen i näck reining på ett för hästen ganska logiskt sätt. Kanske fler av "oss" vanliga svenssonryttare skulle behöva göra det? Eller vi kanske borde skaffa oss unghästar och då se till att göra det? Fast då kanske det blir vanskligt med att vi inte alla har unghästvana?

Jag tror i vilket fall att det nog inte är helt fel att träna vissa saker från början på ett enkelt sätt. Jag var igår (och ska idag också) iväg på clinic för en av landets mest kända reiningryttare och hade tyvärr ingen häst att rida. Min planering med kiropraktor och clinic var inte så bra så båda hästarna har ridförbud. Men eftersom jag vill passa på när den här tränaren komne hit så tog jag med mig kallblodet för att jobba från marken. Först fick hästen gå runt lite och på nytt komma ihåg att det är meningen att den ska böja sig och ge efter från tygeln och sedan fick jag tömköra. Hästen jobbade superbra och skulle nog haft nytta under sin inkörning av att göra de här sakerna, det är ju trevligt om körhästen går att styra samt bär upp sig själv en aning :D

Det jag vill säga är att jag tror att de allra flesta hästar oavsett disciplin skulle kunna starta sin träning på i princip samma sätt. De har i sin framtida karriär nytta av ungefär samma saker (ingen vill väl ha en häst som hänger i bettet och ramlar åt olika håll för att den inte bär sig själv?). Neck reining till exempel är ju väldigt behändigt när man rider långturer och det gör väl kanske de flesta av oss ibland oavsett vad vi annars tränar.
 
Jo g förstå en del av dom gamla har hoppet av, synd, vi hade några duktiga Western Folk har.

Jag tänkt att det fortar man lära sig neck reining dess fortar man kan känna sig trygg med ponnying av ung hästar.
 
Jo g förstå en del av dom gamla har hoppet av, synd, vi hade några duktiga Western Folk har.

Jag tänkt att det fortar man lära sig neck reining dess fortar man kan känna sig trygg med ponnying av ung hästar.

Nu vet jag inte vad ponnying är för något men jag tror absolut att ju er hästen kan från marken och har lärt sig tidigt i livet desto tryggare kan man som ryttare känna sig den dag man sitter upp på hästen.
 
Ponnying....så som hon hålla på i filmen.
Gateing....det kan du, på Tail Tävin. Open/Closeing
Leading....pack horses.
Roping.....................
Snaking......?.....a calf to the fire or Wood.
 
Jag förstår inte vitsen med det där. Vad ska det lära unghästen? Neckreining? Det ser bara slarvigt och hafsigt ut. Om det är att rida med unghästen vid hand, det har aldrig varit några problem med någon av mina varken som föl, unghästar eller vuxna.
Ska jag vara positiv så är all hantering av fölet/unghästen av godo inför kommande uppgifter som vuxen. :)
 
Jag förstår inte vitsen med det där. Vad ska det lära unghästen? Neckreining? Det ser bara slarvigt och hafsigt ut. Om det är att rida med unghästen vid hand, det har aldrig varit några problem med någon av mina varken som föl, unghästar eller vuxna.
Ska jag vara positiv så är all hantering av fölet/unghästen av godo inför kommande uppgifter som vuxen. :)

Hur mena du "slarvigt och hafsigt ut"?
Hur göra du då själv? binda fast i sadel hornen?

Visten är att du ska lära dig själv så att du kan utföra all dom olika moment som krävs vid neck reining.
 
Jag håller med Similitude om att det ser rätt slarvigt ut.
Fattar inte riktigt vad syftet är? Självklart är det jättebra att unghästarna får följa med ut och se världen, och handhäst är ett smidigt sätt att motionera flera hästar samtidigt. Rider ofta med handhäst (fast mina hästar är 20 resp 13 år). Men att de skulle lärt sig neck reining tack vare det, nej du det köper jag inte.

När jag rider med handhäst håller jag tyglarna i ena handen (eller låter dem bara hänga över hästens hals medan jag petar mig i näsan eller nåt) och handhästen i ett snöre i den andra. Hästen jag sitter på är vuxen och trygg i sig själv, det är just den tryggheten jag vill föra över till handhästen. För mig handlar det mer om att lära småttingarna uppföra sig i trafiken och få lite extra motion än om någon ridutbildning.
Det är ju exakt samma princip som när man ska få fram bra körhästar. Den erfarna får guida de mindre rutinerade. Det är ingen bortglömd hemlighet på något sätt. Jag tror snarare det handlar om att många inte har mer än en häst ;)

På tal om körhästar och det här med att använda andra hästar i unghästens utbildning. Kan tipsa om Hälde Hästkraft, fantastiskt duktig hästmänniska med otrolig känsla och vansinnigt vackra hästar!
 
Jag håller med Similitude om att det ser rätt slarvigt ut.
Fattar inte riktigt vad syftet är? Självklart är det jättebra att unghästarna får följa med ut och se världen, och handhäst är ett smidigt sätt att motionera flera hästar samtidigt. Rider ofta med handhäst (fast mina hästar är 20 resp 13 år). Men att de skulle lärt sig neck reining tack vare det, nej du det köper jag inte.

När jag rider med handhäst håller jag tyglarna i ena handen (eller låter dem bara hänga över hästens hals medan jag petar mig i näsan eller nåt) och handhästen i ett snöre i den andra. Hästen jag sitter på är vuxen och trygg i sig själv, det är just den tryggheten jag vill föra över till handhästen. För mig handlar det mer om att lära småttingarna uppföra sig i trafiken och få lite extra motion än om någon ridutbildning.
Det är ju exakt samma princip som när man ska få fram bra körhästar. Den erfarna får guida de mindre rutinerade. Det är ingen bortglömd hemlighet på något sätt. Jag tror snarare det handlar om att många inte har mer än en häst ;)

På tal om körhästar och det här med att använda andra hästar i unghästens utbildning. Kan tipsa om Hälde Hästkraft, fantastiskt duktig hästmänniska med otrolig känsla och vansinnigt vackra hästar!

Läs inte i nåt som inte finns, läs det jag skriv istället:
Näck Reining är för din utveckling där du har kontrol på den häst du rida till den grad att du kan ägna allt uppmarksomhet på den uppgift du håla på med, om så det gäller ponnying en ung häst eller roping a steer.....(ponnying lära inte den ung häst näck reining, den lära sig tryghet och vänjning att har non ovanför.)

Slarvig? Filmen är ett hand-pluck jag hitta.... men som en som har ponny´d månge år ycka jag damen vissa bra kompitens.

Du och Stim for gärna vissa upp en film när ni ponny en 8 månad föl.

Har aldrig hört talas om Hälda Hästkraft.
 
Läs inte i nåt som inte finns, läs det jag skriv istället:
Näck Reining är för din utveckling där du har kontrol på den häst du rida till den grad att du kan ägna allt uppmarksomhet på den uppgift du håla på med, om så det gäller ponnying en ung häst eller roping a steer.....(ponnying lära inte den ung häst näck reining, den lära sig tryghet och vänjning att har non ovanför.)

Slarvig? Filmen är ett hand-pluck jag hitta.... men som en som har ponny´d månge år ycka jag damen vissa bra kompitens.

Du och Stim for gärna vissa upp en film när ni ponny en 8 månad föl.

Har aldrig hört talas om Hälda Hästkraft.

Westernforumet kanske upplevs dott for att sadana som du kommer in med en jakla dalig attityd och forstor stamningen.
 
Näck Reining är för din utveckling där du har kontrol på den häst du rida till den grad att du kan ägna allt uppmarksomhet på den uppgift du håla på med, om så det gäller ponnying en ung häst eller roping a steer.....(ponnying lära inte den ung häst näck reining, den lära sig tryghet och vänjning att har non ovanför.)

Vad har det med handhäst att göra?
Ponnying har jag aldrig hört talas om. Kvinnan på filmen rider runt med en handhäst i ett ridhus, är det det som är ponnying? Hur hänger det ihop med att lära unghästar neck reining, vilket jag trodde det handlade om med tanke på trådens titel och ursprungsinlägg?

Du får det att låta som att jag är emot hela konceptet att använda en äldre häst för att miljöträna en yngre. Då har du verkligen inte läst det jag har skrivit! Jag har inga unghästar eller åtta månaders föl, hade jag haft det hade jag utan tvekan haft med dem på släp när jag rider eller kör. Min 13-åring hänger med ut som handhäst ganska ofta, hade jag haft henne sen hon var liten hade jag förmodligen haft med henne då med.
Däremot tycker jag att just den här filmen (jag säger ingenting om människan som rider, hon är säkert jätteduktig) ser slarvig ut. Det ser inte särskilt stabilt ut, jag får ingen känsla av "wow, vilken kontroll och känsla!". Och nej, jag ser inte ett piss bättre ut själv när jag rider med handhäst. Det har jag heller aldrig hävdat att jag gör.

Googla Hälde Hästkraft, han är ingen hästtränare utan en "helt vanlig arbetare" som använder sina hästar i sitt yrke. Ingen ryttare utan en kusk. På flera av bilderna på hans hemsida ser man hur han plöjer med två hästar; en äldre som "håller ordning" och en yngre som mest går bredvid för att lära sig jobbet. Är det ponnying? Inom körningen kallas det bara träning ;)
 
Vad har det med handhäst att göra?
Ponnying har jag aldrig hört talas om. Kvinnan på filmen rider runt med en handhäst i ett ridhus, är det det som är ponnying? Hur hänger det ihop med att lära unghästar neck reining, vilket jag trodde det handlade om med tanke på trådens titel och ursprungsinlägg?

Du får det att låta som att jag är emot hela konceptet att använda en äldre häst för att miljöträna en yngre. Då har du verkligen inte läst det jag har skrivit! Jag har inga unghästar eller åtta månaders föl, hade jag haft det hade jag utan tvekan haft med dem på släp när jag rider eller kör. Min 13-åring hänger med ut som handhäst ganska ofta, hade jag haft henne sen hon var liten hade jag förmodligen haft med henne då med.
Däremot tycker jag att just den här filmen (jag säger ingenting om människan som rider, hon är säkert jätteduktig) ser slarvig ut. Det ser inte särskilt stabilt ut, jag får ingen känsla av "wow, vilken kontroll och känsla!". Och nej, jag ser inte ett piss bättre ut själv när jag rider med handhäst. Det har jag heller aldrig hävdat att jag gör.

Googla Hälde Hästkraft, han är ingen hästtränare utan en "helt vanlig arbetare" som använder sina hästar i sitt yrke. Ingen ryttare utan en kusk. På flera av bilderna på hans hemsida ser man hur han plöjer med två hästar; en äldre som "håller ordning" och en yngre som mest går bredvid för att lära sig jobbet. Är det ponnying? Inom körningen kallas det bara träning ;)

Gå tillbaka och läs vad jag skriv om syftet for ponnying.

Vad har kör hästar med neck reining konst att göra?
 
Ponnying....så som hon hålla på i filmen

Alltså rida runt med handhäst i ridhus?
Vad har det med neck reining for babies att göra?

Min parallell till körningen var helt enkelt för att peka på att det varken är bortglömt eller ovanligt att använda äldre hästar i utbildningen av yngre.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Alltså rida runt med handhäst i ridhus?
Vad har det med neck reining for babies att göra?

Min parallell till körningen var helt enkelt för att peka på att det varken är bortglömt eller ovanligt att använda äldre hästar i utbildningen av yngre.

Jag funderar lite på om det är så att unghästen ska lära sig neckreining genom att grimskaftet ligger mot halsen och den äldre hästen flyttar unghästen. Att trycket kommer först och sedan den äldre hästen, unghästen ska alltså koppla ihop de två sakerna. Kan det vara så?
 
Jag tolkar det som att Troxel menar att det är ryttaren (och den äldre hästen) som ska kunna neck reining, för att kunna hålla handhästen i ena handen, inte för att lära handhästen neck reining..? Eller jag kanske är ute och cyklar :P
 
Alltså rida runt med handhäst i ridhus?
Vad har det med neck reining for babies att göra?

Min parallell till körningen var helt enkelt för att peka på att det varken är bortglömt eller ovanligt att använda äldre hästar i utbildningen av yngre.

OK då förstå jag du menar, ponnying och par körning är i sig lika, du använder en erfaren häst att lära upp de andra.
Du för vände på det sätt du tänkte stu, strunta i fölet och markera hur damen hantera sin häst.
Jag ta upp dessa for i over 15 år har neck ridning som är grunden i western ridning stagnerat!
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 950
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
28 200
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp