Bukefalos 28 år!

Tips - Miami/Key West

Vanilj_hallon

Trådstartare
I November nästa år bär det av och planeringen har börjat! Planen är att flyga till Miami, övernatta en natt, sedan bila ner till Key West. Stanna där två-tre nätter för att sedan bila tillbaka till Miami och stanna där några nätter. Så långt har vi bestämt. Eftersom detta är första besöket i USA så behöver jag era allmänna tips att tänka på inför/under resan samt tips på hotell, restauranger, sevärdheter, saker man inte få missar, saker man ska undvika, turistattraktioner, shoppningställen mm i området kring Miami samt Key West. Vi som åker är i 25-års åldern samt 50-års åldern.
 
I November nästa år bär det av och planeringen har börjat! Planen är att flyga till Miami, övernatta en natt, sedan bila ner till Key West. Stanna där två-tre nätter för att sedan bila tillbaka till Miami och stanna där några nätter. Så långt har vi bestämt. Eftersom detta är första besöket i USA så behöver jag era allmänna tips att tänka på inför/under resan samt tips på hotell, restauranger, sevärdheter, saker man inte få missar, saker man ska undvika, turistattraktioner, shoppningställen mm i området kring Miami samt Key West. Vi som åker är i 25-års åldern samt 50-års åldern.

Vi åkte bla till Everglades och cyklade runt och kikade på naturen och djuren(alligatorerna främst.. men också fåglarna, fiskarna, sköldpaddor etc). Vi åkte till ett område som hade anlagda cykelvägar och utkikstorn ihop med cykeluthyrning. Jättehäftigt!
Sen åt vi alligator etc på någon Indian-restaurang.

I Key west var vi i Hemingways hus, på hans favoritbar med det gamla avrättnings-trädet(man hängde folk i) inbyggt i baren, kollade solnedgången som drar mkt folk iom att solen ser ut att åka ner rätt i havet och vi matade jättestora fiskar på vägen dit.

I Miami var vi på stranden en del, shoppade etc.

Jag vill absolut tillbaks till Key West. Vi hade lite för kort tid där. Jag gillade arkitekturen och feelingen. Det kändes så karibiskt på ngt vis.

Miami åker jag också gärna tillbaks till! Vi hade bara någon dag där innan och efter vi åkte på en kryssning i Karibien.

Taggar vår Florida-expert: @Jfrelin . ;)
 
Och jag är i Florida just nu :p

Jag har varit 5 ggr i Miami och i Tampa området 9 ggr så vet en del :D

Svarar mer i tråden imorgon :)
Ska njuta lite mer av den 28 gradiga kvällen först :D
 
Se bara till att ni bestaller hotel i Key West, och alla keys om ni stannar pa vagen, pa de allra flesta andra stallen i USA finns det gott om motel och run behover inte bokas i forvag.
Jag har inte varit i sodra Florida efter Hurricane Irma, sa jag vet inte hur forstort det ar dar nere. Om allt atergar till det vanliga sa tycker jag att Hemingway's hus ar ett maste med alla sina katter. Green (tror jag?) Parrot Bar ar ett trevligt stalle som ocksa var Hemingway's favorit tillhall.
Truman's "Little White House" hor ocksa till sevardheterna om man orkar mer an Hemingway's. :p Jag gillar fjarilsmuseet och sa ar det en jattefin park "western" somethingorother.:angel:
MEN pa Key West ar det mest interessanta batturer, vatten skoter, vatten skidor, Delfin watch, och rent allmant bara atmosfaren dar.

Jag skulle spendera atminstone en hel dag i Everglades, men medtag myggspray:crazy: Sjalv trottnar jag aldrig pa Everglades.
Det ar ett helt unikt eco system och USA's storsta sub-tropiska "vild mark". Everglades har "turer" som ar mycket interessanta da park rangers ar mycket kunniga och berattar mycket om bade ekosystemet i stort och djurlivet i Everglades.
US 41, ar en vag som gar tvars igenom Everglades och som har bade en Native American (Seminole, tror jag) "trading post" och flera "park services" stallen dar man kan ga en runda med rangers som berattar om Parken.
Sedan ar ju Everglades det PERFECTA stallet att ta en airboat tur.:D Det ar minst sagt interessant forsta gangen nar det ser ut som om man kor full fart upp pa land :nailbiting: men bara fortsatter over gras och buskar.:cool: Airboat ar ocksa det perfekta sattet att se alligatorer och annat djurliv.

Vad det galler att ata alligator sa bor man gora det pa ett typiskt "seafood shack" och ata det antingen Cajun (om man gillar kryddad mat) eller bara typiskt Florida tillagad. Ett favoritstalle ar Everglade's Gator Grill (tror jag det ar) i Homestead, borjan pa route 41.
 
Se bara till att ni bestaller hotel i Key West, och alla keys om ni stannar pa vagen, pa de allra flesta andra stallen i USA finns det gott om motel och run behover inte bokas i forvag.
Jag har inte varit i sodra Florida efter Hurricane Irma, sa jag vet inte hur forstort det ar dar nere. Om allt atergar till det vanliga sa tycker jag att Hemingway's hus ar ett maste med alla sina katter. Green (tror jag?) Parrot Bar ar ett trevligt stalle som ocksa var Hemingway's favorit tillhall.
Truman's "Little White House" hor ocksa till sevardheterna om man orkar mer an Hemingway's. :p Jag gillar fjarilsmuseet och sa ar det en jattefin park "western" somethingorother.:angel:
MEN pa Key West ar det mest interessanta batturer, vatten skoter, vatten skidor, Delfin watch, och rent allmant bara atmosfaren dar.

Jag skulle spendera atminstone en hel dag i Everglades, men medtag myggspray:crazy: Sjalv trottnar jag aldrig pa Everglades.
Det ar ett helt unikt eco system och USA's storsta sub-tropiska "vild mark". Everglades har "turer" som ar mycket interessanta da park rangers ar mycket kunniga och berattar mycket om bade ekosystemet i stort och djurlivet i Everglades.
US 41, ar en vag som gar tvars igenom Everglades och som har bade en Native American (Seminole, tror jag) "trading post" och flera "park services" stallen dar man kan ga en runda med rangers som berattar om Parken.
Sedan ar ju Everglades det PERFECTA stallet att ta en airboat tur.:D Det ar minst sagt interessant forsta gangen nar det ser ut som om man kor full fart upp pa land :nailbiting: men bara fortsatter over gras och buskar.:cool: Airboat ar ocksa det perfekta sattet att se alligatorer och annat djurliv.

Vad det galler att ata alligator sa bor man gora det pa ett typiskt "seafood shack" och ata det antingen Cajun (om man gillar kryddad mat) eller bara typiskt Florida tillagad. Ett favoritstalle ar Everglade's Gator Grill (tror jag det ar) i Homestead, borjan pa route 41.

Till oss sa många att air-boat låter så mkt att man missar mkt av djurlivet. Därför cyklade vi i everglades trots att vi först tänkt ta airboat.
 
Till oss sa många att air-boat låter så mkt att man missar mkt av djurlivet. Därför cyklade vi i everglades trots att vi först tänkt ta airboat.

Det ar tva helt olika upplevelser. Cykla Everglades ar formodligen jatte haftigt, liksom att att aka mellan olika "stationer" och ga in i Everglades pa olika "walkways".
Airboats ar fruktansvart bullriga, det ar en flygplans motor och propeller som driver dem, men de ar roliga och man kommer ut i Everglades pa ett satt som man inte gor pa nagot annat satt (om man inte tar kanot ut och campar i Everglades). Man far darfor se sjalva Everglades dar manniskor inte har tillrattalagt med vagar.
De airboats vi har akt med har alla ocksa stangt av motorn och smugit fram sa man sett tillexempel Alligator mamman pa sin lilla o, och andra djur och grejor de pekat ut.

Nu tillhor jag de som latt skulle kunna gora kanot turen (med guide och myggspray:up:) genom Everglades och kampa i flera dagar men tycker att nagra timmar en eftermiddag i Miami skulle racka.
Visst finns det grejor jag gillar med Miami ocksa, men det ar inte alls pa samma plan. Det ar vit sand och harliga strander (med manga turister och bofasta) och fantastisk mat pa super lyx restauranter ... men det ar inte vanligt att jag minns en dag pa en strand eller maltid pa lyxrestaurang med forundran och respect for upplevelsen.
Snarare minns jag irritationen pa turisterna och forsaljare som forsoker fanga in och salja till dem eller att kyparen kanske inte riktigt levde upp till restaurangen's rykte.:p (De maltider jag minns som fantastiska flera ar senare ar alla fran sma obskyra stallen som halften inte ens hade alkoholrattigheter.:crazy:
Vilket ocksa ar varfor jag rekommenderar att ata alligator pa ett "seafood shack". Ett litet rustikt stalle som inte servar turister forst och framst, utan dit bofasta gar for att det inte ar hutlost dyrt men god mat.)

Daremot har jag manga naturupplevelser dar jag statt "awestruck" och bara forundrats over naturen, bland annat fran Everglades. Everglades ecosystem ar otroligt ... och jag rekommenderar verkligen att ta en tur med en "ranger" sa man far hora lite mer specifikt om det.
 
Det ar tva helt olika upplevelser. Cykla Everglades ar formodligen jatte haftigt, liksom att att aka mellan olika "stationer" och ga in i Everglades pa olika "walkways".
Airboats ar fruktansvart bullriga, det ar en flygplans motor och propeller som driver dem, men de ar roliga och man kommer ut i Everglades pa ett satt som man inte gor pa nagot annat satt (om man inte tar kanot ut och campar i Everglades). Man far darfor se sjalva Everglades dar manniskor inte har tillrattalagt med vagar.
De airboats vi har akt med har alla ocksa stangt av motorn och smugit fram sa man sett tillexempel Alligator mamman pa sin lilla o, och andra djur och grejor de pekat ut.

Nu tillhor jag de som latt skulle kunna gora kanot turen (med guide och myggspray:up:) genom Everglades och kampa i flera dagar men tycker att nagra timmar en eftermiddag i Miami skulle racka.
Visst finns det grejor jag gillar med Miami ocksa, men det ar inte alls pa samma plan. Det ar vit sand och harliga strander (med manga turister och bofasta) och fantastisk mat pa super lyx restauranter ... men det ar inte vanligt att jag minns en dag pa en strand eller maltid pa lyxrestaurang med forundran och respect for upplevelsen.
Snarare minns jag irritationen pa turisterna och forsaljare som forsoker fanga in och salja till dem eller att kyparen kanske inte riktigt levde upp till restaurangen's rykte.:p (De maltider jag minns som fantastiska flera ar senare ar alla fran sma obskyra stallen som halften inte ens hade alkoholrattigheter.:crazy:
Vilket ocksa ar varfor jag rekommenderar att ata alligator pa ett "seafood shack". Ett litet rustikt stalle som inte servar turister forst och framst, utan dit bofasta gar for att det inte ar hutlost dyrt men god mat.)

Daremot har jag manga naturupplevelser dar jag statt "awestruck" och bara forundrats over naturen, bland annat fran Everglades. Everglades ecosystem ar otroligt ... och jag rekommenderar verkligen att ta en tur med en "ranger" sa man far hora lite mer specifikt om det.

Tack för info! Bra att veta om man åker tillbaks!
 
Key West är ju jättemysigt MEN det finns typ inga stränder där så vill man sola och ligga på stranden är någon av de andra Keysen bättre.
Vi bodde på Blue Marlin Motel och det var helt okej men hade helst bott på Southern Most Hotel som såg supertrevligt ut.
Banana Café hade trevlig frukost.
Sen finns det massor av andra trevliga restauranger där nere.
Men precis som @hastflicka skriver så hitta dit locals går.

Har några vänner som bodde i Marathon på Tranquility Bay hotel och det var fantastiskt enl dem.

Miami då :)
Ni bör bo på South Beach så ni slipper åka bil och hitta parkering.
Området runt Lincoln är väl det vanligaste. Stranden är stor och finns många ställen att hyra stolar men det är dyrt!! 10 dollar per stol och 15 dollar för parasoll senast jag var där november 2016.
Många hotell tar även resort fee som inte är medräknat när man bokar via någon av de stora bokningssajterna så läs det finstilta.
Restauranger finns det gott om och det är allt från lyx till riktigt dåliga turistfällor. Rosa Mexicano är bra.
Jag bor alltid i sydvästra Miami när jag är där så vi äter mer lokalt däromkring.
Coconut Grove är väldigt mysigt och där finns det jättebra restauranger. LuLus är en favorit. The Spill Over är också bra.
När det kommer till fast food är det Five Guys som gäller. Pommes friterade i jordnötsolja..... en small räcker till 2 personer.

Shoppingmässigt så är det ju Sawgrass i Fort Lauderdale som gäller för Outlet annars är det bara att ta lämplig galleria t.ex Aventura. Bal Harbour om ni vill handla lyx.

Om ni har möjlighet att se Miami Dolphins spela hemma så gör det. Det är en upplevelse att se amerikansk fotboll men biljetter är dyra. I Miami finns det ju även college football som är större än NFL. Då är det MU, ni ska se.
Basket så är det Miami Heat som gäller och det är kul det med.
För NHL så får ni ta er till Fort Lauderdale och se Florida Panthers.

@hastflicka har gett bra tips om Everglades. Ska man cykla som @tuaphua nämnde så är det Shark Valley som gäller men man får inte vara för rädd för det är gators överallt :p det trevliga med Shark Valley är att det är en State Park så inträdet är billigt, typ 8 dollar per bil, och det finns rangers på plats.

Key Biscayne har en supertrevlig strand om man tröttnar på South Beach så det är ett tips.

Om ni orkar åka till Orlando och nöjesparkerna så är Universal bäst om man är vuxen och där finns även the wizarding world of Harry Potter som är helt fantastiskt.

Bara att hojta om du vill ha mer specifika tips om the Sunshine State.
 
Stort tack för alla era tips! Ska kollas upp. Det som i närtid (inom ett par veckor) som ska bokas är flyg och hotell. Tipsa gärna om fler bra hotell som ni kan rekommendera!
 
Stort tack för alla era tips! Ska kollas upp. Det som i närtid (inom ett par veckor) som ska bokas är flyg och hotell. Tipsa gärna om fler bra hotell som ni kan rekommendera!
Vi bodde på Marquesa hotel i Key West, superfint! Om ni inte bor där så har de iallafall helt galet god mat i sin restaurang.
 
@Gabbi var där nyligen och jag tror hon trivdes! Jag var där för rätt många år sen och tyckte väl inte det var SÅ fantastiskt, minns mest sjöborrarna i vattnet som jag lyckades trampa på..... Men jag var i en ålder och med ett sällskap då som väl inte var optimalt... Åker därför gärna dit igen :-) Jag simmade bl.a. med delfiner vid Key Largo - VILDA delfiner som INTE hölls instängda, alltså :-)
 

Liknande trådar

Äldre I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :) Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: ASKAPLASKA
·
Äldre Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien...
Svar
18
· Visningar
1 123
Äldre I juli ska min man och jag åka två veckor till USA. I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: tjenixen
·
Hästvård HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats...
Svar
2
· Visningar
1 737
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp