Bukefalos 28 år!

Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Donnatello

Trådstartare
Hade tidigare en jaguarsadel på min pålle men han växte dock ur den som var normal mot nästan smal.
Hittade ingen ny jagga just då utan köpte en Morris and Nolan med vid bom som jag la fårskinn under. Har haft den nu hela vintren och trott att jag verkligen har glömt av hur man sitter ner på en häst har verkligen bara skumpat runt och tyckt synd om min stackars häst som har fått släpa runt på mig :crazy:. Motivationen har verkligen legat i botten för det har kännts katastrof tills för några dagar sen.

Min kompis (som säljer sadlar) hade fått hem en jagga med vid bom så den var jag ju tvungen att prova. Sadeln ligger verkligen som ett smäck på hästen (jag tror min häst har vart jaguars modellhäst i sitt tidigare liv :D) han kan dessutom ha vid bom utan pad nu snacka om att han har breddat sig på några månader.
Så till ridningen... äntligen kändes det som att jag har hittat hem igen jag kunde helt plötsligt sitta igen wihoo :banana: till och med i mellantraven känns det som att klister håller fast än i sadeln och man kan bara följa med och flyga, underbar känsla och tänk att en sadel kan göra så mkt!!!
Det är bara att konstatera jag är skapt för jaguar :love: jag tycker synd om dom som inte insett HUR mkt en sadel kan göra för ridningen. Nu är motivationen på topp och jag sitter som aldrig förr :). Tänk bara att man vart så dum o ridit runt i den andra hela vintern och bara accepterat det.

SÅ vilken sadel är ni skapt för? ;)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Passier.... :angel:

Har beställt en Passier Optimum till min pålla, synd att det tar så lång tid att få den bara. Dock blir den måttanpassad till både pålla och mig så det är smällar man får ta :D

/Lizzie
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag är också skapt för Jaguarsadeln, men det är inte hästen :( Jag får nöja mig med en Wellington :)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Varken jag eller hästen är skapta för någon sadel :p (har aldrig hittat någon sadel som har passat hästen, eller mej för den delen.) Så vi rider utan, vilket gör att jag har mer mark kontakt än häst kontakt :angel: men vi små "missfoster" flänger bara i skogen :D ;) Men drömmen är helt klart att hitta en sadel som passar oss.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Åhh vilket dilemma men det är väl ofta så med sadlar. Man ska ha lite tur när det gäller passform och att man verkligen lyckas hitta den som passar för jag tror nog att det alltid finns ngn :).

Men wellington är ju trevliga sadlar dom med om än inte lika bra som jaguarerna :angel:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Gud va roligt att ni hittat en sadel som passar perfekt, spännande :d.
Det finns alltså ngn som är skapt för passier jag har alltid upplevt dom som hårda hehe man smaken är ju som baken huvudsaken är att du älskar den ;)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Är övertygad om att det finns ngn som passar ni har bara inte hittat den än ;)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Ja de är väll så :D
 
instämmer....

när vi köpte vår ponny, så gick den inte fram ordentligt. Okej, tänkte vi, den är inte i toppkondition.
Efter ett tag var det dags för första barbackaritten. Wow vilken skillnad ! Då insåg vi vad felet var.
Hade problem att hitta en passande sadel, så vi köpte en fårskinns-barbackasadel. -Skönt, så pållan.
Åkte på ridläger, och instruktören tyckte vi var lite fåniga med vår barbackasadel. En annan tös på lägret kom dit med sin nya ponny. Den bara sprang med huvudet rakt upp, vägrade och bar sig åt.
-Låna vår barbackasadel, sa vi, och ponnyn gick som en dröm....

Efter det vet jag att instruktören faktiskt köpte ett flertal nya sadlar till sina hästar.
Man tycker det ser bra ut, och bomvidden passar.
Vi har nu lärt oss hur vår pålla uppför sig när det är oskönt, och efrer mycket passande hoppas jag att denna sadeln fungerar länge. Fast hon tycker ändå att barbackasadeln är skönast....eller ännu hellre ingen sadel....
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Inget speciellt märke är jag skapt för. Det beror på vilken modell av olika märken det handlar om. Jag kanske också passar kanon i en Jaguar. Min Kentaur Penelopa känns som en Jaguar säger de som suttit i den. (jag har inte provat någon Jaguar själv) Vissa modeller av Stübben, Bates Caprilli och skolsadlar trivs jag ypperligt i.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

jag och min häst är skapade för childeric. :D allt gick plötsligt såå mkt bättre. fast nu behöver jag en ännu bredare.

prestiges dyra modeller gillar jag också - trodde det var toppen tills jag provade childeric. :p

många vet nog helt enkelt inte hur bra deras hästar skulle kunne gå med en bättre sadel, så dom fortsätter traggla runt i sin gammla stubben el vad man nu har. och är nöjda med det! det man inte vet om saknar man ju inte...
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Stübben Maestoso :love: Den gjorde under för min förmåga att följa hästens rörelser! :bow:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

kl
min kropp är skapad för min egen sadel eller snarare sadeln är skapad efter hästen och min kropp!

Det är trevligt! :)

Det är inget skryt jag är bara så glad att jag äntligen är klar med 2 månaders skolarbete och att den faktisk är bra. Förutom knästöden som ska få en korrigering av läget. de gör ingen nytta just nu..

Har inte ridit i den så många gånger ännu, den har iallfall hunnit bli toppstoppad så den är mer i balans nu än innan.

Sen är den snygg oxå!:banana: Singleflap! Yeah! :bow:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

jag passar perfekt i en jaguar dressyrsadel med flatback:P men tyvärr räckte inte pengarna till så det blev en Harry Dabbs istället, Jaguars lillebror:P Fast med djupt säte så sitter inte riktigt lika bra i den men nästan:P
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

men hallå, du måste ju visa bilder på den förstår du väl!! :D
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag och min Amerigo Classic är verkligen ett lyckligt slut på sadelsagan. Inte bara perfekt i formen, djupet och storleken, utan världens bekvämaste och snyggsate. Happily ever after. :love:

Som tur är funkar den på hästen också. :)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

snygg! vad häftigt att kunne göra sin alldeles egen sadel, precis som man vill ha den! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Honey07
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 317
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp