Thule, Henra eller Boj?

Bri

Trådstartare
Vilket av följande släp tycker ni verkar vara det bästa köpet och varför?

* Släp 1: Boj Bravo -03. Ser fräscht ut men behöver besiktigas snart. Okänt skick på bromsar, men säljaren har inte märkt av några problem. Dörrar baktill istället för bom. Inga särskilda skador eller skavanker.
34 000:-

* Släp 2: Boj Bravo -96. Ser också fräscht ut men det står i annonsen att det är plywoodgolv. Trodde att dessa släp alltid hade alu-golv. Dock har säljaren skrivit fel totalvikt (har kollat på släpvagnskalkylatorn att jag får dra det med min bil, och det skulle enligt annonsen vara 200 kg för tungt) så kanske har hen fel även om detta? Bom baktill. Besiktigat förra året.
26 000:-

* Släp 3: Thule Equliner -09. Inte så mycket information i annonsen men ser fint ut på bilderna. Nybesiktigat.
39 500:-

* Släp 4: Henra Amazone 1,5 hästars -04. Superfräscht på bilderna och också enligt beskrivningen. Nyservat och nybesiktigat.
32 000:-

Det ska användas till att köra en D-ponny av ganska nätt typ, så ingen tungviktare.
Tankar och erfarenheter?
 
Vilket av följande släp tycker ni verkar vara det bästa köpet och varför?

* Släp 1: Boj Bravo -03. Ser fräscht ut men behöver besiktigas snart. Okänt skick på bromsar, men säljaren har inte märkt av några problem. Dörrar baktill istället för bom. Inga särskilda skador eller skavanker.
34 000:-

* Släp 2: Boj Bravo -96. Ser också fräscht ut men det står i annonsen att det är plywoodgolv. Trodde att dessa släp alltid hade alu-golv. Dock har säljaren skrivit fel totalvikt (har kollat på släpvagnskalkylatorn att jag får dra det med min bil, och det skulle enligt annonsen vara 200 kg för tungt) så kanske har hen fel även om detta? Bom baktill. Besiktigat förra året.
26 000:-

* Släp 3: Thule Equliner -09. Inte så mycket information i annonsen men ser fint ut på bilderna. Nybesiktigat.
39 500:-

* Släp 4: Henra Amazone 1,5 hästars -04. Superfräscht på bilderna och också enligt beskrivningen. Nyservat och nybesiktigat.
32 000:-

Det ska användas till att köra en D-ponny av ganska nätt typ, så ingen tungviktare.
Tankar och erfarenheter?

Jag hade tagit sikte på de nybesiktigade och nyservade.
Har ingen erfarenhet av släpen i övrigt.
 
De gamla Boj släpen har plyfagolv, mitt från 91 har det. Först de nyare som har aluminumgolv (efter 2000 kanske?)
Jag är en riktig Boj fantast, men den dagen jag byter släp kommer jag behöva byta märke alt ta BE kort. Jag rekommenderar Boj framför allt om du ska köra ponny :D Då kan man få sadelkammare på släpet och ändå kunna lasta en ponny lagligt på B-kort ;)
 
Jag har en Thule Equliner. Ett bra ekonomisläp om man inte kör så mycket som jag gör och så stökiga hästar som kag gör. Köpte mitt nytt 2008 och har bytt typ allt, men mitt går många mil per år. Med normal körning och mindre hästar är det ett enkelt men bra släp. Det är väldigt kort så min jättehäst har det trångt men två ridhästar runt 160-165 fungerar fint!
 
Gamla boj släp har ibland väldigt dålig ventilation.

Thule har jag kört ett par gånger bara och det skramlade och var väldigt ryckigt tomt. Bättre med hästen innuti men det kändes väldigt "billigt".

Henra gillar jag generellt men vad menas med 1.5 hästars? När kör du runt på en halv häst? *ironisk* Finns det mellanvägg eller är det 'bara' en 1-hästars som är extra brett?
 
Henra gillar jag generellt men vad menas med 1.5 hästars? När kör du runt på en halv häst? *ironisk* Finns det mellanvägg eller är det 'bara' en 1-hästars som är extra brett?
Ingen mellanvägg, utan som @Jfrelin skrev, för sto med föl eller en "vanlig" häst. Jag gillar det släpet men är lite bekymrad över att det verkar omöjligt att förvara något i det samtidigt som man kör hästen (jämfört med hur man i ett tvåhästarssläp kan ställa lite saker på andra sidan mellanväggen).
 
Ingen mellanvägg, utan som @Jfrelin skrev, för sto med föl eller en "vanlig" häst. Jag gillar det släpet men är lite bekymrad över att det verkar omöjligt att förvara något i det samtidigt som man kör hästen (jämfört med hur man i ett tvåhästarssläp kan ställa lite saker på andra sidan mellanväggen).

Helt rätt. När jag köpte släp resonerade jag som så att om jag ändå ska lägga pengar på det så är det väl bättre med en 'riktig' transport "uti fall att".

Jag har dock noll erfarenhet av enhästars men det finns väl sadelskåp att hänga på dörren?
Ta med foder om man ska på meeting eller flerdagarskurs blir krångligare
 
Helt rätt. När jag köpte släp resonerade jag som så att om jag ändå ska lägga pengar på det så är det väl bättre med en 'riktig' transport "uti fall att".

Jag har dock noll erfarenhet av enhästars men det finns väl sadelskåp att hänga på dörren?
Ta med foder om man ska på meeting eller flerdagarskurs blir krångligare
Sadelskåp att hänga på dörren, finns det sådana "lösa" att köpa?
 
Vilket av följande släp tycker ni verkar vara det bästa köpet och varför?

* Släp 1: Boj Bravo -03. Ser fräscht ut men behöver besiktigas snart. Okänt skick på bromsar, men säljaren har inte märkt av några problem. Dörrar baktill istället för bom. Inga särskilda skador eller skavanker.
34 000:-

* Släp 2: Boj Bravo -96. Ser också fräscht ut men det står i annonsen att det är plywoodgolv. Trodde att dessa släp alltid hade alu-golv. Dock har säljaren skrivit fel totalvikt (har kollat på släpvagnskalkylatorn att jag får dra det med min bil, och det skulle enligt annonsen vara 200 kg för tungt) så kanske har hen fel även om detta? Bom baktill. Besiktigat förra året.
26 000:-

* Släp 3: Thule Equliner -09. Inte så mycket information i annonsen men ser fint ut på bilderna. Nybesiktigat.
39 500:-

* Släp 4: Henra Amazone 1,5 hästars -04. Superfräscht på bilderna och också enligt beskrivningen. Nyservat och nybesiktigat.
32 000:-

Det ska användas till att köra en D-ponny av ganska nätt typ, så ingen tungviktare.
Tankar och erfarenheter?

Jag har en Thule Equiliner som jag är väldigt nöjd med. En -08, inga större problem med den under de dryga sju åren jag ägt den. Har bytt bromsar och el men det berodde ffa på att den stod still utomhus oskyddad under en lång tid och "grodde ihop". Ligger bra på vägen (har inte alls upplevt den som skranglig som någon skrev) och är ljus invändigt, bra ventilation. Som någon annan skrev så är den rätt kort, så inga jättehästar i den. Men till mina (den största 160cm) funkar den kanon.

Generellt skulle jag idag inte köpa ett så pass gammalt släp som -03 eller äldre om det inte var typ helrenoverat. Ffa golvet skulle jag vara nervös över. Men generellt tillhör de också en äldre generation släp med sämre funktion.
 
Jag har en Thule Equiliner som jag är väldigt nöjd med. En -08, inga större problem med den under de dryga sju åren jag ägt den. Har bytt bromsar och el men det berodde ffa på att den stod still utomhus oskyddad under en lång tid och "grodde ihop". Ligger bra på vägen (har inte alls upplevt den som skranglig som någon skrev) och är ljus invändigt, bra ventilation. Som någon annan skrev så är den rätt kort, så inga jättehästar i den. Men till mina (den största 160cm) funkar den kanon.

Generellt skulle jag idag inte köpa ett så pass gammalt släp som -03 eller äldre om det inte var typ helrenoverat. Ffa golvet skulle jag vara nervös över. Men generellt tillhör de också en äldre generation släp med sämre funktion.
Tack, jag tycker Thule-släpet är intressant också och jag har ju som sagt D-ponny, så inga problem där :)

Boj 03:an har aluminiumgolv, skulle du tycka att det var nervöst också?
 
Tack, jag tycker Thule-släpet är intressant också och jag har ju som sagt D-ponny, så inga problem där :)

Boj 03:an har aluminiumgolv, skulle du tycka att det var nervöst också?
Aluminiumgolv skulle absolut kännas bättre :) men kolla funktionerna också, typ hur tung är luckan, vad är det för bommar, typ av mellanvägg etc. Tycker det skiljer rätt mycket mellan den äldre generationens släp som de flesta -03 tillhör och ett nyare (jag har dock aldrig haft eller ens kört ett Boj ska jag erkänna, de kanske är bättre?).
 
Sadelskåp att hänga på dörren, finns det sådana "lösa" att köpa?
Det finns att köpa som tillbehör på de flesta nya släp och du får det ditmonterat av en verkstad om du inte kan göra det själv.

Henra borde ha det eller något annat märke, viktigt att kolla måtten då.

Bästa är att ringa en återförsäljare och fråga. Även om dom säger att "det är bara vid nyköp du kan beställa det" är det inte sant. Allt går att få för pengar ;)
 
  • Gilla
Reactions: Bri

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp