Bukefalos 28 år!

Tips o råd om bomlös sadel?

Mauthoria

Trådstartare
Tja :)

Har tänkt börja rida min travistjej lite lätt i skog o mark o har länge tänkt köpa en bomlös sadel då jag hört att dessa ska vara bra?
Så ni som har dessa eller haft bomlösa sadlar; Fördelar, nackdelar, märken osv.

Tusen tack på förhand!
 
Har en Black Forrest jag rider med ibland. Hästarna stortrivs med den och har även lånat ut den till en dressyrryttare som fick se gångarter som hon inte trodde fanns i sin häst ( och fick henne börja att leta ny sadel.. )
Tyvärr tycker jag inte den är något vidare att rida i själv. Skänkelläget hamnar för långt bak, inget stöd alls för skänkel och lite barbacka-känsla
 
Det finns många olika modeller av bomlösa. Allt från sk. Soffkuddemodell till sadlar som ser ut som vanliga engelska sadlar:)

Jag har både haft Barefoot modell och de med engelsk utseende. De är bra på olika sätt. Rider mest med barbackapadd nu. Men tänker ev.köpa en enkel modell av bomlös som är rätt dyn-lik fast stadigare än barbacka. ;)
 
Viktigt att tänka på att se till att hästens ryggrad går fri under sadeln, även när man sitter i den eller står i stigbyglarna.
Överst på hästens ryggrad sitter de känsliga tornutskotten och de ska EJ utsättas för tryck.
Testa om det tex går att lätt köra ner ett spö(med flärp) i kanalen.

De allra billigaste bomlösa kan lätt vara både dåliga för hästen och obekväma för människan.
Jag använder sedan många år Startrekks bomlösa, de kostar runt 10 000 kr men det är de värda alla gånger. Särskilt som man kan ha dem hur länge som helst och till "alla" hästar.
 
Ja håller med ST sadlar håller stilen. Jag hade en ST Gaiter gamla modellen förut. Blev tyvärr av med den. Men är stabila sadlar som är uppbyggda kring en läderbom?
Det finns ingen bom alls i soffkuddemodellerna utan där måste man använda sig av sadelpadd avsedd för bomlösa sadlar. Nackdelen med de sadlarna är att hästen inte kan ha all för hög manke. De gör att man sitter rätt brett med.
Den jag tänkte köpa, dynan, har paneler undertill så det kommer nog räcka med en fårskinnsvojlock under:)
 
Det är ju helt beroende på vad ryttaren söker, och delvis hästens exteriör.

Jag har ridit i flera olika, har nu en med läderbom som ser ut som en vanlig engelsk dressyrsadel. Gillar den skarpt, men som med allt annat finns det både fördelar och nackdelar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
848
Ridning Har en ponny som är helt omöjlig att hitta sadel på. Har haft ut en sadelutprovare som inte hittat någon sadel då hon har mycket manke...
Svar
10
· Visningar
750
Senast: Lingon
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp