tillbaka till dagis efter semestern

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

HUr gör ni när era barn ska tillbak till dagis efter en längre tids frånvaro?
Vår son har varit "ledig" nu i 6 veckor, ja det är den 6:e veckan och han skulle egentligen ha börjat imorgon men vi tog oss en extra vecka ledigt :banana: så han blir hemma och nu fick vi för oss att det skulle vara bra att bara åka och hälsa på och leka lite, så vi ringde och det skulle gå jättebra.

Men är jag larvig?
Vet att andra föräldrar har gjort så på dagis också i o f.
Men han är ju bara 3 år och nu har han ju varit på dagis i exakt ett år och det känns som att han inte riktigt "kommer ihåg" hur det var, och vi träffade en fröken i affären häromdagen och visst kände han igen henne, men han blev så blyg att han gömde sig bakom mig och kurade ihop sig (en liten fegis är han :D precis som mamma :smirk: och pappa :crazy: i den åldern).

Hur gör ni?
HAde vi bara varit lediga i 4 veckor, eller han i 4 veckor, dagis stänger en vecka före vår semester, så hade vi ju varit tvingade att sätta in honom fulltid med det samma och det känns inte riktigt schysst på nått sätt.. i alla fall inte mot en liten känslig och blyg grabb som han..

Ja jag yrar.
Ville ju bara veta hur ni gör så blir det ett jätteutlägg :D !
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Min son började på dagis förra veckan och jag hade inget annat val än att sätta in honom på fulltid redan från början ( 9 -16 ) pga att jag låg på sjukhus, han hade då varit ledig i ca 7 veckor och det har fungerat bra.

Nu är han 5 år och han har längtat tillbaka till dagis så det var inte så svårt att lämna honom nu, tidigare år har han fått smygstarta med dagis och gått 9- 15 mån - torsdag och fått vara hemma fredagar i ca 3 veckor.
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Oj, jag har inte ens tänkt tanken att ha henne på dagis kortare tid de första dagarna efter sommarlovet. Hon har gått 9-15 som hon brukar göra. Min dotter gillar dagis och blev verkligen jätteglad i söndags när vi talade om att hon skulle få gå till dagis dagen efter. Igår morse tjatade hon tidigt på morgonen och blev upprörd över att hon fick vänta tills klockan blev närmare 9.

Jag hade säkert resonerat lite som du om min dotter var blyg och känslig och inte visade att hon ville gå till dagis eller tyckte om det.
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Det här med att han var blyg i affären behöver inte betyda att han också är blyg på dagis. Många barn reagerar så när de träffar sina fröknar i en "annan miljö". De tycker helt enkelt att det är lite konstigt.

Det är ju inte fel att mjukstarta om man har möjlighet. Fast är han 3 år så tror jag inte att det blir så stora problem. Då längtar han nog tillbaks till kompisar, leksaker och fröknar litegrann ändå :D . Tänkte ni stanna med honom varje dag denna veckan när han är där och leker? Jag skulle hellre råda er att lämna kortare stunder (ett par timmar kanske) MEN att ni verkligen lämnar honom där utan att ni stannar kvar. Annars tror jag att det kan bli jobbigare nästa vecka när ni helt plötsligt börjar lämna.
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Min dotter 2år började igen på dagis i måndags efter att ha varit hemma i fem veckor. Hon är en ganska tuff tjej och vi tänkte att vi kör på och ser vad som händer. Hon var ovanligt tyst första dagen (berättade fröknarna som i vanliga fall upplever henne som en riktig liten tjatmoster :)) Men igår så var hon som vanligt :) Jätteskönt när det är så. Men jag kan tänka mig att det blir lite jobbigare när de blir äldre och börjar få bestämda åsikter om saker... haha ja förresten det har hon ju redan men mest när det handlar om andra saker :)
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Nu var det några år sedan jag hade barn på dagis, men när jag hade det så resonerade jag precis som du.
Min son är idag en "tuff" kille på snart 13 bast, men när han var 3 var han känslig och blyg precis som din. Efter varje längre ledighet (det kunde ibland räcka med 2 veckor) så mjukstartade vi om vi hade möjlighet.
Alla barn är olika och har olika behov. Min dotter på 8 var inte ett dugg blyg, men henne tog vi ur dagiset vid 4 års ålder pga att vi tyckte att vi kunde klara omsorgen själva om vi pusslade lite.

Du känner din son bäst och vet vad han behöver, gå efter det, fundera inte över om du är larvig eller ej.

Jag vet att folk ibland tyckte jag var larvig med min son när han var liten. Han var öronbarn från 9 mån-3 år. Folk tyckte att jag var en kycklingmamma när jag åkte till läkaren i tid och otid. Men det hände EN gång att det inte var öroninflammation, och han hade det typ en gång i månaden då.

Så kör ditt race, det ska kännas bra både i hjärtat, huvudet och magen!!!

:banana:
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Jag har samma fundering ,nu har min dotter ,5år varit ledig i 3månader . Hon var sjuk i stort sett hela maj så läkarna tyckte att det var lika bra med sommarlov.
Nu åker vi till Cypern så hon ska inte börja på dagis förrän 30/8.
Hon är en tuff och framåt tjej ,van vid barn och vuxna
Men hon är inte "pigg" på dagis. Har funderat hur jag ska gå till väga,gå dit hälsa på ,mjukstarta eller bara köra på.
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Nej han skulle bara få leka lite idag, resten av veckan är vi hemma.

Nu har vi i alla fall varit där, en annan mamma var också där med sina barn så att de fick leka lite innan allvaret börjar på måndag.
Sonen hade säkerligen klarat av att vara där, han fann sig tillrätta i stort sett med det samma men var väldigt väldigt blyg för fröknarna, det var i o f endel nya också.
men mot slutet kändes det bra för oss bägge tror jag och han längtar tills på tisdag när han ska dit igen och det känns jättebra :bump: .

Hade först tanken att jag skulle lämna honom bara för att leka, men jag höll mig i bakgrunden istället, visst sökte han lite kontakt med mig, självklart i o m att jag satt där, men framför allt så lekte han med alla barn, och jag hade inte tid med honom ;) då den andra mamman är en gammal vän så vi hade en del att prata om :D .
 
Sv: tillbaka till dagis efter semestern

Min son har varit ledig i 10 veckor nu när han är tillbaka nästa vecka.

Jag har räknat med att jag skall stanna lite extra på morgonen för att slussa in honom. Men sedan skall ha gå full tid (jag jobbar 75%)'

Han är 5 år och gillar dagis sådär. Han är ganska blyg och en av fröknarn kommer in överrens med honom. Inte mig heller för den delen. så jag har fövissat mig om att hon inte ensam är där på morgonen för då går det nog inte att lämna honom.

Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag har vi åkt till en stuga som vi ska vara i en vecka. Eller det är väl ett hus ingen stuga men iallafall. Men ja det är väldigt...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 402
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp