tillräckligt med utrymme?

Var och klämde på ryggen på hästen i hagen i kväll och jag har bestämt mig för att kanalen är för smal baktill. Sadeln kommer återlämnas.

(har annan erfarenhet av vad fårskinn gör, men det kanske beror på att jag har hästar som blir smittade med shettisgener via betet eller nåt, eftersom alla mina stora hästar har så platta ryggar... Hade de kunnat ha den sadelvinkel du visar hade möjligen läget varit ett annat.)
 
Tänk på att fårskinnet gör att sadeln blir lite smalare. :)

Det är det inte alls säkert att den blir!! Synd att så många tror det. En bra fårskinnspad lyfter hela sadeln jämnt och gör den där med inte smalare då sadlar ju faktiskt blir bredare nertill.
 
@ameo på vilket sätt tror du en ombyggnad av sitsen av en sadelmakare skulle skilja sig från att köpa en sadel med smalt säte? =)
Hipsaver däremot är något helt annat.

Men men, du gör som du vill, var mer ett tips för framtiden om du står där hästen bara kan ha sadlar du inte kan ha, då kan du ju inte sätta dig före, utan behöver lösa det. Och då kan en lösning (om än lite kostsam) vara att låta sadelmakaren korrigera sätets uppbyggnad.
 
@ameo Du har helt rätt om var midjan på bommen sitter. Däremot är det ju så att om bommen är för smal i midjan för att passa hästen, kommer den att klämma. En bom som är inpassad/beställd till en bredryggad häst kan inte ha hur smal midja som helst. Min häst är ett exempel på en häst som inte kan ha bommar med smal midja: han är inte överdrivet vinkelbred i fram, men nästan platt vid midjan och bakåt på bommen.
Men det går ändå att bygga en sadel med smal midja på en sådan bom (inom vissa gränser förstås, men en kommer faktiskt längre än vad man kan tro - speciellt om ryttaren inte har extremt höga krav på "close contact"-sits. Ardenner med bred rygg + nätt ryttare med totalpajjade ljumskar t.ex, är ett extremfall där en kompromiss lär bli nödvändig. Det finns förstås en gräns för hur mycket som går att "mecka till" och fortfarande få till det bra.). När sadelmakaren sätter grundsättningen, dvs grunden i sitsen - webband som spänns över bommen, går det att spänna upp så att grundsitsen lyfts högre från bommen än vad man gör annars = det går att smalna av midjan. På så sätt blir midjan på den färdiga sadeln smalare än bommens midja är. Sedan fortsätter man att anpassa när man gör stoppningen i sitsen. Iom att sitsen "lyfts" högre och eventuellt också byggs upp mer med stoppningen (tjockare lager = mer som går att "jobba bort", mer att arbeta med), kommer ryttaren något högre från hästen.
 
Senast ändrad:
Fast nu måste jag få protestera lite - kanalen under sadeln ligger väl ändå mellan bossorna = stoppningen som är nedanför bommen. (det är ju bara att skruva isär en sadel som man byter koppjärn på, så ser man hur det hänger ihop)
Så kanalvidden borde ju bero mer på hur man har konstruerat sadeln och dess bossor, inte hur bred/smal midjan är.
 
Fast nu måste jag få protestera lite - kanalen under sadeln ligger väl ändå mellan bossorna = stoppningen som är nedanför bommen. (det är ju bara att skruva isär en sadel som man byter koppjärn på, så ser man hur det hänger ihop)
Så kanalvidden borde ju bero mer på hur man har konstruerat sadeln och dess bossor, inte hur bred/smal midjan är.

Nu missförstår du mig. Jag talade i mitt sista inlägg om bommens midja VS sadelns midja, inte om kanalen. Bommen i sig ska passa hästen i alla vinklar (grovt räknat 3st + sadelns "kurva" dvs hur svängd/rak den är) - om den är för smal för hästen någonstans kommer den att klämma där oavsett vad man gör med stoppningen/bossorna, var poängen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 171
Senast: super
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 393
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 442
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 176
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp