tips inför ridning med ny häst

B

Besokare

jag var och provred en häst för några dagar sen, hon var trevlig, men väldigt framåt, och bråkade lite, såsom hoppa och fjantade sig.

Hästen har inte gått på en månad säger ägaren, då den varit utlånad och hon tror att den inte blivit riden alls, då den tappat vöerlinjen osv.

Har ni något tips hur jag ska göra med denna häst när jag ska rida den här hos mig? Jag vill inte rida en het häst som jag inte känner, fall det händer något.

att longera en stund innan kan det vara något? andra tips?
 
Sv: tips inför ridning med ny häst

Ta och gå med hästen i skogen där du kommer att rida den sedan. Då lär den känna sin omgivning i lugnt tempo och du behöver inte vara orolig utan kan i lugn o ro studera hur den reagerar på olika saker.

Tänk på hur du själv går, du ska gå med självsäkra steg, upp med huvudet och ut med bröstet. Hästen ska känna att du är en stark ledare som den kan känna förtroende för, hästen tittar lika mycket på dig och försöker komma underfull med om den kan lita på dig.

När du märker att den börjar slappna av lite så gör några halter och försök få den att stå still utan att behöva bråka med den. Vill den inte stå still så gå bara vidare och försök igen. Inget bråkande, är den väldigt orolig lägg din hand på mankammen och låt den ligga där. Det är så stoet lugnar sitt föl, hon lägger mulen på mankammen och säger att det inte är nåt farligt. Den signalen känner alla hästar till.

När det går bra att stå still bredvid dig så kan du klia hästen på manken på hästars vis. Börja med att vända dig mot hästen och sträck fram handen mot manken, ta fingertopparna mot tummen och försök härma en hästmun som kliar sin kompis. Se bara upp så den inte kliar tillbaka för hårt. Om den vill klia tillbaka ställ dig lite mer åt sidan så den inte kommer åt.

När detta fungerar och både du och hästen är lugna tillsammans kan det vara dags att ta första ridturen. Gå en lite kortare promenad med sadeln på och allt klart att sitta upp. Gå sedan hem och sitt upp rid den vägen som du vet är lugnast och som ni gått mest.

Det är ett vanligt fel att man har för bråttom att börja rida. Man måste ge hästen en ärlig chans att få landa och känna sig trygg med dig och den nya omgivningen. Hur många promenaden som krävs är väldigt olika kan vara 1 eller 10.

Lycka till och ha det kul med pållen
 
Sv: tips inför ridning med ny häst

TACK! detta är nog det bästa tips jag fått på buke. Jag brukar alltid gå på promenad när det kommer en ny häst, tills jag ser att den tycker att det är okej, och att inget är skrämmande på vägarna.

men ska tänka på det här att lugna hästen genom att lägga handen på mankammen, jättebra tips!

tack än en gång!
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 546
Senast: Ramona
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp