Bukefalos 28 år!

Tik som flåsar efter valpning ?

Belleboo

Trådstartare
Hej.
Jag är ny här och tänkte att ni kanske hade svar på en fråga. Vi har pratat med veterinär redan som sagt att så länge tiken är pigg, äter och dricker så behöver man inte oroa sig. Men ville fråga er ändå.

Jo, natten till i lördags fick vår tik (en powder puff) valpar. 7 stycken. Det tog ca 5 timmar mellan första och sista, så det gick fort. Hon var duktig och har tagit väldigt bra hand om bebisarna sen dess. Dock FLÅSAR hon ibland. Bara till och från, ibland en kort stund och ibland lite längre. Så har hon hållit på sen i lördags kväll. Är det någon som vet VARFÖR?

I övrigt är hon pigg, tycker jag. Hon verkar tycka det är skönt att ha blivit av med magen så ibland gör hon lekskutt. Hon äter som en häst och dricker bra (men inte så där överdrivet mycket som hon kanske borde?). Kollade kisset när vi var ut senast och det var dock normal färg på det, inte alls mörkt.

Hon har varit lite lös i magen igår men idag är det bättre, fortfarande inte helt fast men verkar vara på väg åt rätt håll. Tänkte göra morotspuré och ge henne idag också.

ALLA svar mottages tacksamt. Detta är både tikens och vår första kull.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

De brukar väl flåsa när valparna diar? Har iaf jag lärt mig men jag har dålig koll
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Är inte alls ovanligt att de kan flåsa lite då och då. Det blir varmt att ligga hos valparna..
Och detta med maten, är bara bra hon inte äter jättemycket än. Nu i början så äter inte valparna så mycket. Äter tiken mycket i början så kommer mjölken igång för fullt och då hinner inte valparna dia allt och risken är att tiken får mjölkstockning.
Och har tiken fått ätit några efterbördar är det heller inte konstigt att avföringen är lite lös några dagar.

Tycker det låter om din tik följer "lagboken" exakt och bra :D Så njut av att du blivit "mormor" :)
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Tack så mycket för ett lugnande svar :). Hon äter mycket dock, men det var vätskan jag inte var säker på om hon fick i sig tillräckligt men det verkar så på kissets färg. Veterinären sa att det var viktigt att hon fick väldigt mycket mat dom första veckorna så vi har gett henne små mängder flera gånger om dagen och hon har kluffsat i sig alltihop varje gång. Borde vi dra ner på maten då?

Ja, jag ska försöka att sluta oroa mig och istället njuta av lugnet före stormen, haha :). Skönt att höra att allt verkar vara okej och att flåsandet inte är någon fara.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Det känns när livmodern drar ihop sig och det kan visa sig som flåsningar i några dagar. Dålig mage brukar bero på hur mycket efterbörd tiken ätit.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Tack så mycket för ett lugnande svar :). Hon äter mycket dock, men det var vätskan jag inte var säker på om hon fick i sig tillräckligt men det verkar så på kissets färg. Veterinären sa att det var viktigt att hon fick väldigt mycket mat dom första veckorna så vi har gett henne små mängder flera gånger om dagen och hon har kluffsat i sig alltihop varje gång. Borde vi dra ner på maten då?

Ja, jag ska försöka att sluta oroa mig och istället njuta av lugnet före stormen, haha :). Skönt att höra att allt verkar vara okej och att flåsandet inte är någon fara.

Nej dra inte ner på maten, det blir säkert bra. Är bara de första dagarna jag tänkte på, för då äter de små så lite så är bara bra om mjölken inte "flödar" på för fullt de första dagarna. Men nu har det ju gått några dagar så allt är säkert ok :D

Lite avis på dig :) Väntar också smått här, men inte förrän om ett par veckor.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Okej då fortsätter vi som vi gjort. Fick höra nu på ett annat forum att vi kanske till och med har för kallt i valplådan. Har nu satt i en termometer för att se exakt. Hur varmt brukar du ha i lådan? La i några fleecefiltar också men valparna är så små så jag är rädd att de ska gå vilse bland filtarna när tiken bäddar och har sig.

Jaså, men vad roligt :). Detta var tyvärr inte planerat för oss, utan vi upptäckte dräktigheten för sent helt enkelt. Vi har sparkat oss själva mentalt för det kan jag säga, orättvist mot både tik och valpar att inte vara förberedd och ha planerat alltihop. Men nu försöker vi se till att allt ska gå så bra som möjligt :).

Var är det för ras du har som ska ha valpar? :).
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Okej. Ja, jag läste att tikarna gärna bäddar väldigt mycket då också och det har hon börjat med nu. Har tagit tempen och den har börjat sjunka så jag antar att allt är som det ska =).
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Vi väntar på schnauzervalpar (kallades förr mellanschnauzer)

Jag kan bara säga hur jag gör. Jag vill inte ha en massa "lösa" filtar i valplådan första veckorna, just för som du skriver att de kan komma bort i "trasslet".
Utan då skulle jag i så fall hellre ha en värmelampa. Men det har jag aldrig behövt.
Du kan ju om du vill sätta tex kompostgrindar runt 3 av väggarna på valplådan och sen hänga filtar runt så det blir ett litet bo och värmen stannar. Så kan jag göra, både för få det lite mysigt för tiken och för hindra insyn från våra andra hundar så de inte stör.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Okej. Hur varmt brukar du ha till dina valpar då? Vi har ingen värmelampa och det verkar vara en hel djungel, hittar inte riktigt vad jag borde ha. Jag tror ju inte att de har blivit kalla hittills eftersom tiken högst lämnat dem i 5 minuter åt gången, sen är dom ju många. Men när tiken börjar göra längre utflykter så kanske värmelampa hade varit bra.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Okej. Hur varmt brukar du ha till dina valpar då? Vi har ingen värmelampa och det verkar vara en hel djungel, hittar inte riktigt vad jag borde ha. Jag tror ju inte att de har blivit kalla hittills eftersom tiken högst lämnat dem i 5 minuter åt gången, sen är dom ju många. Men när tiken börjar göra längre utflykter så kanske värmelampa hade varit bra.

Jag tror inte du kommer behöva värmelampa, var mer om du kände dig orolig över att det blir kallt, när någon nämnt det :)
När tiken kommer lämna dom längre tider så har de ju blivit större, äter bra osv. Så de kommer nog kura ihop sig tillsammans då. Och du kan ju lägga in en filt när de blivit lite större. Då kravlar de runt bra :D

Vet du.. Gör som du hittills gjort, tycker som allt låter bra :)

Jag har aldrig kollat hur varmt mina har det. De har det som vi har det i alla delar av huset. jag ser bara till så det inte drar tex..
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Jag har haft mina i 23-24 grader, det har varit lagom. Termometer i lådan och ställde dem bredvid elementet på en icke dragig plats. :) Tiken ska vara hos dem större delen av dagarna nu i ett par veckor framöver. När de är runt 3-4 veckor kan de börja lämna dem lite längre stunder men då kan de reglera sin egna värme. Såhär i början är det viktigt att de får värme utifrån. Ska du rasta tiken kan du stoppa dem i en djup korg med filtar och lite uppvärmda riskuddar som botten. Eller så kan du knyta en strumpa med matris i och värma den i micron tillsammans med ett glas vatten och stoppa den i botten på korgen, såklart får den inte vara för varm utan kroppsvarm räcker. På så vis vet du att alla ligger ihop och har det varmt medan tiken är borta. Jag har en kattbädd jag köpt från Granngården (de har rea på korgarna nu) som varit superbra att kunna stoppa valparna i när jag ska byta bäddar eller rasta tiken. http://www.granngarden.se/product/b-dd-katt-rund-beige-small

Tikar har oftast feber i ganska många dagar efteråt så därför kan det hända att hon flåsar. De kan även ha lite eftervärkar, så om hon flåsar och bäddar emellanåt är det normalt beteende. Så länge hon äter och dricker som hon ska (men inte dricker oroande mängder, då kan det vara problem) så ska det vara OK. Jag tempade min tik ett tag efteråt för att hålla koll, tempen ska inte vara högre än 39, då är något fel.

Är du orolig att hon inte dricker kan du blanda ut lite mjölkersättning i hennes vatten. Har du inte ersättning går det bra med vanlig mjölk. Ha i lite lite bara för smakens skull och ge henne vattnet regelbundet. De ska dricka en hel del nu för att kunna producera mjölk. :)
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Jag har haft mina i 23-24 grader, det har varit lagom. Termometer i lådan och ställde dem bredvid elementet på en icke dragig plats. :) Tiken ska vara hos dem större delen av dagarna nu i ett par veckor framöver. När de är runt 3-4 veckor kan de börja lämna dem lite längre stunder men då kan de reglera sin egna värme. Såhär i början är det viktigt att de får värme utifrån. Ska du rasta tiken kan du stoppa dem i en djup korg med filtar och lite uppvärmda riskuddar som botten. Eller så kan du knyta en strumpa med matris i och värma den i micron tillsammans med ett glas vatten och stoppa den i botten på korgen, såklart får den inte vara för varm utan kroppsvarm räcker. På så vis vet du att alla ligger ihop och har det varmt medan tiken är borta. Jag har en kattbädd jag köpt från Granngården (de har rea på korgarna nu) som varit superbra att kunna stoppa valparna i när jag ska byta bäddar eller rasta tiken. http://www.granngarden.se/product/b-dd-katt-rund-beige-small

Tikar har oftast feber i ganska många dagar efteråt så därför kan det hända att hon flåsar. De kan även ha lite eftervärkar, så om hon flåsar och bäddar emellanåt är det normalt beteende. Så länge hon äter och dricker som hon ska (men inte dricker oroande mängder, då kan det vara problem) så ska det vara OK. Jag tempade min tik ett tag efteråt för att hålla koll, tempen ska inte vara högre än 39, då är något fel.

Är du orolig att hon inte dricker kan du blanda ut lite mjölkersättning i hennes vatten. Har du inte ersättning går det bra med vanlig mjölk. Ha i lite lite bara för smakens skull och ge henne vattnet regelbundet. De ska dricka en hel del nu för att kunna producera mjölk. :)


Jag måste bara fråga. Varför krånglar ni till det så? Valparna fixar att tiken går ut och kissar osv, man måste inte hålla på med korgar och värme. Tiken gör ofta en snabbkiss i början och har bråttom in till valparna.
Gud vad omständigt om man ska hålla på med korgar, micra osv för en kiss :D

Tycker mer man gör ts orolig som ska hålla på med så mycket saker och behöva tänka på allt för en kiss och bajs-tur med tiken.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Jag har en stor låda för mina små valpar och tik. Jag ville inte att de hamnar på villovägar och blev kalla, eftersom jag vet om en del uppfödare som haft dessa problem. Då kunde jag spendera tid på att verkligen rasta av tiken än att oroa mig att de traskar iväg och blir nedkylda. En del peace of mind också, jag vet att de har det bra och då slipper jag oroa mig som TS när jag vet att de mår prima utan tiken.

Jag tycker det var plättlätt att fixa och inte ett dugg krångligt. Jättesmidigt att bara lägga dem i den när jag byter bädd eller ska rasta. Det är världens mysigaste och billigaste grotta att flytta över valparna till och ifall jag blev tvungen att åka till veterinären med dem är den jättepraktisk. Håller värmen länge och jag behöver inte oroa mig ifall de kan krypa ur eftersom kanterna är höga. :)
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Okej, tack så mycket för alla dina svar :). Då ska vi fortsätta som vi gjort. Nu har tiken börjat lämna valparna lite längre stunder och de ligger varken på hög eller helt utspridda så jag gissar att de är nöjda med temperaturen :).

Tiken är lite orolig idag, gnäller lite då och då och bäddar frenetiskt. Fortfarande eftervärkar kanske? Vi har vatten i maten som hon får och har haft det ända sen valparna kom, häller till och med på lite extra innan hon får maten för jag oroar mig för att hon får i sig för lite vätska. Men pigg är hon och äter bra =).
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Jag har haft mina i 23-24 grader, det har varit lagom. Termometer i lådan och ställde dem bredvid elementet på en icke dragig plats. :) Tiken ska vara hos dem större delen av dagarna nu i ett par veckor framöver. När de är runt 3-4 veckor kan de börja lämna dem lite längre stunder men då kan de reglera sin egna värme. Såhär i början är det viktigt att de får värme utifrån. Ska du rasta tiken kan du stoppa dem i en djup korg med filtar och lite uppvärmda riskuddar som botten. Eller så kan du knyta en strumpa med matris i och värma den i micron tillsammans med ett glas vatten och stoppa den i botten på korgen, såklart får den inte vara för varm utan kroppsvarm räcker. På så vis vet du att alla ligger ihop och har det varmt medan tiken är borta. Jag har en kattbädd jag köpt från Granngården (de har rea på korgarna nu) som varit superbra att kunna stoppa valparna i när jag ska byta bäddar eller rasta tiken. http://www.granngarden.se/product/b-dd-katt-rund-beige-small

Tikar har oftast feber i ganska många dagar efteråt så därför kan det hända att hon flåsar. De kan även ha lite eftervärkar, så om hon flåsar och bäddar emellanåt är det normalt beteende. Så länge hon äter och dricker som hon ska (men inte dricker oroande mängder, då kan det vara problem) så ska det vara OK. Jag tempade min tik ett tag efteråt för att hålla koll, tempen ska inte vara högre än 39, då är något fel.

Är du orolig att hon inte dricker kan du blanda ut lite mjölkersättning i hennes vatten. Har du inte ersättning går det bra med vanlig mjölk. Ha i lite lite bara för smakens skull och ge henne vattnet regelbundet. De ska dricka en hel del nu för att kunna producera mjölk. :)

Tack så mycket för ditt svar! En korg var ju en jättesmart idé. Än så länge är hon bara ut i två minuter åt gången, sen vill hon in igen. I lördags (hon valpade natten till lördag) hade hon 39,2 i temp så jag blev lite orolig, men hon var pigg och åt och drack bra. Nu har hon prick 39 och är pigg som bara den. Hon verkar dock lite orolig ibland, gnyr lite och bäddar mycket. Eftervärkar antar jag?
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Om det är hennes första kull så kan det vara omställningen. Det hela är ju konstigt för henne - kroppen håller på att återhämta sig och psyktet förändras.

Bara du kan avgöra om hunden borde åka till veterinär, följ din magkänsla.

Kolla om tuttarna ser bra ut och inte inflammerade. Kläm lite på dem, känns det som att juvren är fyllda med små klumpar så är det inte OK. Är mjölken hyfsad enkel att mjölka ur och har en normal färg och konsistens så är det OK, tuttarna ska vara rosa och inte illröda.

Kolla om sekretet som kommer från vulvan har en konstig färg. Mörkbrunt/rött/något blodigt är normalt men ser det konstigt (ev. grönt) ut och vulvan luktar annat än blod/järn och närmare infekterat så bör du oroa dig.

Är hon pigg, matglad och dricker som hon ska så brukar det vara normalt.
 
Sv: Tik som flåsar efter valpning ?

Om det är hennes första kull så kan det vara omställningen. Det hela är ju konstigt för henne - kroppen håller på att återhämta sig och psyktet förändras.

Bara du kan avgöra om hunden borde åka till veterinär, följ din magkänsla.

Kolla om tuttarna ser bra ut och inte inflammerade. Kläm lite på dem, känns det som att juvren är fyllda med små klumpar så är det inte OK. Är mjölken hyfsad enkel att mjölka ur och har en normal färg och konsistens så är det OK, tuttarna ska vara rosa och inte illröda.

Kolla om sekretet som kommer från vulvan har en konstig färg. Mörkbrunt/rött/något blodigt är normalt men ser det konstigt (ev. grönt) ut och vulvan luktar annat än blod/järn och närmare infekterat så bör du oroa dig.

Är hon pigg, matglad och dricker som hon ska så brukar det vara normalt.

Tackar för tips. Jag har försökt mjölka ur mjölk men får inte till det riktigt. Det känns dock inte som några klumpar utan känns väldigt bra så. Tissarna är väldigt rosa när valparna just ätit, men inte röda. Läste nånstans att man kan smörja på vaselin för att skydda dem lite? Åsikter om det?

Har koll på det som kommer ur frammen på henne, luktar i stort sett ingenting vad jag kan känna. Hennes avföring dock luktar lite surt liksom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 275
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 480
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Hundhälsa För exakt en vecka sedan var min dräktiga tik med i en olycka och blev inlagd på djursjukhuset med starka mediciner. Hon skulle ha...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 342
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp