Bukefalos 28 år!

Tidig pälsfällning!?!!

G

Gro

Hej på Er kloka!
Har ett litet problem, eller en lite fråga...
Lille hästen har redan börjat fälla!!!!!

Vet inte om Ni har nån nytta av att veta bakgrunden....
Under tidigare år har han alltid gått själv i en ganska liten hage, och därför alltid varit täckad (dåligt med träd som skydd, och ingen större rörelsevidd.)
Trots detta har han ALLTID fått en ENORM päls som han satt i mitten på september och fällt i mitten på mars.

Tidigt i höstas flyttate jag honom till ett nytt stall, med STORA hagar, och lekfulla hästkompisar. Dessa polare har alltid/går alltid otäckade, och rör sig ganska mycket. Jag försökte täcka min häst, men i och med att de lattjar så orligt mycket i hagen, resulterade detta i att jag nästan alltid fick in en svettig häst. Så jag vande honom att bara ha täcke vid blötväder, och det har fungerat utmärkt! Han är pigg, blank i pälsen och bra i hull. Dessutom har jag (konstigt nog) noterat att inte alls är lika "lurvig" och yvig i pälsen.

Men REDAN nu har Pålle börjat fälla, i januari!! De andra hästarna är mycket kortare i pälsen än han, och de fäller inte! Vad händer i hans kropp? Har jag gjort fel med "avtäckningen"? Kan jag "stoppa" hans fällning på något vis? Täcka honom mer? Medicin?

Tack för råd!!!
Kram från en snart hysterisk Gro
 
Pälsen påverkas av mycket yttre faktorer OCH inre, en frisk häst har inte "lång" päls, med frisk innefattar även psykiskt frisk/glad
Jag har oxå hästar som börjat att fälla redan, själv tycker jag inte man skall lägga sig i sånt, och för den delen så tror jag inte att det GÅR att påverka heller
Var glad att din häst börjat fälla redan, det är INTE onormalt...och din häst mår ju tydligen bättre nu oxå när han har kompisar och kan röra sig ordentligt... :)
 
Av en slump hamnade jag igår på en sida där det stod att hästar NORMALT ska ha en liten minifällning i december - januari, som en reaktion på det ökade dagsljuset. Denna är fullt normal, och är en liten minifällning. Sen på vårkanten börjar den riktiga, omfattande fällningen.

Och när man tänker på det så stämmer det, både hästar, hundar och katter släpper en del hår såhär års, men det är långt ifrån den riktiga fällningen på vårkanten.

Och valacken började släppa lite hår för en vecka sen.
 
Mitt sto har alla åren som jag har haft henne börjat fälla i slutet av december. Hon fäller ungefär en och en halv månad, sen stannar det upp ungefär en månad för att sedan släppa resten framme i mars/april ungefär.

Jag reagerade likadant som du, att något måste vara fel, första vintern med min häst. Den hästen jag hade innan fällde inte på detta vis. Men den jag har nu har tydligen alltid gjort det. Och hon verkar inte lida av det heller så det är bara att borsta på och se glad ut.

Kanske ska tillägga att min pålle den här vintern har ett tunt regntäcke vid blött väder, men inget täcke annars. Tidigare har hon inte haft täcke alls.
 
Åh, vilken bra info! Jag hade ju själv en tråd i samma ämne för någon vecka sedan...tyckte mina var väääldigt tidiga med sin fällning i år...men upptäckte på svaren att många har hästar som fäller lite nu.

Vi kom fram till att det var det ökade ljuset o bra foder. Och det låter ju logiskt det du hittade om att det är en minifällning som reaktion på ljuset nu o att resten fälls om några månader, för det gör det ju! :)
 
fällningen haren stor faktor och det är ljus och mörker,ju ljusare och länge det e på dagen fäller hästen.
ju mörkare det e sätter den päls.

sen har ju värmen o kylan en viss del också :)
 
tack för alla svar!

Hej alla!

Tack för alla svar! Som vanligt när en hysterisk matte är orolig, så är det ju inget att oroa sig för...
Såg idag att en av de andra hästarna i stallet också börjat fälla...

Tack igen alla för bra information!

Karm från Gro
 
Det är normalt att hästarna börjar fälla ungefär nu.
Mina brukar börja litegrann i februari.
Det styrs ju av ljuset, INTE temperaturen när de börjar släppa/sätta päls.
Och redan i februari är ju dygnet ljusare.
 
det var i Tidningen Ridsport det där om minifällning nu stod. Jag citerar rakt av (ur Veterinärkollen):

"Sakta men säkert går vi mot ljusare tider och den ökade mängden dagsljus startar en rad processer i hästens kropp. Det går signaler från ögonen till tallkottkörteln som i sin tur sänder ut hormoner för att tala om för kroppen att den kan förbereda sig för en kommande vår. Detta visar sig i att stona börjar visa brunst samt att signalerna för hårväxt och fällning påverkas. Det gör att hästen påbörjar en lätt fällning mitt i vintern, hur kallt det än är, även om den riktiga fällningen kommer längre fram på våren"[/b[
 
Två av shettisarna som jag har fäller också nu.. Den som är täckad fäller mest. Så brukar det vara i alla fall för mig. Det är nog ingen fara. Mvh Sofie
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 799
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 346
Senast: Aionee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 300
Senast: Korven
·
Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 896
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp