Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Anna_Lillen

Trådstartare
Vilda förlöstes med kejsarsnitt imorse och fick åtta valpar. Men nu är hon vaken och livrädd för dom! Vad gör man? Kan man underlätta? Vi har gnidit valparna med hennes saker så dom luktar henne, det går inte att hålla fast henne och hon morrar på dom om man håller fram dom. Förstår att det är en enorm chock för henne med att bli sövd och sen vakna upp med ett gäng pipande små råttor runt om sig...någon som har bra tips????
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Hon kan göra så här eftersom hon inte mår bra nu och kanske har ont.
Jag hade inte hållt på och räckt fram valparna, utan bestämt men vänligt lagt henne på sidan och sett till så hon diar. För mat måste de ju ha.
Sen hade jag hållt på så, för jag tror att detta kan gå över när hon mår bättre.


Gav veterinären något tips? De såg väl att hon inte ville, innan ni åkte hem?

Hoppas verkligen det går bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Ta det lite lugnt! Tiken är knappast en "nykter" så snart efter en op.

Gör som Grana säger och lägg valparna till juvret så det får äta - "råmjölken" är viktig även för valpar.

När tiken sedan är helt pigg och vaken kan ni prova att mjölka ut lite mjölk på valparna som tiken sedan - förhoppningsvis - kan tvätta av. Just tvättandet brukar vara en bra väg in till tikens moderskänslor ;)
(Så om mjölk inte fungerar kan en liten, liten klick mjukost - eller vad som helst - på någon av valparna vara värt ett försök.)

Om tiken är stressad och förvirrad kan det även vara vettigt att stänga in tik, valpar och dej själv - utrustad med en STOR kopp te och en god bok - i ett litet rum. Där tiken i lugn och ro kan få fundera lite på vad de små nykomlingarna är för några UTAN att du gör något annat än sitter där. Dvs du ska INTE engagera dej i tik eller valpar - inte klappa/prata med/berömma en massa osv - bara finnas där som "övervakare".

Du ska se att hon landat till i morgon!

Vi håller tummarna!

/Swat
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Hoppas du har tid att komma in hit snart. Är nyfiken på hur det gått?
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Det ordnade sig sent igår kväll som tur var ;) Den svagaste valpen blev lite slö så vi var tvugna att få i den av hennes mjölk så vi körde fasthållning av Vilda! När den minsta hade ätit en stund så tog vi den näst minsta och sen rullade det på. När dom två sista låg där så vågade hon vända sig om och titta på dom och slicka lite och sen var det bara att lägga till allihopa och dom blev ompysslade ordentligt :) Nu hinner hon knappt med en kiss på 2 sekunder innan hon ska tillbaka till dom och pyssla och styra! Världens bästa mamma :love:

Får lägga in en bild sen så ni får se :)
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Vad härligt att läsa att det löste sig. Ser fram emot bilder:)
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Så skönt att det gått bra! har tänkt på er :)
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Åh vad skönt at allt gått bra. Förstår att det var en lättnad :)
Har själv en kull med valpar nu som föddes i lördags, så man vill ju allt bara ska flyta på :love:
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

Va skönt att det löste sig!!
 
Sv: Tik vill inte ha valpar - hjälp fort!

dsc_0186.jpg

dsc_0160.jpg


Lite kassa bilder, fler finns för den som är nyfiken och letar lite ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 465
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 251
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 926
Senast: LelleLilla
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp