Bukefalos 28 år!

B

Bessie

Någon här som har den rasen eller har erfarenhet utav den? Vad tycker ni om den, psyke, ridbarhet osv.

:bump:
 
Hejsan!
Min kompis har en tinkerhäst och den är väldigt lugn i psyket och inte fjantig alls. Sen skulle jag kanske inte rekomendera en tinker om man vill träna och tävla högre.
men som kompis och till de lättare klasserna skulle jag rekomendera de starkt. Sen ska jag inte säga att de inte kan gå högre klasser bara menar att den jag har sett inte hade kunnat det med sin exteriör.
Men hennes häst var som sagt hur lugn och go som helst, hade bra ridbarhet och fann sig i det mesta.
Har hört att många har tinker inom western och även barock så jag tror att de är jätte käcka hästar.
Men det beror på vad man vill ha den till. Man ska nog fundera noga på vad man ska ha sin häst till innan man köper en viss ras.

Lycka till!

:-WALTER-: :banana:
 
Hej.Jag har en tinker valack på 5 år svart vit skäck.Han är en mycket snäll häst att hantera,Men visst testar han i bland vad gränsen går.
Visst kan man rida dom i både hoppning och dressyr men dom kommer ju inte upp i några högre klasser.
Min tinker är under utbildning och rätt så pampig når han är arbetsvillig och gör i dag upp till medelsvåra skolor som öppna,sluta och mycket bra skänkelvikningar.
Det dom har svårare för är samlad galopp på volt och svårare ridvägar i galopp.Men med mycket träning så kanske dom klarar det oxå när dom är lite äldre och orkar bära sig i galoppen.
Tinker hästar ska man se upp med så man inte fodrar dom med för mycket protein rikt foder,fång risk och foder knölar kan dyka upp.
Dom är lätt födda.tränar man en tinker seriöst i någon gren så rekomenderar jag att man klipper sin Tinker för dom svettas mycket.Prestations förmågan ökar nästan med 100 % när dom är klippta,och blir mycket piggare.Som sagt en trevlig hästras och dom blir populärare.
 
vill du så kan du titta på min tinker på bukegalan årets Kallblod nr:11 Baileys.
Vi har oxå varit på uppvisningar med honom i somras bla på Skokloster och Uppsala.
I skokloster var vi inbjudna och jag fick rida runt slottet tillsammans med andra lite ovanligare hästraser och det stod hundratals människor runt kortege vägen och det var en höjdare att få vara med på.
 
Tinker är en helt underbar ras.
Jag har varit fodervärd på tinker 6 mån och rider tinker hela semestrarna.

Psyket är som andra kallblod, även om det finns undantag. :)
Ridbarheten är ju lite beroende på vad man ska ha hästen till.
Tinker fungerar till det mesta inom ridsporten.

Om jag köper häst, så blir det tinker.
Mina intressen är lätt hoppning, lätt dressyr, bruksridning och massor med skogsritter.
 
Vi har haft två tinkrar på våran ridskola. Den ena tror jag bara är flyttad till en av våra andra ridskolor, den andra vet jag inte om vi kanske har kvar tom..
Iallfall valacken som var typ ca 10 år var jätte trevlig. Kunde gå dressyr å hoppa, alltid snäll att rida å pyssla med. Var otroligt håröm å fjollig med håret på benen å på öronen osv, vilket var lite bekymersamt eftersom han fick rätt mkt av det. Han hade iallfall väldigt bra psyke och alla barns favorit. Var något tung att rida, men inte överdrivet.
Stoet vi haft (kanske fortfarande har, har dålgit koll..) har jag inte ridit någon gång, men kan berätta vad jag vet. Var väldigt trevlig att hantera, men var ung å kunde inte så mkt, sprang runt rätt mkt och var stark när de skulle rida om jag fattat det rätt, är inte helt säker.
 
Hejsan! Jag har tre st IC ston på 7 mån,6år och 7 år. Dom är helt underbara hästar, inte minst utseendemässigt. Sen finns det givetvis olika individer som inom alla raser... du kan skicka ett privat medelande om du vill veta mer om dom oc se bilder :)
 
Heter rasen bara Tinker? Jag skulle vilja ha mer info om den men om man kollar på t ex Aftonbladet - Ridsport så hittar man inte rasen Tinker.. :confused:
 
Tinker är egentligen ett fult ord så åker du till irland å säjer att du ska köpa en tinker så ser dom dej som mycket otrevlig! så varför man valt att kalla hästarna för tinker är ju egentligen dumt... Andra oficiella namnet är Irish Cob och det är väll mera ett schysst namn kanske... I det stora hela är det samma ras. :)
 
Och när jag sa Irish cob till en irländare såg hon ut som ett fån :eek:, hon tänkte på sporttypen irish cob. Däremot när jag sa colord cob trillade polletten ner :smirk:
 
ja det kanske kan va svårt för alla irländare att veta vad vi pratar om också, det finns så många namn: Gypsy vanners, travelers osv
 
Hej!

Jag har en IC på 10 år.
Jag vet ju inte riktigt hur det är med alla andra hästar men min är iaf väldigt trevlig att rida.

Vi tränar både hoppning och dressyr. Vi gör öppnor, slutor, byten m,m. Tycker han har bra ridbarhet.

Jag har då aldrig upplevt att det skall vara några större problem att samla en sån här häst i galoppen på volten än nån annan häst. Min häst har faktiskt väldigt lätt för just det. :)

Han har ett underbart psyke och mycket humor. Totalt orädd för allt som kan tänkas komma på en väg, men kan däremot va väldigt busig o hitta på lite hyss :bump:

//kattis
 
Hej! jag har en vän som har en tinker,jag red honom ett tag och han var väldigt trevlig både att rida och sköta. :) Det enda var att han var lite klumpig. Passade både till hoppning och tränades i westernridning..... :bump:
 
Hej

finns ingen tinker som heter irisch cob,irisch cob är en helt annan ras,men vissa har fått för sig att det är samma ras.

Mvh Kamilla :)
 
Var har du fått det ifrån?

så här står det på tinkersällskapets hemsida

Tinkerhästen är också känd under namn som coloured cob, Gypsy Vanner, Traditional cob, Piebald, Gypsy horses, Irish cob, Romany Horse Gypsy cob mm.
 
Hej!
Tinker är en helt underbar ras! Jag har utbildat ett sto, åt en ridskola i närheten där jag bor. Jag hade henne på foder, några dagar i veckan när hon sedan pö om pö vandrade in i lektions verksamheten. Vi hann å tävla lite, mest hoppning, då vi tycke det va roligast. Vi tränade på LA-nivå, samt LB i dressyr. Vi körde en del åxå. Hon går som handikapp-häst på klubben nu, men även i den vanliga verksamheten åxå. Lugn o stabil häst, som busade lite ibland :D som alla hästar gör, å det e ju bara kul, till en viss gräns! ;)
Just nu håller jag på att utbilda ett tinker sto, men hon är väldigt knepig, väldigt hård i huvet om man säger så... Man man ska väl få fason på det åxå! :)
 
hej mystar

om du läser det finstilade så står det att den bara kallas för det,
jag har själv praktiserat tre veckor på ett tinker stuteri hos susanne karlsson i hedemora och ridit hennes hästar och varit med å tre storarastypningar plus en massa hembesök hos tinker folk. och ridit in min egen plus en annans,är "utbildad rastypare" man kan inte bli det fören man är 20.
Irisch cob är en annan ras det kan du slå upp i vilken rasbok som helst.

Mvh Kamilla :banana:
 
Ditt eget sto Pallas Athena är rastypad och registrerad som Irish Cob. Det du menar att Irish Cob är en annan ras beror på att det fanns en benämning på en Irish Cob i ett fåtal äldre rasböcker. Föreningen Irish Cob Society har samlat både irish coloured cob och de solida (icke skäckade) cobarna under ett paraply. Irish cob är en av EU godkänd benämning för dessa hästar och är också ett skyddat rasnamn för dessa hästar. Det bör även du respektera!
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 474
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 174
Senast: athena
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp