Bukefalos 28 år!

"tillräcklig" stimulans för AS

Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

ANVÄNDNINGS-OMRÅDE:
Vall-, boskaps- och vakthund

Detta är saxat från Aussiens rasstandard.
Australian Shepherd ÄR en vallhund, men man ska inte stirra sig blind på enbart vallning.
Aussies är framavlade för att vara en mångsidig hund, läs gärna mer på australianshepherdklubbens hemsida, där finns mycket intressant info om rasen.
Sen håller jag med fullständigt om att man ska köpa hund av uppfödare som främjar rasens positiva egenskaper med allt vad det innebär. (oavsett vilken hundras det gäller)
:)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag har läst allt jag hittat, och kanske uttryckte mig kanske klumpigt, ber om ursäkt i så fall. Mångsidighet var nog ordet jag sökte, i alla fall det jag menade. Ni som inte tycker en aussie är optimalt för mig, har ni någon annan ras att rekomendera ? Öppen för förslag :)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

KL

Såg att tråden har legat på is ett tag..

Men jag undrar om det inte finns någon här inne som har en aussie som kanske kan tänka sig att dela med sig av sin vardag el kanske till och med en hel veckas upplägg? Ungefär hur det ser ut med aktivering för sin hund, vad man gör med den helt enkelt för att den ska få tillräckligt med stimulans :)


Jag är väldigt intresserad av denna ras och vill gärna ha en inom en framtid, men jag skulle gärna vilja veta hur ni aussie-ägare motionerar/stimulerar era hundar.
Har försökt söka svar på egen hand, men finner mest svaren som så att "de har stort aktiveringsbehov" (vilket jag såklart är insatt i), men jag är jättenyfiken på vad andra gör med sina hundar och hur det funkar. Jag skulle vilja veta mer om den praktiska biten att ha en sån här hund..



Skulle somsagt vara roligt om någon kunde redovisa "en dag som aussie-ägare". Ni får gärna skriva tiden på dagens händelser också, dvs en hel dag :laugh:
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Men varför just en Aussie?
Har lite svårt med det här att vara förälskad i en ras man inte har någon erfarenhet av.
PL
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Varför inte? Man letar efter en ras som har det man är ute efter. Läser på en massa. Tittar på bilder. Pratar med folk. Känner att rasen skulle passa en perfekt, klart man blir förälskad.

Jag har ingen erfarenhet av aussie. Har träffat några men ingen längre stund. Är trots det jättesugen på rasen!

Jag kommer aldrig välja ras utifrån att jag "måste" hålla mig till vad mina bekanta råkar ha för ras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 870
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 557
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 463
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi är och hälsar på svärföräldrarna denna helgen och ska vid lunch åka och fira mannens brorson som fyller år. Dessa bor dryga timmen...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp