Tik med valpar...

Bubbla

Trådstartare
Jag kan i princip ingenting om hur tikar beter sig mot valpar, så därför måste jag fråga de mer valpvana bukefalisterna om hur det fungerar...

En bekant till mig vars tik av misstag blev dräktig och nu fått valpar har de tydligen placerat med EN valp i tvättstugan, de övriga ligger i någon slags plastback med en filt över i ett annat rum, dessa valpar flaskas upp. Anledningen till detta skulle vara att tiken bara accepterade EN valp och inte de andra :confused: . Är detta vanligt? Jag har hört talas om tikar som inte accepterar valparna alls, men aldrig detta...

En annan fundering jag har är hur valparna blir mot människor, dels den som är med mamman som ägarna aldrig hanterar vad jag förstod och dels de som bara har varandra och ingen annan människokontakt än flaskmatningen?
 
Sv: Tik med valpar...

VANSINNE!!!
De valpar som inte får kontakt med tiken och sen inte ens människor kommer att få mycket svårt att bli hundar som går att hantera, det är bättre att slå ihjäl dem med en gång.
 
Sv: Tik med valpar...

En valp som inte tiken bryr sej om är det fel på. (inte meningen att den ska leva)
Att alla utom en i kulle skulle vara sjuka verkar ovanligt.
 
Sv: Tik med valpar...

På vad sätt såg de att tiken inte brydde sig om de andra? Skulle vara intressant att få veta.
 
Sv: Tik med valpar...

Svarar alla: har också en känsla av att de valparna som ligger för sig själva kommer bli mycket svåra att ha att göra med, men kommentaren hade tydligen varit att de har sällskap och närhet av varandra...

Jag vet inte på vilket sätt de såg att tiken inte brydde sig om de andra, det var min svärmor som var där eftersom hon funderar på en ny hund, och dessa ju ska säljas. Så den info jag har kommer från henne, ska tilläggas att hon inte är speciellt blödig men hon ringde och lät väldigt upprörd. Tiken är ung (två tror jag), vet inte om det kan spela in? Hon är inte heller själv speciellt vettig i humöret (huggit efter flera helt oprovocerat) efter en ganska dålig uppfostran.

Till toriryttaren: är det så alltså? Att tiken kan strunta i en valp för att den är sjuk? För enligt dem hade tydligen hälften av valparna redan dött?
 
Sv: Tik med valpar...

Att valpen i sig inte får kontakt med människor är inga problem, bara inte tiken är aggro eller nervös när det kommer folk, för det smittar av sig.

Min förra valp hade bara växt upp med hundar, och en gubbe ("uppfödaren"), för att han skulle ty sig till den blivande ägaren, inte till uppfödaren, och det gick alldeles utmärkt!

Han var väldigt bra på alla sätt och vis, och det var aldrig problem med honom på ngt sätt. Nu bor han inte hos mig, för jag fick kvalsterallergi, och läkarna sa åt mig att göra mig av med honom, så det gjorde jag... Dumt nog... :cry: Senare, efter mycket sökande och letande hittade jag en allergi-expert som kunde ge mig ett utlåtande, att det kvalster man är allergisk mot som kvalsterallergiker, inte har ngt alls att göra med de kvalster som lever på pälsdjur...
Men jag vet att han har det bra i sin nya familj!

Så snart kommer en liten skrutt hem till oss igen, Arne, dvärgpinscher! :love:
 
Sv: Tik med valpar...

Eftersom tiken är ganska instabil i sitt sätt mot människor i sig själv så är iaf jag lite rädd att hon överför det till valpen. Men det får man väl se...
Jag är kanske egentligen mer orolig för de valparna som bara har varandra, hur funkar det?
 
Sv: Tik med valpar...

De valparna som bara har varandra borde ju kunna få en "nanny" i alla fall! Finns ju massor av tikar i landet som har moderskänslor i överskott! De får ju i alla fall en hundlig uppfostran då!
 
Sv: Tik med valpar...

Jag hade aldrig köpt en valp därifrån inte ens av medkänsla. För grumliga uppgifter och väldigt konstigt uppfödnings sätt.
Har själv haft 3 kullar och skulle aldrig göra på det viset.
 
Sv: Tik med valpar...

Socialt handikappade hundar om inte annat, mamma hund är den i familjen som är bäst lämpad att lära ut hundspråket liksom... bland annat därför jag alltid hatat de faktum att man låter hingstar (främst) stå mol alena från bäbisålder, under ursäkten att "alla hingstar slåss", nä det gör de inte -om rangordningen ja men det är inte mer än det. Sen har man en häst som fattar noll av vad andra hästar säjer, förra hästen jag hade fattade alltid noll när de andra försökte köra bort henne, en gång vart hon sparkad på mulen för att hon inte fattar vad "flytta dej" betyder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 117
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp