Bukefalos 28 år!

Tiken vill inte dia valparna

S

Sock

Nu har valparna blivit dryga tre veckor och fått tänder. Då verkar det inte som att tiken vill dia dom längre. Hon går in till valparna och "gör rent" och de får dia en kortstund medans hon står upp, sedan hoppar hon ur hagen och går därifrån. Kanske diar hon dom lite mer på natten, men oftast är juvret ganska fullt. Är detta normalt? Eller bör jag stänga in henne hos valparna så hon är tvungen att ligga ner och dia dom?
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Om det hade varit min tik och mina valpar så hade jag antingen kontaktat en erfaren uppfödare eller en veterinär för att få råd om du inte får ett snabbt svar här. Dessutom så hade jag kollat så att inte valparna går ner i vikt och ännu viktigare att de inte blir uttorkade. Lyft lite i nackskinnet på varje valp och kolla så att nackskinnet går tillbaks snabbt igen. Om det går långsamt tillbaks eller blir stående uppe där du släpper det så måste du kontakta veterinär absolut med detsamma, för då är de uttorkade och behöver vätska direkt om de ska klara sig. Uttorkningen blir snabbt livshotande när de är så små/unga. Vänta inte tills imorgon om de är uttorkade, hoppas i så fall att det är någon som ha nattöppet i din närhet.

Jag är inte uppfödare, men sättet att testa uttorkning är detsamma oavsett ålder och storlek på valp/hund.

Tillägg: Det kan tänkas att valparna bits så att det gör ont i spenarna.
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Som en annan skrev här så är de viktigt att kolla så att de ej blir uttorkade.

Har du vatten och mat i hagen? De är väl vid ca 3 veckors ålder man brukar börja låta valparna börja smaka på fast föda.
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Vid min förra kull så lät den tiken valparna dia tills dom var 9 v gamla, och vid den här kullen så vägrade min andra tik att låta dom få en droppe till. Dom bokstavligen talat slet och bet sönder hennes tuttar, stackaren.

Förra valpkullen hade jag problem att få i fast föda, dom ville aldrig annat än dia, så jag fick hålla deras mamma ifrån dom stundtals för att vänja dom vid riktig mat inför deras flytt.
Denna kullen började äta riktig mat vid 3 v ålder, och klarade sig riktigt bra på bara det som 4 v gamla, och dom drack vatten ur skål väldigt duktigt också. Vid 4½ v ålder åt dom enbart (uppblött) torrfoder från fat helt själva, innan dess hjälpte jag till lite för att se till att alla elva fick i sig tillräcklig mängd.

Om du inte kan få tiken att dia dom mer, så se till att dom äter uppblött torrfoder med massor av vätska i och blanda/mosa gärna ut det med modersmjölkersättning, för det ger mycket extra fett och protein - som tiken hade gett dom via mjölken annars.
Och självklart, om dom blir uttorkade, slöa, inte vill äta riktig mat eller att något verkar fel öht - så kontakta veterinär direkt!
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Hon hade diat dom inatt, för på morgonen var juvret ganska tomt. Men sedan går det hela dagen utan att hon diar och juvret blir sprängfyllt. Det är delvis tiken jag tänker på så hon inte får någon juver inflammation. Men hundar kanske inte fungerar så?
Valparna både äter och dricker bra, och de verkar inte hungriga, så jag antar att de får i sig det de ska ändå. Ökar stadigt i vikt och storlek ;)
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Du måste kolla juvret på tiken, och vid behov mjölka uv henne.
Juverinfektion är inte direkt ovanligt, så kolla måste man alltid göra när man har valpar.

Sedan bör du ha det så hon kan gå in/ut till valparna som hon själv vill.
Absolut inte stänga in henne i värsta fall kan hon bita valparna då.

Förutom tänderna så kan klorna vara för vassa, klipp och framförallt fila bort vassa kanter på valparnas klor.

Dessutom är det ju dags att lära valparna äta!
Börja med en väldigt liten klick rå nötfärs, en klick till var valp.
Ta upp valpen och smeta runt munnen, brukar inte ta många sekunder innan den fattar.

Tänk på att det ska vara väldigt lite i början, och ett par gånger/dag innan du börjar med att ha på fat och fler valpar samtidigt.
Även om de är jätte ivriga (de brukar bli det) så frestas inte att ge större portioner i början.
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Gött att höra att valparna verkar må bra.
En sak du kan tänka på är att inte göra det alltför lätt för tiken att "smita" ifrån valparna. Hon behövs med tanke på deras uppfortran. Det är nu när dom får tänder och biter henne, som hon ska fräsa till åt dom så dom lär sig att ta en tillrättavisning.
Man får mycket gratis som människa då, om valpen har lärt sig språket. De unghundar vi fått som haft en "dålig" mamma, dvs en som inte är med sina valpar och tufsar till dom, dom unghundarna blir ofta ett sjuhelsikes jobb att få att lyssna på tillsägelser, eftersom de inte "fått ge sig" och lärt sig den delen i kommunikationen, av sin mor.

Nyfiken bara, vilken ras har du?
 
Sv: Tiken vill inte dia valparna

Det behöver inte vara just mamma faktiskt, det räcker med att en sund vuxen hund hjälper till att lära valparna rätt och fel.

Vid min förra kull hade hanen största ansvaret gällande uppfostring, medan tiken mest hdae hand om lekstunderna. Valparna, som nu är 8 mån gamla, vet precis hur man lägger sig om det behövs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 041
Senast: russinbulle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp