Bukefalos 28 år!

Tidsplanering !!

Sv: Tidsplanering !!

Skaffa en till bil?
Så slipper du iallafall pendla till tåget? Jag pluggar på pendeln, men det hänger på att jag har med mig koss lurarna som stänger ute ljud och så datorn med det mobila bredbandet:love: DÅ kan jag göra lite nytta på tåget. Jag får ioförsig alltid sitta, bor ju ännu längre ut på linjen...
Kan du inte lägga ner matkraven en period? Färdig mat kan vara ok, suschi, thai wok eller pizza brukar vara helt ok att shoppa på vägen hem. I perioder när jag är stressas och har tok mycket att göra lagar jag ingen mat(eller väldigt enkel) i veckorna, lagar en köttförsås på måndagen och gör lasagn av den och färdig ostsås på tisdagen...

Kan inte mormor hämta på dagis en dag i veckan så kan både du och din man jobba över just den kvällen?
 
Sv: Tidsplanering !!

Jag tycker det är så krångligt att ta bil in till stan :o Svårt med parkeringar och sånt... eller är man larvig då?

Att få hjälp av mormor eller farmor har vi funderat på, det är helt klart en möjlighet... skall bara våga fråga :D

Jag och maken har iaf bestämt att både handla med hemkörning nu och dessutom få städat och struket av en firma :) Bara att vi har bestämt det gör att allt känns mycket lättare! Önskar bara att jag kände någon som hade städhjälp så man kunde få lite rekommendation :)
 
Sv: Tidsplanering !!

Det låter ju jättebra! Vi har städhjälp, det är kanon! De tar köket och badrummet varannan vecka så iaf de hålls på en godtagbar nivå.
 
Sv: Tidsplanering !!

Hejja hejja!
Låter som bra grejer att börja med.

Håller helt med angånde bil i stan:o Det var hopplöst när jag bodde i stan, tog ju jättelång tid att ta sig 100m och att hitta parkering var hopplöst. Tänkte mest att alla inte är lika kinkiga som mig, men då är vi två iallafall.
 
Sv: Tidsplanering !!

har läst tråden med intresse (börjar lite undra om det är mitt andra jag som har skrivit den??)

Jag har funderat en hel del på detta men egentligen inte blivit klokare. En sak har jag dock kommit fram till och det är att det som inte funkar nu är sånt som handen på hjärtat inte funkade innan heller, det har bara blivit mer tydligt och ofrånkomligt. Tex att ha frukost och middag hemma i förväg och slippa upptäcka detta på morgonen/eftermiddagen. Eller ha rutiner för undanplockning, disk och tvätt. Vi har kört allt ad hoc och det var uthärdligt så länge vi var två men nu när vi är fyra känns det smått outhärdligt ibland. Jag tror att vi struntade i detta eftersom det kändes så vuxenpoäng att ha ordning och reda och matlistor etc, men nu blir hemorganisationen i stället jättejobbig eftersom vi inte har några rutiner som verkligen funkar. Problemet med att inte ha rutiner är att tusen saker hamnar mellan stolarna, ingen gör dem och att man hela tiden måste lägga tid på att diskutera vem som gör vad och hur och när det ska göras.

Sen blir jag lite trött på de hurtfriska råden om att man inte ska vara för pedantisk och sånt för å andra sidan finns det ju vissa minimikrav som att räkningar ska betalas, barnen ska ha frukost, det ska finnas rena kläder och ren disk och man ska slippa drivor med smuts och damm inomhus. Allt detta kräver väldigt mycket av samtidigt arbetande vuxna, personligen kan jag tycka att det borde behövas minst en halvtid för att rådda ett hushåll för fyra personer med en vettig arbetsbörda. För mig är hemmet ganska stressande plats eftersom det hela tiden påminner mig om de tusen saker jag borde göra. Jag tycker inte att jag har höga krav, ändå får vi inte till det i vår familj. Det gör mig tidvis rätt bedrövad.
 
Sv: Tidsplanering !!

Åh exakt så är det ju!! Vi var också dåliga innan vi fick barn, och jag trodde i min enfald att vi skulle rätta upp oss nu när vi blev tvugna - men det blev nästan ännu värre iochmed dagislämning/hämtning och ett jobb som blir lidande... funkade när jag var mammaledig, men nu är det omöjligt!

Men jag har nu beställt sån mat där man får en matkasse och recept varannan vecka, skall se hur det funkar :) Plus att jag bokat tid för att diskutera städhjälp. Jag hoppas, hoppas att detta inte blir fler 'onödiga utgifter' utan istället något som hjälper oss.

Annars är min enda väg ut listor - och åter listor. Jag har småsaker som skall göras varje dag som den som hämtar på dagis får göra innan h*n går och lägger sig. Hinner man på eftermiddagen, bra, annars får man göra det efter nattningen. Jag måste ha en rutin för enkla saker som att ställa ut sopor rätt dag, tömma kattlådan, diska matskålar och tvätta innan kläderna tar slut. Annars försvinner de i mitt vacuum till hjärna. Och jag lägger mig och myser bredvid sovande dotter...
 
Sv: Tidsplanering !!

Jag tror att vi struntade i detta eftersom det kändes så vuxenpoäng att ha ordning och reda och matlistor etc, men nu blir hemorganisationen i stället jättejobbig eftersom vi inte har några rutiner som verkligen funkar. Problemet med att inte ha rutiner är att tusen saker hamnar mellan stolarna, ingen gör dem och att man hela tiden måste lägga tid på att diskutera vem som gör vad och hur och när det ska göras.

För mig är hemmet ganska stressande plats eftersom det hela tiden påminner mig om de tusen saker jag borde göra. Jag tycker inte att jag har höga krav, ändå får vi inte till det i vår familj. Det gör mig tidvis rätt bedrövad.

Inte för att jag vill låta elak, men att sätta sig och göra en hemorganisation är aldrig för sent - börja med något, ta sen ett steg till osv.

Sen undrar jag varför du skriver "För mig är hemmet ganska stressande plats eftersom det hela tiden påminner mig om de tusen saker jag borde göra."?
Är det bara du som måste göra saker?
Hur gamla är dina barn? Kan dom också göra saker? Din sambo/man?
Alla måste bidra i ett hushåll tycker jag, men såklart med det man kan (t.ex om barn är för små för att göra vissa saker).

P.s Jag är ingen supermamma, men jag känner mig inte stressad över saker längre..... jag lever NU och njuter även av att plocka tvätt tillsammans med sonen, eller städa :angel:
 
Sv: Tidsplanering !!

Ja, någonstans måste man, som flera varit inne på- prioritera! Jag har lagt ner mina ambitioner om att hålla huset fint. Vardagar är bara koncentrerat på att laga middag, packa dagis- och skolväskor, köra en omgång diskmaskin och ev. tvätta en tvätt. Kläder till barnen, se till att ha mycket kläder ;). Vi har ärvt mkt barnkläder, så vi överlever veckorna. Tvätta, dammsuga, plocka kan man göra på helgen.

Man kan faktiskt inte ha ett hus i topptrim och ha barn, arbeta och utöva sin hobby. Stäng av pedant:devil: som sitter på axeln! Jag trodde inte jag kunde det, men jo, ta ett djupt andetag ett par gånger, blunda och skit i att tvätta de där läderna. Den värsta skiten, som finns i hallen och köket, sopar vi bara av med soppborsten under vardagar:angel:

Skär ner på de upplevda kraven och ta dig MOD att be föräldrar om hjälp om de kan och bor nära, det är rätt bra för barnen att få en bra relation till dem också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 248
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp