Tips och råd om tävling eller/och avel

Diplomaten

Trådstartare
Hej hästkamrater,

Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en längre tid. Jag fann henne och vi "synkade" direkt. Hon har tränats och tävlat av de 3 tidigare ägarna hon har haft med goda resultat, men har sålts vidare p.g.a. att hon är en speciell häst under ryttare och kemin stämde inte riktigt med den föregående ägaren (mkt humör från både häst och ryttare). Gick på ridklubb ett tag, men där trivdes hon inte alls.

Jag tränar med henne, vi har inte känt oss redo än för tävling riktigt p.g.a kondition och vi är inte helt 100% sammanbundna i ridningen per dagens datum. Min lust för tävling och seriös träning har väckts till liv igen! Det känns det så oerhört bra med den här hästen. Jag uppskattar hennes rörelser, smarthet, klokhet, uppbyggnad, stam - ALLT. Har fått mycket beröm för hästen på många plan.

Mina tankar står och väger mellan att betäcka henne under våren med en passande hingst, hon är 12 år nu, hon har aldrig haft föl och jag känner att det är totalt rätt att avla på henne. Men, samtidigt är jag också oerhört engagerad i att komma igång igen med tävlandet. Det var ett tag sedan, som sagt var, lusten har vaknat. Varje dag går jag och klurar på vad och hur jag ska göra? Jag kan inte släppa det! OM jag betäcker henne så har jag möjligheten att ev. låna/köpa häst för träning och tävling. Tid anpassar jag, ekonomin tar ingen skada av det.

Vad anser ni? Betäcka och avvakta med seriösare träning/tävling med min funna kärlekshäst och finna hingst till henne? Eller ska man se vart ridningen leder och satsa enbart på henne? I mångt och mycket har jag alltid varit intresserad av avel och tävling i samma perioder. Det har blivit tävlingen som alltid vunnit, dels för att jag inte tidigare känt att jag haft " nog bra material" att ta föl på. Men, det samma gäller möjligheterna för seriös tävling.

Kloka hästkamrater! Hur tänker ni?
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Vad positiv du låter! Det känns som det skulle bli rätt, vad du än väljer!

Du älskar din häst och spontant vill jag säga att - låt det vara Ni ett år!

Men under tiden jag skriver fastnar den senare delen av ditt inlägg. Du har en "fölis-längtan"! Eftersom den blir tydligare i senare delen av inägget kanske det är ditåt du är på väg ändå?
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Tack! Och tack för ditt svar!

Jag läste igenom mitt inlägg igen efter att jag läst ditt. Och det verkar faktiskt vara så, att jag har längtar efter föl. Ibland känns det så rätt, andra dagar tänker jag att jag borde vänta 1 år och ta det då. Är nog möjligen lite rädd för det ska "vara för sent". Varför vet jag inte. Riskerna ökar för hästen, både i tävling och i fölning allt eftersom åren går.

Mitt inlägg är något förvirrat, men kanske det är "fölislängtan" som vinner :o
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Åh, jag har precis samma "problem" med min häst! Jag vill så gärna avla på henne, och samtidigt hinna tävla..

Och för din del tycker jag att det ska, som redan nämnt, vara ni ett år! Och så tar du föl på henne nästa vår ;)
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Ja, jag vet varken ut eller in. Det pendlar varje dag mellan att avla eller träna seriöst. Förstår hur du också känner. Men, har börjat fundera på att kanske möjligen köpa ett annat sto främst för avel och samtidigt träna min nuvarande häst. Det blir då iofs inte tanken som att få ett föl exakt nu med henne, men som sagt var, det finns möjligheten till nästa vår, som du skriver. :laugh:
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Jag hade låtit avladet vara ett tag.
Ett så pass "gammalt" sto kan ta långt tid att få tillbaka i tävlingstrim. Även om man tänker rida och hålla igång stoet under dräktigheten så hon inte tappar så mycket kondition eller muskler så är det inte alla ston som vill bli ridna. Mitt ena sto reds förra dräktigheten fram till ett par månadern innan fölning och tyckte bara det var roligt.

Mitt förra sto uppskattade det inte alls och henne gick det bara att rida de första 3-4månaderna sen ville hon inte och henne gick henner ine att rida när hon fölat, hon var en sån hönsmamma så i hennes fall tappade jag närmre 1 1/2 års ridning och hon var ju helt ur form när fölet var avvand.
Nu hobbyrider jag mest så för mig gör/gjorde det ingenting men vill man tävla lite seriöst så hade jag gjort det, det finns massor med ston här på buke som betäckts vid 15-17års ålder och det har funkat utmärkt. Då har du flera år på dig. ;)
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Tack för svaret!

Det är faktiskt en tanke.

Har egentligen inte tagit med det i beräkningen, men det tar tid att "komma tillbaka" - det är en stor omställning på kroppen och själen för stoet. Så det är om än viktigare att bestämma sig, för det kan ju som sagt va, ta upp till 1 - 1½ år att komma tillbaka. Dock är jag lite oroad över åldern framöver, då hon aldrig tidigare har haft föl.
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Jag vet flera fall där man betäckt ett 16-17årigt maiden sto och det har gått utmärkt.
Däremot kanske ett bakt prov av livmodern kunde vara en bra idé redan nu, ifall hon har nån bakterie eller annat trams så hinner man behandla det i god tid - ju länge hon går med sånt desto större risk att det gör skada.

Men det är helt klart en avvägning. Men om hon är 12 i år så kan du ju åtminstone lugna dig tills nästa vår, mycket kan ju ha hät tills dess, barn, skador, tappat tävlings intresse etc det kanske passar bättre då. Tävla nu om du är sugen!

Jag betäckte mitt ena sto 2007 för att jag skulle ta ett föl och sedan skulle hon ut ock tävla, hon väntar föl nr 2 nu och jag har inte kunna bestämma mig om jag ska betäcka om en gång till eller ej... ;)
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Ja, det lutar nog åt det hållet. Att avvakta och fortsätta med träningen och på så vis få känna på tävlandet och "hur långt vi kan gå". Har som sagt var haft tanken nu (efter god kontakt med säljare), att köpa ett sto som redan tidigare haft föl och betäcka henne nu till våren. Då har jag, som du skriver, möjligheten att bedriva "både och".

Det är givetvis oerhört speciellt att få föl efter en häst som man fastnat så för som jag gjort med mitt första köp, men jag misstänker efter mitt första inlägg, att det är just fölet i sig som verkar oerhört viktigt. Att få vara med från början.

Och jag ska faktiskt ta kontakt med veterinären och kontrollera gällande livmoder osv snarast. I mitt funderande har jag inte ens tänkt på alla dessa ting jag faktiskt kan göra för att utesluta eller förebygga för framtiden. Tur att man har kloka bukefalister som kan hålla en kvar på jorden ibland. ;)

Spännande med din fölning! Är det inte otroligt?
 
Sv: Tips och råd om tävling eller/och avel

Om du inte har möjlighet att köpa ett avelsto (blir ju en del pengar i inköp + betäckning iom att du har ett till) brukar det alltid finnas en del som är intresserade av att låna ut sina ston ett år för att själva vila plånboken. Speciellt nu i "finanskris-tider" då vissa uppfödare inte vill betäcka om samtliga ston kanske. Det finns ju faktiskt en möjlighet att du "fastnar" för ytterligare ett sto :-)

Det är underbart med föl, jag är mycket förtjust i min åring jag har hemma, hon är dock inte efter stoet jag nämnde i inlägget ovan då det förolyckades tidigt men jag hoppas det går bättre i år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 307
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Hund123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp