Bukefalos 28 år!

Tips inför opponering?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ska opponera på annans arbete. Universitetet ger inte mer info än att det ska ta 45 minuter och man inte ska gnälla på grammatik typ. Hänvisar i övrigt till kap X ang opponera på juridiska examensarbeten, i en bok som inte går att köpa längre.

Så, allvetande buke - hjälp mig?
 
Ingen aning egentligen. Jag har presenterat två exarbeten i biologi men aldrig opponerat eftersom jag var ensam student på båda kurserna. Men om du inte får annat svar så kan du kanske kolla på om det står något om detta i juridik på de andra universiteten
 
Jag ska opponera på annans arbete. Universitetet ger inte mer info än att det ska ta 45 minuter och man inte ska gnälla på grammatik typ. Hänvisar i övrigt till kap X ang opponera på juridiska examensarbeten, i en bok som inte går att köpa längre.

Så, allvetande buke - hjälp mig?

Sök efter annan litteratur om opponentskap. Det brukar även finnas kapitel om opponering i vissa böcker om uppsatsskrivning. Läs kursmålen noga och utgå från dem. Andra saker du kan leta efter i texten är om den har en s.k. röd tråd, dvs. kan du följa ett resonemang? Finns det tydliga motiv för de val som gjorts? kan du följa med i argumentationen?
 
Sök efter annan litteratur om opponentskap. Det brukar även finnas kapitel om opponering i vissa böcker om uppsatsskrivning. Läs kursmålen noga och utgå från dem. Andra saker du kan leta efter i texten är om den har en s.k. röd tråd, dvs. kan du följa ett resonemang? Finns det tydliga motiv för de val som gjorts? kan du följa med i argumentationen?

Jag jobbar på just det men enda jag själv på rak arm kom på med ;)

Men en liten följdfundering. Säg att jag tycker att personens inledning inte är särskilt bra, sett ur perspektivet att ta läsaren in i det uppsatsen ska handla om. Första gången man läser sitter men två sidor och undrar varför man läser det man gör. Det är dessutom lite svårt att hänga med då det är ett koncentrat av ett rättsfall där personerna, korrekt, är avidentifierade och benämnda A,B,C, D osv. Och det är lätt att tappa bort vem B är etc. Sen när man läser vidare får man förklaringen att författaren valt sitt ämne utefter det hen kände/tänkte första gången hen läste fallet.

Men samtidigt tänker jag att handledaren (samma som jag har fö) har släppt fram uppsatsen för opponering och inte ansett att den inledningen är inte bra (eller att 1.5 A4 utan styckesindelning är något problem osv). Får/ska/bör man ta upp sådana saker eller kritiserar jag indirekt handledaren då? ;)
Andra gången man läser vet man avsikten med domen och då blir den en bra inledning ska tilläggas.

Jag har bara skummat uppsatsen än men det är ett intressant ämne och åtminstone vid en första anblick väl behandlat.
 
Men samtidigt tänker jag att handledaren (samma som jag har fö) har släppt fram uppsatsen för opponering och inte ansett att den inledningen är inte bra (eller att 1.5 A4 utan styckesindelning är något problem osv). Får/ska/bör man ta upp sådana saker eller kritiserar jag indirekt handledaren då? ;)
Andra gången man läser vet man avsikten med domen och då blir den en bra inledning ska tilläggas.

Jag gick upp o opponerade på uppsats där studenterna hade samma handledare som jag. Brydde mig inte alls. För det är till styvene o sist en själv som har ansvaret som författare av uppsatsen. Kan jag stå för varför jag har gjort de val jag gjort..eller kan jag inte? Som jag har förstått det finns det olika orsaker till varför en handledare släpper upp uppsatser till examination. Det kan vara ett sätt för att få processen att gå framåt, att inte fastna.

Ska verkligen opponeringen ta 45 min eller är det så att allt ska få plats på 45 min? Vi hade 45 min men 20 av dem var till mig som opponent. Resten gick åt till diskussion i gruppen o möte mellan examinator o respondent.
 
Jag gick upp o opponerade på uppsats där studenterna hade samma handledare som jag. Brydde mig inte alls. För det är till styvene o sist en själv som har ansvaret som författare av uppsatsen. Kan jag stå för varför jag har gjort de val jag gjort..eller kan jag inte? Som jag har förstått det finns det olika orsaker till varför en handledare släpper upp uppsatser till examination. Det kan vara ett sätt för att få processen att gå framåt, att inte fastna.

Ska verkligen opponeringen ta 45 min eller är det så att allt ska få plats på 45 min? Vi hade 45 min men 20 av dem var till mig som opponent. Resten gick åt till diskussion i gruppen o möte mellan examinator o respondent.

Jajamen.

"Framläggningsseminariets form

Framläggningsseminariet inleds och avslutas av ordföranden (handledaren). I övrigt agerar opponenten och uppsatsförfattaren huvudpersoner. Oppositionen har tre delar nämligen:

  1. Opponentens redogörelse för uppsatsens innehåll och resultat, avslutad med författarens eventuella kommentarer.

  2. Opponentens opposition på uppsatsen, i växelverkan mellan opponent och författare.

  3. Opposition från övriga seminariedeltagare (där övriga åhörare skall vara beredda att komplettera opponentens opposition).
Oppositionen (punkt 1 och 2) bör normalt ta omkring 45 minuter, varvid tyngdpunkten (minst hälften av tiden) skall ligga på punkt 2. Efter den egentliga oppositionen sker opposition från övriga (punkt 3) under 15 till 30 minuter"
 
Jajamen.

"Framläggningsseminariets form

Framläggningsseminariet inleds och avslutas av ordföranden (handledaren). I övrigt agerar opponenten och uppsatsförfattaren huvudpersoner. Oppositionen har tre delar nämligen:

  1. Opponentens redogörelse för uppsatsens innehåll och resultat, avslutad med författarens eventuella kommentarer.

  2. Opponentens opposition på uppsatsen, i växelverkan mellan opponent och författare.

  3. Opposition från övriga seminariedeltagare (där övriga åhörare skall vara beredda att komplettera opponentens opposition).
Oppositionen (punkt 1 och 2) bör normalt ta omkring 45 minuter, varvid tyngdpunkten (minst hälften av tiden) skall ligga på punkt 2. Efter den egentliga oppositionen sker opposition från övriga (punkt 3) under 15 till 30 minuter"

Hm...intressant att det kan skilja så mkt. :)

Jaja...prata 45 min är eg. inga bekymmer. ;) Det ska ju "bara" fyllas med innehåll.

Vilken nivå ska du opponera på? Jag har bara gjort på c-uppsats.
 
Hm...intressant att det kan skilja så mkt. :)

Jaja...prata 45 min är eg. inga bekymmer. ;) Det ska ju "bara" fyllas med innehåll.

Vilken nivå ska du opponera på? Jag har bara gjort på c-uppsats.

Säg det. Vi kallar det ju inte C/D etc. Utan det är examensarbete på juristprogrammet. Motsvarande 30 poäng.
 
Finns det tydliga frågeställningar? Besvaras dem i uppsatsen? Är uppsatsen tydlig och strukturerad? Är metoden tydlig? Är diskussionen sammankopplad med resultatet och finns det ett relevant resonemang? Finns det en röd tråd genom uppsatsen?

Sen kan man diskutera kring det :)
 
Men en liten följdfundering. Säg att jag tycker att personens inledning inte är särskilt bra, sett ur perspektivet att ta läsaren in i det uppsatsen ska handla om. Första gången man läser sitter men två sidor och undrar varför man läser det man gör. Det är dessutom lite svårt att hänga med då det är ett koncentrat av ett rättsfall där personerna, korrekt, är avidentifierade och benämnda A,B,C, D osv. Och det är lätt att tappa bort vem B är etc. Sen när man läser vidare får man förklaringen att författaren valt sitt ämne utefter det hen kände/tänkte första gången hen läste fallet.
Det är ju precis sådant som detta som ska upp. Och allt det som Idas skriver - besvaras frågeställningen, uppfylls syftet med uppsatsen, finns det en röd tråd genom uppsatsen, finns det kanske kapitel eller stycken som är helt irrelevanta för frågeställningen och uppsatsen i sig?

En opponering är ju inte bara negativ kritik, utan även positiv kritik. Är ett stycke riktigt bra, säg det då och förklara varför. Du blir ju också bedömd som opponent. (Den delen fick jag godkänt på :D).

Börja från början och gå igenom uppsatsen metodiskt kapitel för kapitel när du opponerar.
 
Det är kanske olika på olika program, men jag har opponerat två gånger och då har det gått till såhär:

1. Författaren ges möjlighet att kommentera ev. fel i uppsatsen.
2. Opponenten sammanfattar uppsatsen kort och frågar sedan "Var det här en rättvis sammanfattning?" och då kan den andra ev. lägga till något.
3. Sen ställer opponenten frågor om uppsatsen. Om man tyckte t.ex. metoden inte var så bra så frågar man om det "Jag såg att du valde den här metoden, varför gjorde du det? Hur tänker du kring validiteten?", ev. inled gärna frågan med positiv kritik som man också motiverar (om det finns någon). Jag tycker det är svårare med frågor kring det som var bra så ofta blir det att jag bara motiverar det, men tänk på att opponeringen är även en chans för författaren att glänsa! Man lägger ju ner så mycket jobb på en uppsats och det bra måste också komma fram. Men för att hitta på frågor - gå igenom uppsatsen del för del och fundera kring vad som var bra och vad som hade kunnat utvecklats. Se sedan på uppsatsen som helhet, vad hade kunnat förbättras? Vad var bra?

När du är klar är det sedan övriga åhörare och lärares tur att ställa frågor. Så jag tänker mig att de där 45 minuterna går åt till både och :) Och när man diskuterar uppsatsen med den som skrivit den så rinner tiden iväg tycker jag, man kommer på följdfrågor och så.
 
Jag jobbar på just det men enda jag själv på rak arm kom på med ;)

Men en liten följdfundering. Säg att jag tycker att personens inledning inte är särskilt bra, sett ur perspektivet att ta läsaren in i det uppsatsen ska handla om. Första gången man läser sitter men två sidor och undrar varför man läser det man gör. Det är dessutom lite svårt att hänga med då det är ett koncentrat av ett rättsfall där personerna, korrekt, är avidentifierade och benämnda A,B,C, D osv. Och det är lätt att tappa bort vem B är etc. Sen när man läser vidare får man förklaringen att författaren valt sitt ämne utefter det hen kände/tänkte första gången hen läste fallet.

Men samtidigt tänker jag att handledaren (samma som jag har fö) har släppt fram uppsatsen för opponering och inte ansett att den inledningen är inte bra (eller att 1.5 A4 utan styckesindelning är något problem osv). Får/ska/bör man ta upp sådana saker eller kritiserar jag indirekt handledaren då? ;)
Andra gången man läser vet man avsikten med domen och då blir den en bra inledning ska tilläggas.

Jag har bara skummat uppsatsen än men det är ett intressant ämne och åtminstone vid en första anblick väl behandlat.
Självklart ska du kritisera det du anser vara problematiskt med uppsatsen. Även en handledare kan bli "hemmablind" för vissa saker i studentens text. Ofta kan en person som inte varit inblandad i texten tydligare se just såna saker som att det saknas tydligt fokus i inledning t.ex. Handledaren har ju läst uppsatsen ett flertal gånger och du som opponent vet ju inte vilka svårigheter som studenten haft tidigare med texten. Läs texten på dess egna villkor och tänk inte på vem som är handledare osv...
 
När jag opponerade (också 30 hp) vill jag minnas att jag inte lade så mkt krut på "felaktigheter" utan mest förde en diskussion med den som skrivit. Typ be dem förklara saker, beskriva hur det kommer sig att man valde en viss metod eller inte osv.
Där du beskriver att man har svårt att följa inledningen tex så skulle du ju kunna ställa någon öppen fråga och be dem förklara/utveckla något, istället för att påpeka att det är illa skrivet.
Ge författaren möjlighet att vidareutveckla, förklara och få visa att hen verkligen kan sin uppsats :)

Glöm inte positiv feedback!
 
Får/ska/bör man ta upp sådana saker eller kritiserar jag indirekt handledaren då? ;)
Givetvis ska du ta upp det du ser som är problematiskt! Det är ju liksom det hela opponeringen går ut på. Det är inte handledaren du kritiserar eftersom man när man skriver har det slutgiltiga beslutet om vad man väljer att med eller ej, och hur man ska skriva nåt. Jag fick till exempel kritik från både examinator och opponent på en grej som jag inte ville ha med men som min handledare uttryckligen sa att han tyckte att jag skulle ha. I slutänden var det mitt beslut och jag valde att gå på handledarens linje - det får jag stå för, inte han. Det sämsta försvaret på en opponering är "men min handledare sa ju...".
 
Tack alla. Kanon med konkreta råd!

Jag har tänkt lägga tonen positiv och frågor istället för negativ kritik, det finns ingen anledning såga någon alldeles oavsett. Tex ang inledningen så fråga varför hen valde den inledningen och om hen funderade på annan inledning bla bla.
 
Jag skrev examensarbete i våras och på vår opponering försökte jag tänka som en "lärare". Har arbetet en röd tråd? Besvaras problemformuleringarna? Är allt saker och ting på rätt ställe/rätt antal ord? Även passa på att fråga opponenten om olika saker, varför valde du detta? Hade du tänkt ha med detta, varför/varför inte?
Men som någon skrev, även ta upp det som du gillar och tycker är bra! Det är faktiskt ganska roligt att opponera!:)
 
Just det om personen tänkt på si eller så tycker jag är jättesvårt eftersom hen är närmast expert på ämnet och jag "mötte det nyss".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 924
Senast: Lhas
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 869
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp