Avla utan fullständig stam?

Bellanpellan95

Trådstartare
Hej!

Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom ska vara frieser/arab korsningar men blev aldrig reggade med härstämning.

Däremot har hon en fullständig fin SWB stam på hennes mammas sida som går många generationer bak.

Jag vill gärna ta ett föl på mitt sto för eget framtida bruk då hon har både fin exteriör och ett otroligt bra psyke. Hon är verkligen underbar!! Hon är även placerad tom 130 hoppning.

Jag undrar om ni tycker att det skulle vara oetiskt att betäcka mitt sto pga hennes stam?

Somsagt är fölet tänkt att vara framtida ridhäst till mig.
 
Att ta ett föl för eget bruk efter sitt sto tycker jag är helt okej. Att däremot starta ett avelsarbete/ta fram flertal föl på en häst utan full stam skulle jag inte göra, då jag tycker att aveln ska tillföra och upprätthålla något bra.
 
Jag kan tycka att om stoet är bra så spelar det ingen roll om du ska behålla fölet själv. Kan ju bli lite mer svårsålt utan en bra stam bara.
 
Fölungen får ju i stora delar känd stam - den får en känd pappa och en känd stolinje, men okänd morfars mor. Är stoet friskt och trevligt och dessutom har presterat ser jag inget konstigt med att avla på henne. Skulle du någon gång behöva sälja tror jag inte det blir jättesvårt heller så länge avkomman också är frisk, trevlig och lagom begåvad. Däremot kanske du inte får ut lika mycket som du hade fått med helt känd stam, ffa om du måste sälja ung innan den har hunnit visa vad den går för.
 
Är stoet korrekt byggd och frisk ser jag inga hinder. Men även om man tar en avkomma åt sig själv kan det hända saker i livet som gör att man inte kan behålla den, därför behöver man se till att den är attraktiv även för andra. Och man får inte glömma att även om man fött upp hästen själv behöver man inte passa ihop. Hon som skulle bli min framtida ridhäst tyckte inte om mig, så nu gör hon någon annan glad istället. Och jag är glad över att lillasystern tycker om mig.

Det är därför viktigt att du väljer en godkänd hingst, dels ökar det marknadsvärdet på avkomman, och dels får du ett hum om hur avkomman kan tänkas bli. Välj en hingst med vuxna ridna avkommor så att du kan se hur de fungerar. Välj också hingst utifrån stoets goda egenskaper som du vill förstärka och de mindre goda egenskaper som du vill förbättra.
 
Hur gammal är hon? Är hon uppfödd i Sverige? Vet man pappan så går det säkert att ta reda på vilka ston han betäckte det året vid språngrapporterna och på så sätt få fram hela stamtavlan.
 
Hur gammal är hon? Är hon uppfödd i Sverige? Vet man pappan så går det säkert att ta reda på vilka ston han betäckte det året vid språngrapporterna och på så sätt få fram hela stamtavlan.
Han kan ju ha betäckt fler ston än vad som är registrerat ...
Om det är som du skriver så borde ju stona redan finnas i stamtavlan.
 
Hur gammal är hon? Är hon uppfödd i Sverige? Vet man pappan så går det säkert att ta reda på vilka ston han betäckte det året vid språngrapporterna och på så sätt få fram hela stamtavlan.
Hon är född 2013, uppfödd i Sverige. Varken hennes farfar/far är godkända avelshingstar. Alla hans avkommor som jag vet om har blivit härstämningsbevisade mot honom av senare ägare som misstänkt att han var hingsten. Dom är alltså inte inskriva från början pga väldigt seriös uppfödare. Hingstarna ska ha stått på samma gård som stona och ”uppfödaren” har betäckt för skojsskull
 
Använder du SWB-godkänd hingst som har löst licens kan du regga där. Stämmer att det blir grå papper.
Kan vi regga mitt sto i SWB med ev gråa papper och få henne avelsvärderad? Hennes mamma är ju swb och avelsvärderad osv. Vi har härstamningsbevisat henne med veterinär/SLU mot mor & far. Ber om ursäkt om jag ställer många frågor just nu, vill att framtida föl ska ha så "riktiga" papper som möjligt. Kostnader är inget jag bryr mig särskilt mycket om
 
Kan vi regga mitt sto i SWB med ev gråa papper och få henne avelsvärderad? Hennes mamma är ju swb och avelsvärderad osv. Vi har härstamningsbevisat henne med veterinär/SLU mot mor & far. Ber om ursäkt om jag ställer många frågor just nu, vill att framtida föl ska ha så "riktiga" papper som möjligt. Kostnader är inget jag bryr mig särskilt mycket om
https://swb.org/vilken-farg-pa-papper-far-min-hast/

Verkar som om hon ev. kan registreras i Bilagans avd II med raskod 59.
Säkrast är att ringa SWB och fråga. Tveksamt om de godkänner frieser i stammen.
 
Kan vi regga mitt sto i SWB med ev gråa papper och få henne avelsvärderad? Hennes mamma är ju swb och avelsvärderad osv. Vi har härstamningsbevisat henne med veterinär/SLU mot mor & far. Ber om ursäkt om jag ställer många frågor just nu, vill att framtida föl ska ha så "riktiga" papper som möjligt. Kostnader är inget jag bryr mig särskilt mycket om
Här kan du läsa om det https://swb.org/avkomma-efter-icke-swb-godkand-hingst/
De är inte skyldiga att registrera ditt sto, vill du ha med pappans stam krävs ordentliga papper från uppfödaren.

Ston avelsvärderas inte. Det har kunnat gå att få dem exteriörbedömda i samband med fölvisning, men de döms då efter SWBs rasstandard oavsett vilka raser det är i stoet. Det går också att visa i öppen klass på unghästtest. Samma sak där med rasstandarden.

Ett sånt föl som du vill tillverka blir aldrig annat än en korsningshäst eftersom frieser inte är en godkänd inblandningsras hos SWB. Det blir aldrig raskod 04 och aldrig annat än grå papper.
 
Ett tips för försäkringens kostnads skull är att inte sträva efter att regga i SWB.
”Korsningar” är väldigt mkt billigare att försäkra.
 

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 351
Senast: Narcissa
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 290
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 786
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp