Bukefalos 28 år!

Tidsplanering !!

Mitten

Trådstartare
Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb, underbar man och världens bästa unge... och bara EN unge, till och med.

Jag kastar mig iväg innan resten gått upp (om mannen lämnar), tar tåget i en timme, jobbar febrilt i kanske 7 timmar (oftast tar jag en stående lunch eller ingen alls), stressar till tåget och hämtar lillan. Njuter av henne på kvällen, men hinner inte göra någonting - typ tvätta, städa, etc. Maken kommer hem framåt nattningstid och nån av oss nattar. Då kan man få en timme eller så, där man skyndar att röja det värsta.

Vissa tycker att man kan ägna sig åt 'sig själv' när barnet somnat, men då är jag helt slut och somnar ofta själv :o

Om jag lämnar henne kommer jag till jobbet lite senare, men kan jobba senare också och jobba in lite tid. Men då kommer jag hem precis när hon somnar, och får inte träffa henne alls knappt :(.

Jag skall gå ner i arbetstid har jag tänkt, men det går inte förrän om 1-2 månader (när en av mina deadlines går ut). Jag sa ju korkat nog ja till det här bara för att jag var lite hungrig på att 'komma tillbaka' på jobbet.

Just nu försöker jag få ihop ett smart schema som ger oss familjetid, tvåtid (både med varann och med dottern) och ensamtid. Jag behöver tips och råd på hur ni får ihop er ensamtid, hur ofta har ni den, och hur mycket tid har ni hela familjen? Nu är det främst vardagar jag funderar på då ... Har ni det lika trångt som jag? Vi jobbar ju samma tider båda två, liksom, det blir ju inte mycket som kan gå i skift. Ibland kan vi fälla upp datorn och jobba hemma, men då är iallafall jag så trött att jag inte får något vettigt gjort ...

Tidsbesparartips välkomna! Vi matplanerar en dag i veckan, när vi lämnar tillsammans på dagis och jag får skjuts till jobbet. Då planerar vi i bilen, och sen åker vi oftast och handlar hela familjen på kvällen. Det har funkat bra, sparat mycket tid för oss.

Jag vill ha kvar varenda kaka, men jag vräker i mig alla jag får händerna på...
 
Sv: Tidsplanering !!

Timmen du sitter på tåget, två timmar om dagen.

Har du ett arbete du kan göra via datorn på tåget och på så vis vara kortare tid på arbetsplatsen men ändå göra dina timmar?

Har du något fritidsintresse du kan göra på tåget?

Sen så ÄR det svårt att få ihop livet när man jobbar heltid och har småbarn.

När jag var själv med store sonen och hade häst så hade jag färdig matlåda i kylen som jag tog med till stallet. Så efter jobbet hämtade jag honom, åkte till stallet, där gjorde jag det jag skulle (och lite till som det brukar bli :angel:). Och han fick mat.

När vi sedan kom hem så var det bara att natta, oftast blev det att lyfta sovandes barn från vagn till säng och byta till pyjamas (han fortsatte sova)

På detta sättet fick vi tid tillsammans och jag kunde fortsätta utöva mitt intresse.
 
Sv: Tidsplanering !!

beroende på hur man kan flexa... Antingen jobbar båda 35h/vecka eller 20-30h och den andra heltid. svårt om båda jobbar heltid kontorstider.Just nu jobbar jag heltid och min sambo gör allt :)
 
Sv: Tidsplanering !!

Tja, tåget är eg buss+tåg, och pendeltåg i stockholm är inget ställe man kan göra något på direkt tyvärr.. hade varit bättre med ETT längre tåg, så man kunde få upp datorn och så. Men tyvärr går det ju inte :(. Kanske kan man läsa lite men jag får inte ro på tåget. Så står jag ofta upp också.

Kändes så hopplöst just idag, jag var otillräcklig på jobbet och kände mig så sliten, trött, liten och ensam. Men min man kom hem något tidigare än vanligt med bullar åt mig så nu känner jag mig redo för en ny dag imorgon. Han har erbjudit sig att hämta en 'extra' dag i veckan också, eftersom han har kortare restid (han tar bilen).

Nu spelade vi lite wii när lillan somnat och liksom lekte-tramsade en stund, så allt är bättre. Fast tidsbristen är kvar då ;)
 
Sv: Tidsplanering !!

beroende på hur man kan flexa... Antingen jobbar båda 35h/vecka eller 20-30h och den andra heltid. svårt om båda jobbar heltid kontorstider.Just nu jobbar jag heltid och min sambo gör allt :)

Känner du inte att du missar en massa barntid då? Liksom den där eftermiddagsstunden efter dagis, den är så mysig, bara hon och jag!
 
Sv: Tidsplanering !!

Man prioriterar.
Det går inte att vara på topp på jobbet i åtta timmar om dan, vara en bra förälder som hämtar sitt barn tidigt och lagar näringsriktig kvällsmat, en bra partner som intresserar sig för sin älskade, och dessutom hinna ägna tid åt sig själv.

Iaf inte samma dag:p

Det är helt enkelt så krasst att det för de allra flesta inte fungerar det inte speciellt bra. Antingen försöker man jonglera alla bollar tills man blir utmattad och tappar allihop, eller så väljer man bort en del bollar, eller så skaffar men fler händer.

Tips är att gå ner i tid, åtminstone en av er. Om inte du kan nu så kanske din man kan jobba mindre de där månaderna tills du kan.
Utnyttja eventuella far/morföräldrar till att hämta/lämna på dagis nån dag i veckan, och låt barnet sova hos dem då och då, kanske en gång/månad.
Skaffa städhjälp, guld att komma hem till ett glänsande badrum!
Planera in en helig tid varje dag då du och ditt barn har tid ihop i lugn och ro.
Planera in en helig tid för dig och din partner då bara ni gör ngt ihop. För mig och min man kan det vara att vi lunchar ihop.
Planera in helig tid där du får vara bara dig själv, kanske ett yogapass/vecka.
Tagga ner på alla måsten. Man behöver inte städa, stryka och julstäda lika mkt som "alla andra" (mamma?) gör. Man kan bara sitta och titta på Bolibompa med sitt barn istället.

Måste också tillägga att jag fattar inte hur man kan välja att bosätta sig så man måste pendla två timmar om dan. Hur HINNER man? Är det värt det?
På två timmar hinner jag till stallet, rida och hem igen. Hade aldrig bytt det mot att pendla till jobbet istället, oavsett jobb eller boendesituation.
Jag och min man är iof ganska bortskämda, båda våra jobb och dagis ligger inom bekvämt cykelavstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Tidsplanering !!

Jag har varit hemma över ett år. Pappas tur att njuta. Får vi fler barn blir det min tur igen... osv. Huvudsaken att han får en förälder ordentligt. I framtiden när båda ska jobba har vi råd att jobba deltid båda två. Det känns bra!
 
Sv: Tidsplanering !!

Det låter som om du vill ha för mycket kaka... Hade ju varit super om du kunnat gå ner lite i arbetstid. Jag jobbar halvtid och det är helt perfekt, men det är såklart inte alla som kan det rent ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Vår egentid (min och sambons) är ofta som bortblåst eftersom han jobbar natt 5 dagar i veckan och Sam inte lägger sig förrän 21-22. Så två dagar i veckan har vi 1-2 timmar tillsammans och då kan det ju vara skönt för honom att typ titta på teve ibland också.

Det är ett jättesvårt dilemma, man vill så mycket!
 
Sv: Tidsplanering !!

Måste också tillägga att jag fattar inte hur man kan välja att bosätta sig så man måste pendla två timmar om dan. Hur HINNER man? Är det värt det?
På två timmar hinner jag till stallet, rida och hem igen. Hade aldrig bytt det mot att pendla till jobbet istället, oavsett jobb eller boendesituation.
Jag och min man är iof ganska bortskämda, båda våra jobb och dagis ligger inom bekvämt cykelavstånd.

Tja, flyttar man så fort man byter jobb? Jag är dessutom konsult, och kan hamna lite varsomhelst i Stockholmsområdet (oftast är det mitt i stan), och vi vill inte bo i stan med vår lilla. Vi har vårt lilla hus som vi trivs i som ligger lite mysigt och inte 'mitt i smeten'. Men våra jobb finns i stan. Så är det liksom bara, jag vill ju inte heller pendla en timme till jobbet, men här är det ändå inte så långt avstånd fågelvägen... med bil tar det 25 minuter.
 
Sv: Tidsplanering !!

Det låter som om du vill ha för mycket kaka... Hade ju varit super om du kunnat gå ner lite i arbetstid. Jag jobbar halvtid och det är helt perfekt, men det är såklart inte alla som kan det rent ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Vår egentid (min och sambons) är ofta som bortblåst eftersom han jobbar natt 5 dagar i veckan och Sam inte lägger sig förrän 21-22. Så två dagar i veckan har vi 1-2 timmar tillsammans och då kan det ju vara skönt för honom att typ titta på teve ibland också.

Det är ett jättesvårt dilemma, man vill så mycket!

Jag vill alltid ha mycket kaka ! Det är mitt problem! Och uppväxt i en överpedantisk och ganska våldsam familj, så damm i hörnen gör mig skakis :crazy: (fast den biten har blivit bättre nu). Jag tycker att alla är så perfekta och jag så misslyckad! Alla har rent och fint hemma, lagar bra mat och är tålmodiga mammor ... fast jag vet ju att det inte är så, alla är säkert lika usla som jag i smyg :D

Vi får ju hjälp av farmor och farfar när vi vill egentligen, vi borde utnyttja det lite mer kanske, men det blir så lätt jobbigt för att de har så mycket åsikter om allt och gärna ändrar lite om de får chansen. Och då får Elina ändå inte tid med OSS, liksom.

Jag provade halvtid ett tag, men det blev verkligen 100% jobb på 50% av tiden, satt typ på nätterna och fixade... det var gräsligt! Jag var dålig mamma och arbetskamrat.
Vi pusslar för fullt hemma nu och testar olika saker, vad som känns bäst. Och jag har börjat lite omedvetet att satsa på jobbet som tusan en vecka för att sedan kunna vara lite mer mamma veckan efter och så. Det funkar rätt okej, men jag längtar efter att få gå ner till 80% iallafall. Det tar liksom bort de där restimmarna lite iallafall.

Vi har insett att all vår tillsammanstid får vänta, vi får ju en liten stund på kvällen när hon somnat :). Ensamtiden ger vi varann då och då, men inget planerat ... båda har ju hobbies man kan göra på hemmaplan. Det är skönt.
 
Sv: Tidsplanering !!

Har ni ekonomisk möjlighet att få hjälp med städningen och tvätten? Då slipper ni två måsten som säkert lägger på mer stress.
 
Sv: Tidsplanering !!

Haha här är vi inte ett dugg ordentliga, det är ALLTID stökigt hos oss. Vi planerar skitdåligt med matlagning mm, ingen av oss har något större intresse av matlagning. Men det gör ju ändå inte ditt liv enklare...

lils-sis förslag var bra tycker jag, speciellt städning tar så himla mycket tid.
 
Sv: Tidsplanering !!

Tja, flyttar man så fort man byter jobb? Jag är dessutom konsult, och kan hamna lite varsomhelst i Stockholmsområdet (oftast är det mitt i stan), och vi vill inte bo i stan med vår lilla. Vi har vårt lilla hus som vi trivs i som ligger lite mysigt och inte 'mitt i smeten'. Men våra jobb finns i stan. Så är det liksom bara, jag vill ju inte heller pendla en timme till jobbet, men här är det ändå inte så långt avstånd fågelvägen... med bil tar det 25 minuter.

Jo men det finns ju fler delar av Sverige än Stockholm att bo i, och säkert många fler små mysiga hus. Nu vet jag ju inte vilken bransch du jobbar i men det finns faktiskt jobb på andra platser också. Visst kanske man inte VILL flytta, men om det resulterar i att man får två timmar mer om dagen då man kan mysa med sitt barn medans det är litet så är iaf för mig valet klart.
 
Sv: Tidsplanering !!

Det är ganska enkelt. Vi gör det vi hinner och orkar vilket på vardagar i princip innebär att den ena diskar medan den andra nattar.

Städning tar vi på lediga dagar (och eftersom jag jobbar varannan helg är det inte säkert att det blir gjort varje helg).

Vi spoar undan det värsta på golvet allt eftersom och plockar lite ibland, men hemmet är oerhört nerprioriterat. Det hålls på en nivå som är säker för barnet men inte mycket mer än så.
 
Sv: Tidsplanering !!

Jag är minst sagt orolig över hur allt kommer bli nu när jag snart måste börja jobba igen efter mammaledigheten.

Mån-tor är jag själv med lilleman, hund och häst, sambon kommer hem från jobbet på torsdag kväll. Just nu när jag är hemma så fungerar allt toppen, de dagar sambon är borta ägnar jag, förutom åt sonen, till att motionera vår hund (som är minst sagt krävande), jag passar på att träffa släkt och vänner, städar och tvättar osv. Ibland får jag in barnvakt så att jag kan rida någon av dagarna men oftast får jag ridhjälp de dagarna jag är själv. Fre-sön umgås vi hela familj och njuter av ledigheten.

Jag kan inte gå tillbaka till mitt gamla jobb då det är mkt nätter och det fungerar ju inte iom att sambon jobbar borta. Söker därför jobb för fullt men jag kan ju inte ta vilket jobb som helst då jag måste sköta både lämning och hämtning på dagis mån-tor och jag vill ju inte att lilleman går några längre dagar (han är 16 månader när han skolas in i december).

Det betyder alltså att jag måste hitta ett jobb där de flesta timmarna är schemalagda från torsdag kväll till söndag kväll. Detta är vår kvalitétstid då vi brukar umgås hela familjen.

Jag räknar inte med att kunna jobba heltid men samtidigt måste man ju få in pengar...det är inte lätt alla gånger. :grin:
 
Sv: Tidsplanering !!

Jo men det finns ju fler delar av Sverige än Stockholm att bo i, och säkert många fler små mysiga hus. Nu vet jag ju inte vilken bransch du jobbar i men det finns faktiskt jobb på andra platser också. Visst kanske man inte VILL flytta, men om det resulterar i att man får två timmar mer om dagen då man kan mysa med sitt barn medans det är litet så är iaf för mig valet klart.

Jag kanske skulle kunna flytta till mindre ort - min man skulle ha det svårare. Hans jobb finns liksom bara här, möjligen i Malmö och Göteborg också, men det känns inte som ett uppköp direkt.
Plus att hela familjen bor här, mormor har gångavstånd till oss och farmor och farfar bor i stan, och det är värt ganska mycket för Elina också.
Och jag skall ju gå ner i arbetstid om kanske 2 månader, och att flytta bara för den tiden är inte aktuellt.
 
Sv: Tidsplanering !!

Har ni ekonomisk möjlighet att få hjälp med städningen och tvätten? Då slipper ni två måsten som säkert lägger på mer stress.

Det har vi absolut råd med, vi har diskuterat det. Vårt största problem är ju dock inte att det är smutsigt (fast det är också en del såklart) utan alla grejer som ligger ööööööverallt :D. Och vad jag hört av andra som har hjälp (rätta mig gärna om jag har fel) är att man skall plocka undan så att städfirman kan typ ta golven? Eller man kanske kan hitta någon som gör allt?

Sen är jag känslig för att släppa hem någon annan, men det problemet ligger ju hos mig... jag vill helst vara hemma då, men då har man ju tappat lite av poängen!

Någon som provat med städfirma?
 
Sv: Tidsplanering !!

Skönt att höra tycker jag :)
Plötsligt ser man hur mycket katterna skräpar ner, det har jag inte ens tänkt på förut :eek:

Sen är jag lite dum också och försöker hålla helger 'lediga' så att vi fixar det mesta tråket på vardagar. Men det är kanske bara dumt. Jag håller på att släppa ner garden lite känner jag...
 
Sv: Tidsplanering !!

Vi har precis börjat jobba "heltid" igen båda två. Vi valde dock att jag jobbar 100% och sambon har gått ner till 75% (lagenligt) just nu.

Vi jobbar vanliga kontorstider och barnet går hos dagmamma.
Min sambo är ledig en dag i veckan och jobbar 6 timmar en dag, övriga dagar 8 timmar. Jag lämnar hos dagmamman 4 dgr/vecka (kl 7.45) och han hämtar 4 dgr/vecka (kl 16.15) (utom undantagsvis om någon ska iväg på resa med jobbet el dylikt).

Vardagslivet blir ju mycket ägnat till barnet innan han lägger sig (vid 20-tiden). Från båda oss. Men mycket kan man också göra MED barnet tycker jag. Han "hjälper till" att diska, ladda tvättmaskinen mm. Vi umgås tillsammans alla tre på vardagkvällar; äter tillsammans, leker med sonen, åker o handlar tillsammans. Efter 20 har jag o sambon egentid eller tillsammanstid (valfritt).

Något som är jättebra för vår del är att vi bor 2 hus från dagmamman och vårt jobb ligger tvärsöver gatan (vi jobbar i samma hus). Därmed spar vi ner på restid till o från jobb. Vi har heller inget eget hus (ännu) utan bor i lgh. Slipper därmed trädgårdsskötsel och annat "husarbete".

Sammanfattningsvis: mina tips för att slippa stressa i vardagen:

* bo i lägenhet (ej i hus)
* så lite pendlingstid som möjligt till jobb (för båda)
* ha nära till barnomsorgen
* En (eller båda om man har råd) går ner i arbetstid
* Gör hushållsgöromålen tillsammans med barnet
* ha inte för pedantiska krav, ingen dör av lite skit i hörnen
* turas om att ha ansvar för läggning av barnet
* turas om med matlagningen
* ge varann varsitt tillfälle, varsin kväll i veckan, med att ägna sig åt något intresse utanför hemmet.
 
Sv: Tidsplanering !!

Haha ja nagon som plockade upp grejjer hade varit toppen. Det ar ju dock lite svart for nagon annan att veta var dina saker ska vara. Det gar ju dock att stalla undan t ex skor och andra saker som barnet drar runt pa, och begransa leksakerna till halften eller en tredjedel. Hemma hos oss ar stoket allra mest smutsiga klader pa vag till badrummet, Sams leksaker och vara skor.

Forsok sta ut i tva manader till, sen blir det ju battre om du ar hemma mer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 000
Senast: Queen
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Miiikaela_
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 382
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp