Bukefalos 28 år!

Thule eller Boj?

T

Tallyhoo

Jag har snöat in på att köpa ett Svenskt släp och funderar då mest på att antingen köpa ett nytt Thules "ekonomisläp" tex Horseliner eller ett beg. Bojsläp då ett nytt blir så himla dyrt. Ett Bojsläp med sadelkammare och garderob hade ju inte varit helt fel. Vill dock inte ha för stort släp då jag är rädd att det kommer se så stort ut efter mindre jeep trots att vikten funkar.
Jag kör bara en häst (mindre stor häst) och kommer aldrig ha behovet att köra 2 hästar. Vilket rekommenderar ni? köpa nytt "billigare" släp eller ett beg Bojsläp? Tips, råd och rekommendationer!:laugh:
 
Sv: Thule eller Boj?

För mig är Boj och Ume helt oustanding på marknaden. Så valet för mig skulle bli enkelt, ett beg Bojsläp. Det är dessutom oerhört skönt med sadelkammaren/klädkammaren då man slipper ha något i bilen. Vet inte om Thule också har aluminium golv som Boj (inte insatt i det där) men annars är det ju ytterligare ett plus för Boj! De är dessutom väldigt prisvärda begagnade! Släpet ligger oerhört bra bakom bilen(antar att du ska köpa en boggi!) man glömmer nästan bort att man har släp bakom bilen när man kör på e4:an ex!
Negativt är väl att de är lite tunga. Inget släp man bara flyttar på lätt som en plätt som ex en enaxlad värmlandsvagn! Men det kan jag leva med!

Att det skulle se konstigt ut efter bilen tror jag inte, finns många som drar med mindre starka bilar. Vet ex en familj som har en golf med största diselmotorn som de drar deras jättehusvagn med!
 
Senast ändrad:
Sv: Thule eller Boj?

Vet inget om just den modellen av Thule men har för övrigt god erfarenhet av det märket. Köpte en Star 1999 sprillans ny som jag aldrig sålt om den hade haft integrerad sadelkammare. Vet att den trailern rullar fortfarande helt felfritt eftersom en kompis köpte den av mig.

Har i dagsläget en Boj-04 med sadelkammare som jag är helnöjd med! Finns inget att klaga på överhuvudtaget!
 
Sv: Thule eller Boj?

Thules Horseline är ett mycket prisvärt släp i sin enkelhet, lätt egenvikt och bra väghållning. Vet att Horselinemodellen finns i Danmark där den heter Brenderup, med inbyggd sadelkammare och den heter där Prestige eller Royal kolla med en Åf om de finns i Sverige också. Brenderup ägs ju som bekant av THULE i Sverige.
Horselinern är ett kanonsläp för den som vill ha ett enkelt släp till ett bra pris, den stora fördelen med THULE är trägolv istället för som BOJ har aluminiumgolv.
Trägolv ser du när det börjar bli dåligt, det gör du inte med ett aluminiumgolv, rätt som det är försvinner golvet rakt ner i backen. Problemet med alugolv är att aluminium inte får komma i kontakt med galvat eller järn/stål, då startar ögonblickligen en kemisk process där aluminiumet med tiden förvandlas till ett vitt pulver. Vet att Thule gjort försök med aluminiumgolv men de ratade det för att det inte vart som de ville ha det. Dessutom för att ett alugolv skall hålla så bör det vara av syrafast aluminium som är starkare än vanligt. Aluminium är ett väldigt mjukt material som töjer sig väldigt mycket med tiden.
Har man alugolv så upplever jag det som att man får en transport som har ett högre ljudnivå invändigt, hästar som tycker om att stampa, tycker det är döroligt med alugolv då detta låter mer trots gummimassa på golvet, risk att släpet blir som en liten resonanslåda.

Ett väl skött släp med trägolv håller precis lika länge som ett släp med alugolv.
Bara för att man har ett alugolv innebär det inte att det är underhållsfritt för det.



Jag har snöat in på att köpa ett Svenskt släp och funderar då mest på att antingen köpa ett nytt Thules "ekonomisläp" tex Horseliner eller ett beg. Bojsläp då ett nytt blir så himla dyrt. Ett Bojsläp med sadelkammare och garderob hade ju inte varit helt fel. Vill dock inte ha för stort släp då jag är rädd att det kommer se så stort ut efter mindre jeep trots att vikten funkar.
Jag kör bara en häst (mindre stor häst) och kommer aldrig ha behovet att köra 2 hästar. Vilket rekommenderar ni? köpa nytt "billigare" släp eller ett beg Bojsläp? Tips, råd och rekommendationer!:laugh:
 
Sv: Thule eller Boj?

Ibland låter du som en ÅF för Thule. :p

Jag tror absolut mer på BOJs golv än Thules i det fallet faktiskt,
har aldrig hört att de skulle upplevas som en resonanslåda.
Trä blir ju mycket fortare slitet än ett aluminiumgolv av vägsaltet och lut etc.

Sen undrar jag vad du har för hästar som tycker om att skrapa/banka med
hovarna för att skapa oljud, mina hästar vill ha det tyst och lugnt när de åker och om de möjligen skrapar så är det av otålighet. (eller bristande uppfostran)

Hoppas verkligen att Thule gjort om Brenderupsläpens väggar och golv,
jag har inte hört talas om ett enda ett som inte efter nåt år börjat ta in vatten och fukt i väggar och trots att de sett hyffsat fräsha ut varit genomruttna invändigt. :eek:

Thule gör nog fina släp men jag gillar bara delar av deras sortiment vad jag kan se hittils, så jag tror mer på BOJ begagnat,
det är riktigt fina kvalitetssläp.
 
Sv: Thule eller Boj?

Är absolut ingen ÅF för Thule, jag har provat många släp genom åren, jag personligen har inga hästar som stampar eller skrapar, men vet många andra som har det. Är det syrafast aluminium som man har som golv ja då står det emot vägsalt och lut jättebra, men är det vanlig simpel aluminium man använder i golven har de inte samma motståndskraft som den syrafasta.

Har jobbat som svetsare i många år innan där jobbade vi väldigt mycket med aluminium.

Trägolv dämpar vägljudet mycket mer än vad alugolv gör. Alugolv ser du ALDRIG när det börjar bli dåligt utan rätt som det är försvinner det rakt ner i marken.

Vi har haft ett BOJ s216 som vart nytt med egenmonterad trailercam så vi såg hur hästarna betedde sig under färd. Dessutom så läckte det släpet som ett såll i taket, och skötardörren, detta släp var också splitter nytt när vi köpte det, laminaten på väggarna krullade sig efter 2 månader.

Nu har vi en THULE Excellent 09, och i detta släp står hästar och sover när de åker, då vi har trailer cam även i denna transport.

Vi har två b-ponnys där den ena är hingst på 2 år och dessutom två stora, en på 165 och en på 160cm.


Säger inget om att BOJ´s släp är dåliga, bara det att vi gillar inte alugolv då jag själv jobbat som svetsare och som mekaniker på ett åkeri där vi transporterade livsmedel. Där var det alugolv i lastbilarna och det höll inte länge.

Var och en har sin smak, vi har testa BOJ, Läckö, Värmlandsvagnen och THULE, mer nöjda än med vår Excellent har vi aldrig varit.

Thules större släp har limmad gummimatta på golvet vilket borgar för att det är tätt.
Bara för att man har alugolv så är inte det golvet underhållsfritt som många tror, man måste även sköta dessa släp. Det viktiga är att man lämnar släpet på verkstad för service där de går igenom hela släpet, och tätar de skarvar med silicone som skall vara täta. Gör man det så slipper man mycket av bekymren med att släp tar in vatten.

Det jag tror på är att man skall hålla sig till svensktillverkade släp, sen får man köpa det släp man trivs med.
Kör svenskt.


Ibland låter du som en ÅF för Thule. :p

Jag tror absolut mer på BOJs golv än Thules i det fallet faktiskt,
har aldrig hört att de skulle upplevas som en resonanslåda.
Trä blir ju mycket fortare slitet än ett aluminiumgolv av vägsaltet och lut etc.

Sen undrar jag vad du har för hästar som tycker om att skrapa/banka med
hovarna för att skapa oljud, mina hästar vill ha det tyst och lugnt när de åker och om de möjligen skrapar så är det av otålighet. (eller bristande uppfostran)

Hoppas verkligen att Thule gjort om Brenderupsläpens väggar och golv,
jag har inte hört talas om ett enda ett som inte efter nåt år börjat ta in vatten och fukt i väggar och trots att de sett hyffsat fräsha ut varit genomruttna invändigt. :eek:

Thule gör nog fina släp men jag gillar bara delar av deras sortiment vad jag kan se hittils, så jag tror mer på BOJ begagnat,
det är riktigt fina kvalitetssläp.
 
Sv: Thule eller Boj?

BOJ!! Deras 20-30år gamla släp rullar fortfarande! Thule för mig känns inte alls som samma nivå förens man kommer upp till de dyrare. Är det ponny eller häst du ska köra? Thule ekonomimodell Equiliner är inte gjort för att köra storhäst, det är faktiskt ett "ponnysläp" även om man bara ska köra 1 häst. Det går bra att köra storhäst i det men i längden är de gjort för ponnyer! Däremot Horselinern är ju för hästar! Hoppas de löser sig för dig :) Har själv beställt nytt Bojsläp nu och hoppas för egen del att vi kommer vara nöjda med de!
 
Senast ändrad:
Sv: Thule eller Boj?

Det är en liten, "stor häst" runt 158 hög.´

När det gäller plyfa golv är jag inte jätteorolig för hållbarheten. Mitt släp som var ett 17 årigt Trane har haft 2 golvskivor under den tiden, och är fortfarande i gott skick.
Det var med lös gummimatta, kanske limmad matta är ännu bättre?
 
Sv: Thule eller Boj?

Limmad matta är bättre då det är tätt från insidan på släpet och det inte kan rinna ner i trät på samma sätt som med lös matta.


Det är en liten, "stor häst" runt 158 hög.´

När det gäller plyfa golv är jag inte jätteorolig för hållbarheten. Mitt släp som var ett 17 årigt Trane har haft 2 golvskivor under den tiden, och är fortfarande i gott skick.
Det var med lös gummimatta, kanske limmad matta är ännu bättre?
 
Sv: Thule eller Boj?

.
Horselinern är ett kanonsläp för den som vill ha ett enkelt släp till ett bra pris, den stora fördelen med THULE är trägolv istället för som BOJ har aluminiumgolv.
Trägolv ser du när det börjar bli dåligt, det gör du inte med ett aluminiumgolv, rätt som det är försvinner golvet rakt ner i backen. Problemet med alugolv är att aluminium inte får komma i kontakt med galvat eller järn/stål, då startar ögonblickligen en kemisk process där aluminiumet med tiden förvandlas till ett vitt pulver.
Ett väl skött släp med trägolv håller precis lika länge som ett släp med alugolv.
Bara för att man har ett alugolv innebär det inte att det är underhållsfritt för det.

Att lastbilsgolv inte håller kan du väl inte jämföra med en trailer? Hade lastbilarna gummimassa gjutet på golven?

Och jag har aldrig nånsin hört talas om ett Boj-golv som inte har hållit, har du? Om inte så tycker jag att du ska nämna detta faktum o hålla dig till fakta. Ett trägolv håller inte alls lika länge som alugolv, det vet ju alla som nån gång haft en trailer en längre tid.

Jag är ju *för* både Thule o Boj som jag nämnt tidigare o det finns både för o nackdelar med bägge men att säga att trägolv är bättre än alu utan att ha några som helst belägg för detta är lite magstarkt tycker jag.
 
Sv: Thule eller Boj?

Thules Horseline är ett mycket prisvärt släp i sin enkelhet, lätt egenvikt och bra väghållning. Vet att Horselinemodellen finns i Danmark där den heter Brenderup, med inbyggd sadelkammare och den heter där Prestige eller Royal kolla med en Åf om de finns i Sverige också. Brenderup ägs ju som bekant av THULE i Sverige.
Horselinern är ett kanonsläp för den som vill ha ett enkelt släp till ett bra pris, den stora fördelen med THULE är trägolv istället för som BOJ har aluminiumgolv.
Trägolv ser du när det börjar bli dåligt, det gör du inte med ett aluminiumgolv, rätt som det är försvinner golvet rakt ner i backen. Problemet med alugolv är att aluminium inte får komma i kontakt med galvat eller järn/stål, då startar ögonblickligen en kemisk process där aluminiumet med tiden förvandlas till ett vitt pulver. Vet att Thule gjort försök med aluminiumgolv men de ratade det för att det inte vart som de ville ha det. Dessutom för att ett alugolv skall hålla så bör det vara av syrafast aluminium som är starkare än vanligt. Aluminium är ett väldigt mjukt material som töjer sig väldigt mycket med tiden.
Har man alugolv så upplever jag det som att man får en transport som har ett högre ljudnivå invändigt, hästar som tycker om att stampa, tycker det är döroligt med alugolv då detta låter mer trots gummimassa på golvet, risk att släpet blir som en liten resonanslåda.

Ett väl skött släp med trägolv håller precis lika länge som ett släp med alugolv.
Bara för att man har ett alugolv innebär det inte att det är underhållsfritt för det.


En Thule horseline med sadelkammare hade ju helt klart varit intressant.
Får undersöka det. Undrar om det kommer ut några nya förbättringar framöver.
Tydligen ska frambommen bara ha en höjd vad jag har förstått.
 
Sv: Thule eller Boj?

Jag håller verkligen med!

Det finns ju en anledning till att tillverkare väljer att ha aluminiumgolv med gummimassa över istället för trägolv. Jag hade en häst innan som kissade oavbrutet i transporten och oj vilket jobb det var när vi hade transport med trägolv. Ett ständigt lyftande på gummimattan så att inte golvet skulle bli blött och ruttna. Därför valde vi ett Boj släp med aluminiumgolv istället!

Har aldrig hört om någon som haft problem med sina aluminiumgolv, däremot många som behövt byta deras trägolv!
 
Sv: Thule eller Boj?

Trägolven behöver alltid bytas efter tid, hur lång beror på användningen. Men du kan själv undersöka hur det står till med golvet. Och byta själv, det är inte så svårt.

Hur gör du det med att alu-golv?
 
Sv: Thule eller Boj?

Thules Horseline är ett mycket prisvärt släp i sin enkelhet, lätt egenvikt och bra väghållning. Vet att Horselinemodellen finns i Danmark där den heter Brenderup, med inbyggd sadelkammare och den heter där Prestige eller Royal kolla med en Åf om de finns i Sverige också. Brenderup ägs ju som bekant av THULE i Sverige.
Horselinern är ett kanonsläp för den som vill ha ett enkelt släp till ett bra pris, den stora fördelen med THULE är trägolv istället för som BOJ har aluminiumgolv.
Trägolv ser du när det börjar bli dåligt, det gör du inte med ett aluminiumgolv, rätt som det är försvinner golvet rakt ner i backen. Problemet med alugolv är att aluminium inte får komma i kontakt med galvat eller järn/stål, då startar ögonblickligen en kemisk process där aluminiumet med tiden förvandlas till ett vitt pulver. Vet att Thule gjort försök med aluminiumgolv men de ratade det för att det inte vart som de ville ha det. Dessutom för att ett alugolv skall hålla så bör det vara av syrafast aluminium som är starkare än vanligt. Aluminium är ett väldigt mjukt material som töjer sig väldigt mycket med tiden.
Har man alugolv så upplever jag det som att man får en transport som har ett högre ljudnivå invändigt, hästar som tycker om att stampa, tycker det är döroligt med alugolv då detta låter mer trots gummimassa på golvet, risk att släpet blir som en liten resonanslåda.

Ett väl skött släp med trägolv håller precis lika länge som ett släp med alugolv.
Bara för att man har ett alugolv innebär det inte att det är underhållsfritt för det.


Blev lite nyfiken på Brenderup i Danmark och kollade upp det. Där hade dom en trevlig sadelkammaremodell ungefär som Horselinen fast med sadelkammare.
(fördelen emot Boj är att den verkar vara lite mindre och smidigare tror jag)
Vad förvånad jag blev för Brenderup sidan var så himla bra emot svenska sidan som jag tycker är oerhört bristfällig och har osammanhängande information.
En jättefin broschyr kunde man bla ladda ner om smarta tips hur man transporterar och lastar häst!:idea: Lite tips för svenska sidan kanske..:)
 
Sv: Thule eller Boj?

Vad förvånad jag blev för Brenderup sidan var så himla bra emot svenska sidan som jag tycker är oerhört bristfällig och har osammanhängande information.

måste dock berömma Thule, för dom svarar blixtsnabbt på mailen:bow: Det gillar jag!
Boj har jag mailat 3 gånger med frågor utan svar:mad:
Just nu lutar det mer åt Thule, dom kommer att finnas under Falsterboveckan
ska bli spännande och se vad dom har på gång!
 
Sv: Thule eller Boj?

Oj, råkade visst skicka till dig, Tallyhoo. Skulle vara till den som skrev första inlägget :)
 
Sv: Thule eller Boj?

Du tror inte att livslängden är längre på ett aluminiumgolv än trägolv? Dessutom brukar man ju byta transport efter ex antal år, är ju en förbrukningsvara (iaf så som jag ser det!)

Jag kommer iaf definitivt inte köpa ett släp med trägolv igen. Som sagt mycket bök och stök när man ska tvätta, vädra..släpa lösa gummimattor. Mycket bättre med golv med hel gummimassa, tycker jag iaf!
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 514
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 147
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 728
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp