Bukefalos 28 år!

tidiga tecken på dräktighet

vanimelde

Trådstartare
Tidiga tecken på dräktighet. Fram med dom nu. Hur ser ni på stoet att hon är dräktigt? Alla tecken är välkomna. medicinska, kliniska, beteende, kroppsliga, egna trick, nedärvda lärdomar mm. :) ALLT!

Har ni några tecken för vad det blir för kön på fölet?

själv har vi provat med pendel och den visade rätt den gången :) ska prova iår igen.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Min foderhäst som är dräktig blev väldigt hingstig i början av hennes dräktighet. Hon har snart gått 4 månader nu och har ganska nyligen lugnat ner sig igen.
Även jag har pendlat. Halvblodet hingstföl och isisen stoföl.
 
Senast ändrad:
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Förra gången jag betäckte mitt nordissto, var hon på en hingststation. När vet. kom dit och skulle göra ultraljudet, sa hon, det här stoet skulle jag inte behöva göra når ultraljud på. Men vad då, tycke dom som var med. Då visade hon på halsen, en knöl, stor som en handflata och tjock ca. 5mm. Den satt på bägge sidorna om halsen, strax under där travarna har frysmärkningen.
Den gången stämde det, föl fick hon. nu ska det bli spännande och se nu är bägge mina Nordisar betäckta och knöl har dom bägge två.
Kolla era dräktiga ston knölen syns tydligt, det skulle vara intressant att veta om nåt fler sto har knölen.:rofl:
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Förra gången jag betäckte mitt nordissto, var hon på en hingststation. När vet. kom dit och skulle göra ultraljudet, sa hon, det här stoet skulle jag inte behöva göra når ultraljud på. Men vad då, tycke dom som var med. Då visade hon på halsen, en knöl, stor som en handflata och tjock ca. 5mm. Den satt på bägge sidorna om halsen, strax under där travarna har frysmärkningen.
Den gången stämde det, föl fick hon. nu ska det bli spännande och se nu är bägge mina Nordisar betäckta och knöl har dom bägge två.
Kolla era dräktiga ston knölen syns tydligt, det skulle vara intressant att veta om nåt fler sto har knölen.:rofl:

hur tidigt gick det att se knölen? Har själv ett nordissto som vi hoppas på så det lät spännande. :)
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Ultraljudet gjordes på dygn 16-19. minns inte exakt och då syntes knölen väl och långt in på dräktigheten.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Även den här gången, då jag hämtade hem hästarna syntes knölen på bägge och det var direkt efter avslutad betäckning, dom hade gått med hingsten i en vecka då, skulle vara roligt att veta om det här med knölen är nåt som bara kallblod får eller hur det ligger till. Jag har aldrig hört talas om det tidigare och inte hört nån annan heller som känner till det här med knölen.:)
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Även den här gången, då jag hämtade hem hästarna syntes knölen på bägge och det var direkt efter avslutad betäckning, dom hade gått med hingsten i en vecka då, skulle vara roligt att veta om det här med knölen är nåt som bara kallblod får eller hur det ligger till. Jag har aldrig hört talas om det tidigare och inte hört nån annan heller som känner till det här med knölen.:)

låter väldigt intressant, måste vidarebefodra till kompisen som äger stoet :) hon får springa ut o kolla *skratt*
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Stoet jag lånar magen på fick ett helt annat lugn efter att hon blev inseminerad. Stoet mest och drömde och "kände inåt". Det syntes faktiskt stor skillnad. Sedan har hon sedan dess samma ljusrosa färg i slemhinnorna där bak till skillnad från när hon brunstade och de mörknade till en mer röd färg.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Mest att hon inte visar "dagen innan brunst" beteende = hingstar sig.

Introvert har hon alltid varit, möjligen att hon är lite tröttare än normalt.

Ska kolla på 38 dygn idag.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Mina ston blir lugna och lite drömska när de är dräktiga. Den ena är väldigt tydligt i sin egen värld i början medan den andra mer blev sölig och trött.

Kön har jag kollat med pendel och fått se vad det kan tänkas bli. Får se nästa år om det stämmer.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Mitt sto är betydligt tröttare och keligare än vad hon brukar vara.
Kommer springande varje gång man går ut...
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

*kl*

vårt sto, som inte är kollat än men väl över 17 dagar, har blivit tjock i båda bakbenen. Det är något inte varit förut. Kan det vara ett tecken på att hon är dräktig?
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

någon som vet? någon som haft ett dräktigt sto med svullna bakben?
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Jag har en guldring i ett tagelstrå från stoet, som jag håller ovanför länden, brukar stå på en pall bredvid så jag inte spänner mig för mycket.
Sedan började i mitt fall ringen röra sig efter en kort stund.

Cirkel - sto
Fram & tillbaka - hingst

Enligt detta får vi en av varje. Vi får väl se.
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

Jag pendlade Wilma för två veckor sedan och då visade det sig vara en hingst, men när jag pendlade henne bara för ett par dagar sedan så visade det sig vara ett litet sto.

Kan man bli mer förvirrad som "mormor"? :D
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

min blir lugn och jämn i humöret. ser mycket harmonisk ut ;)
 
Sv: tidiga tecken på dräktighet

mitt sto dräcktig dag 50 idag:rofl:, fick vita hårstrån över hela kroppen:eek:. Sen börtjade hon äta som en tok, vräker i sig mat. Hon blev även bukig och insjunken framför höftknölarna uppe på magen. Alla dessa förändringarna hände ungefär en vecka efter hemkomst från hingsten, då var det för tidigt för ul. Ska prova med pendel:idea:.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 103
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 186
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp