Tipps och hjälp behövs!

N

Novalee

Jag har en väldigt klantig häst och bor i leriga skåne:crazy: Kladdig hage=klantig skadad häst:( Risken är iaf stor! Nu hade jag då tänkt göra en halkfri hage som hästen skulle kunna gå i då det är blött och kladdigt ute...Hur ska jag göra? Sand, dränering, hur stort, annat:confused:

Som jag har tänkt hittills känns det som att det blir en ridbana (har ingen just nu) kan man då ha en kombinerad hage ridban? Funkar det?

Skulle vela ha så mycket tipps och ideer som möjligt som dessutom inte är för dyra;)
 
Sv: Tipps och hjälp behövs!

Klart du kan ha en kombinerad hage och ridbana. Problemet blir väl om någon vill rida där när hästen är ute. Samt att man måste mocka den oftare.
Jag har själv en liknande idé, att bygga en gräsvolt på typ 20X40 meter eller något större, och använda som ridvolt med hinderpark, samt som liten rasthage om det behövs någon gång. Helst behåller jag gräsytan eftersom det blir dyrt med grus/sand.

Men är det väldigt klafsigt som det verkar vara hos dig så tycker jag att sand är bäst. Det filtrerar/dränerar bort vattenmassor som kommer ovanifrån och har man ett lagon tjockt lager sand så ska vattnet inte komma upp till ytan igen, utan rinna bort under. Man kan också ha ett lager makadam under sanden som ytterligare dränering. De rasthagar och ridvolter jag sett som haft sand (tror den heter "röd-femma", alltså samma sand som finns på galoppbanor?) har haft ett ganska tjockt lager, åtminstone 30-40 cm. Det är jobbigt i början, men när det sätter sig så sjunker inte hästen ner lika mycket. (Har sett en häst stå med sand över kotorna i en rasthage, det såg ut som han var ute i Sahara!) Under alltihopa kan man nog med fördel ha en geofilt eller vad det heter, alltså en stark fiberduk som håller ihop stadgan lite och som hindrar rötter och ogräs från att tränga upp genom sanden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 749
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp