Bukefalos 28 år!

Thule eller Boj?

Sv: Thule eller Boj?

Fast det finns ju Boj oxå... det vet jag helt säkert! :)

Jo, jag vet. Ska passa på och kollar runt under Falsterbo. Blev dock lite besviken på Horselinen. Tvivlar inte på att det är bra kvalite för det är ju Thule och det är ett bra märke, men samtidigt är det ju billigare och då blir det ju lite enklare. Vad som var negativt var definitivt spärrarna till övre bakluckan som var bara plåtbitar man vred, verkade för enkelt och tyckte även att mellanväggen var lite ostabil och frambommen gick inte att ändra. Annars var det ljust, stort och fint och bakbommarna riktigt bra! Ska titta på de lite dyrare Thulesläpen med. Såg samtidigt ett sprillans nytt Boj med sadelkammare/garderob, snyggt!!:D Men det blir ju låååångt.
Annars får det kanske bli en tur till Danmark och köpa Brenderup Prestige som verkar uppfylla mina önskemål. (iallafall på bilderna)
 
Sv: Thule eller Boj?

Jag köpte mitt Boj-släp för snart ett år sedan. Visst, det har ett par år på nacken, men köper du det av Boj i Klippan så har dom gått igenom det helt! Åker du till Klippan eller ringer dit så får du ett bättre bemötande än via mejl.
Jag är supernöjd med mitt Boj-släp och det kan kännas långt när man tittar på det (har med sadelkammare), men inte när man kör det, så skräms inte av storleken!!
 
Sv: Thule eller Boj?

När vi var och tittade på ett nytt Horseline så påpekade jag det för försäljaren att jag inte gillade låset till bakluckan utan ville ha ett "boxlås". Det sa han inte var någre problem , det skulle han fixa och när vi hämtade släpet sen var låset bytt. Så det går att ordna.
 
Sv: Thule eller Boj?

Har du tittat på hur ett alugolv ser ut efter ett antal år underifrån, många av golven ser ut som hela havet stormar. Golven buktar av vikten från hästarna du har i transporten. Sköter du ett trägolv på rätt sätt så kan det hålla precis lika länge, vet många som haft släp med trägolv och som först efter 15 år behövt byta golvet. Vet många Böckmann släp med trägolv och limmad gummimatta som har samma golv efter 20 år.

5 mm Tjockt alugolv låter i mina öron som väldigt lite, har sett hur golv sett ut under gummimassan när man har lagat gummimassa som är sönder. Ett golv som sviktar på det viset i en transport efter ett antal år anser inte jag vara acceptabelt, sett till hur mycket extra man får betala för ett alugolv, vi har som konsumenter rätt att ställa större krav från tillverkarna av att få reda på vilken klassning alu plåten har.

Har själv jobbat som licensierad svetsare i många år innan och då på en verkstad som höll på mest med rostfritt och aluminium, aluminium FÅR inte komma i kontakt med galvat, varmförzinkat, stål eller rent järn då startas en kemisk process som gör att aluminiumet blir till ett vitt pulver. Det enda som funkar felfritt ihop med aluminium i längden är rostfritt.

Hade man fått reda på vilken klassning alugolven har så hade jag kunnat ändra uppfattning i frågan, men har frågat många som säljer och tillverkar släp om vilken klassning aluminiumet har och inte fått nåt svar av dom överhuvudtaget. Allt aluminium delas in i olika klasser där dess egenskaper ligger till grund. Ett av problemen med aluminiumgolv är att du aldrig ser när det börjar bli dåligt utan rätt som det är rasar hästen rakt igenom golvet.

Mina åsikter och noteringar agående aluminium är baserad på lång erfarenhet av bilar, hästtransporter och lastbilar. Detta är också mina högst personliga åsikter som jag delar med mig av och av mina erfarenheter som jag samlat på mig under mer än 20 år.

Gummimassan har inget med hur väl aluminium håller eller inte.

Jag talar om vad jag anser och lämnar synpunkter utifrån mina erfarenheter, jag gillar boj som släp jag med, det är inte det.


Att lastbilsgolv inte håller kan du väl inte jämföra med en trailer? Hade lastbilarna gummimassa gjutet på golven?

Och jag har aldrig nånsin hört talas om ett Boj-golv som inte har hållit, har du? Om inte så tycker jag att du ska nämna detta faktum o hålla dig till fakta. Ett trägolv håller inte alls lika länge som alugolv, det vet ju alla som nån gång haft en trailer en längre tid.

Jag är ju *för* både Thule o Boj som jag nämnt tidigare o det finns både för o nackdelar med bägge men att säga att trägolv är bättre än alu utan att ha några som helst belägg för detta är lite magstarkt tycker jag.
 
Sv: Thule eller Boj?

Jag hade hellre rekommenderat Boj. Men eftersom jag själv är Umesläpsfantast så hade det ju varit det första valet!;)
 
Sv: Thule eller Boj?

Alla har vi våra egna favoriter.
Både Boj och Thule har sina fördelar.
Jag tycker att man skall välja ett svensktillverkat släp i alla fall.
 
Sv: Thule eller Boj?

Jag håller med Maadiiee, man får vad man betalar för, Boj håller i längden. Har aldrig kommit i kontakt med Thule så kan inte säga någonting om det. Boj är visserligen väldigt dyr men andrahandsvärdet på dom är sjukt bra så man får tillbaka dom när dom ska säljas.
 
Sv: Thule eller Boj?

Precis som alla andra släp har ume sina för och nackdelar, jag personligen gillar inte ume alls, har bara hört folk säga att har man "brötiga hästar" så är det många som inte rekommenderar ett ume. Annars är de säkert jättebra, men som sagt jag gillar inte modellen på dom alls.
 
Sv: Thule eller Boj?

I mina ögon föll Ume platt när de inte tog ansvar för sitt gigantiska problem med baklämmarna. En sådan tillverkare kan man inte kalla annat än oseriös faktiskt.

Håller med GSÅ om att bråkiga hästar verkar ha på tok för lätt att göra kaffeved av nyare Ume, vet ett som bara var någon månad gammalt när det fick känna på en panikslagen häst. Det blev inget kvar av släpet, det var inte ens lönt att börja reparera.
 
Sv: Thule eller Boj?

Boj och thule är inga svenska släp, de tillverkas i andra länder...

Jag skulle kikat på en JSM från fautras, kolla på falsterbo!
 
Sv: Thule eller Boj?

Hm.. Nu blev jag faktiskt lite nyfiken.
Är själv på väg att skaffa hästtransport inom överskådlig framtid (något år till får jag dock vänta) och har varit inne på både Boj (hyrde ett Boj och är efter det helt kära) och nu Thule.

Dock kikar jag ju även på UME. Det ska vara svenskt, ha bra ventilation och vara rymliga.
Jag har också en bekant med häst som inte kan vara bunden i transporten och som har bråttom ut och denna har tidigare åkt UME (vet dock inte modell) och blir därför ännu mer nyfiken på vad det är med baklämmarna på UME.
Så... Tell me!!!
 
Sv: Thule eller Boj?

Umes baklämsproblem är ju ingen hemlighet. Det har varit ett himla hallå både i fackpress och på nätet. I nyare modeller har de haft problem med kvalité på virket, vilket gjort att hela baklämmen har gått av när hästen belastat den. I något fall har hästar fastnat i baklämmen när den knäckts.

Ume hade då den dåliga smaken att slå ifrån sig och hävda att ansvaret låg hos deras leverantör som kört på dem dåligt virke, och vägrade ta ansvar för att lämmen var en fara och ville inte alls byta på garanti. De jag har hört har faktiskt fått betala sin nya läm, dock inte fullpris.

Dels chocken att hästen trampar sönder lämmen, men också den ekonomiska sidan och Umes fula tilltag att inte ta ansvar för produkten har gjort att flera har gått till annat märke och inte alls känner att Ume är den stabila, svenska tillverkaren som tidigare gjorts sken av.
 
Sv: Thule eller Boj?

Detta kände jag inte till. Antagligen av den anledningen att jag inte varit i närheten av speciellt många UME-släp.

Men vad otäckt med baklämmar som går av OCH en tillverkare som tar på sig skygglapparna när det händer.:eek:
 
Sv: Thule eller Boj?

Det blev ett nytt släp beställt i Falsterbo. Thules nya modell Thule Royal valde jag tillslut. Tyckte det släpet hade allt jag ville ha. Sadelkammare som inte tar på ytan som många av dom utländska och trots det inte lika långt som Bojsläpet. Det är som det danska Brenderup släpet som säljs i Danmark fast med ytterligare förbättringar bla även säkerhetsbommar fram. Det tillverkas i Bromölla. Bojsläpen är jättefina och golv i aluminium eller plyfa kan nog diskuteras i oändlighet.;) Men längd, pris och att jag tyckte mer om Thulesläpet invändigt gjorde att jag valde det. Tack för alla råd!
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 514
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 147
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 728
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp