Bukefalos 28 år!

"Thesis statement" bokanalys HJÄLP!

Piek

Trådstartare
Jag läser just nu Engelska 6, där ingår att skriva en bokanalys utifrån ett "thesis statement" och jag har så svårt att komma på vad jag ska analysera!
Problemet är väl framförallt att jag har svårt att förstå begreppet "thesis statement"...

Jag har läst The Green Mile och hade tänkt analysera fångarnas känslor dagarna innan deras avrättning men det var inte godkänt.. Snälla hjälp mig att komma på något att analysera!
Just nu tänker jag dödsstraff, men ur vilken synvinkel?

Mvh - 100% hjärnsläpp...
 
Jag är inte bekant med begreppet thesis statement men det låter som att du ska formulera en tes helt enkelt, en idé om hur verket du analyserar ska tolkas eller hur ett speciellt perspektiv kan belysa texten. Den ska antagligen komma innan själva analysen och vara sammanfattad i typ en mening.

Jag har inte läst The Green Mile men däremot sett filmen. Personligen skulle jag tycka den vore intressant att analysera utifrån ett postkolonialt perspektiv, alltså till exempel att titta på vad romanen säger om rasism. Här kan du sätta in romanen i en samhällskontext, USA är ju ökänt för att avrätta svarta, kritiserar romanen kanske detta och hur?

Det du är inne på, att titta på vad romanen säger om dödsstraffet, tycker jag också låter intressant. Speciellt om man kan se någon tendens i den, hur ställer sig romanen till dödsstraffets existens, hur ser "argumentationen" ut?
 
Vi skrev en bokanalys i engelskakursen (engelskan på HiD lärare 4-6, hint, hint! ;) ) Och hade läst Remains of the Day. Vi skulle analysera inre och/eller yttre konflikter. Du kanske kan använda något sådant? Har inte läst Gröna Milen men det finns säkert inre konflikter i huvudkaraktären som behandlas/löses i boken. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp