Tips om Mjukt bett?

Martina_m

Trådstartare
Har idag ett Nova-bett som jag älskar att rida min häst på. Det är mjukt och stabilt, precis vad min häst vill ha.
MEN, han tuggar sönder det. Inte när jag rider, men när jag står still, ex när man tränsat, eller innan man ska hoppa upp och fixar med gjord och läder och sånt. Han drar in det med tungan och sen biter han :banghead::meh:.

Så jag är ute efter ett bett som han inte kan tugga sönder, eller som iaf håller bättre. (jag kommer fortsätta ha novat, men vill ha något annat oxå). Jag har aldrig haft något annat än vanliga bett i metall, och just Nova-bettet.

Sen vill jag att det ska vara tillåtet att rida på det på dressyrtävling (LC-LA).

Någon som har tips om ett milt, stabilt och mjukt bett?
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Eller kan man linda in ett vanligt bett med sån där latextejp/bettejp? Har aldrig riktigt förstått vad den är till för? O_o
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

De blå Popovaddenuheter betten finns i väldigt många olika mjukhet :).
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Du får inte ha ett böjbart syntetbett i dressyr, alltså är Nova, Poponcini osv inte tillåtet. Inte heller att linda bettet i latextejp.
Beris har syntetbett i en massa olika utföranden och kan fås oböjliga (finns i tre "hårdheter" om jag minns rätt), men om hästen tuggar sönder Nova så lär den tugga sönder allt som inte är metall. Har du funderat på varför den tuggar så?
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Pröva ett vanligt rakt med lösa eller fasta ringar.

Har du kollat munnen om det finns ngn anledning till att hästen biter?
Jag skulle prövat med ett tungband för att bryta ovanan.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Min ponny tuggar också sönder nova-betten, trist då jag helst velat rida på det. Men jag upplever att hon blir lugnare i munnen av ett anatomiskt, smalt 3-delat med fasta ringar. Men det är ju såklart individuellt..

Equilina: Eftersom att Martina_ms häst inte tuggar under ridning borde den enkla förklaringen vara att hästen undersöker bettet innan. Inget konstigt alls, hästar undersöker ju genom att lukta och smaka på saker :).
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Den enkla förklaringen är att han bara är sån. Han pillar, tuggar, slickar, håller i allt. Han har förmodligen någon form av ADHD och överaktivitet och kan inte konsten att "bara vara". :meh:

Tänderna är uppkollade av vet/hästtandläkare i nov. Inget fel mer än att han har lite överbett, så blir återbesök i april.

Precis som Lillstrumpa säger, så är det inte under ridningen han biter på bettet, utan tiden där innan och efter. Och jag gissar att han tycker att det är lite härligt att bita i.


*lite knapplån lr nåt*

Jag vet ju att det inte är tillåtet att rida på Nova på dressyrtävlingar. Så rider även på ett vanligt 3-delat med parerstänger. Men det känns så hårt på något vis. Borde bettet bli "mjukare" med sån där tejp? Även att det inte är ok att tävla på, så kanske det kan vara ett alternativ till när man tränar?

Och som ni säkert förstår så känns det inte superlockande att köpa ett bett för 1000 kr som hästen biter sönder efter några veckor.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Jag har faktiskt inte provat att rida honom på rakt, även att tanken har funnits där ganska länge.

Jag har funderat på det anatomiska D-bettet från Hööks. Är det ett liknande du har Lillstrumpa?


Så jag borde kanske testa något av dessa två?! :)

Men är det någon som använt sig av tejp på bettet?
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Jag testar tejp på tredelat baucherbett just nu, märker ingen speciell skillnad på min häst iaf. Men tejpen är ju billig så det kan vara värt att testa :)
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Njae mitt ser lite mer anatomiskt utformat än hööks. Märke kommer jag inte ihåg men inköpt på Charlies.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Min häst äter också upp sina mjuka bett. :crazy:
Har kommit på att det inte är under själva arbetet, men emellan, typ när man skrittar fram/av på lång tygel och hon får syn på nåt spännande/läskigt. Eller när man väntar på sin tur på hoppträning. Då hetsäter hon på sina stackars bett. Jag har hängt dem väldigt långt ner i munnen på henne, det fungerar bättre.

Hon är också extremt välutredd i munnen utan fynd.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Min häst har ju sina "hingsttänder" (heter det så?). De där extra tänderna som är precis under där bettet ligger. Så det finns inte så mkt utrymme att sätta det längre ner :(.

Men sen vill jag ju ha en hyfsat bra lösning tills det är dags att tävla.

Kan ju säga att min biter mer pga av att han är uttråkad, att det inte hänt något på typ en minut lr nåt ;)
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

blir nästan lite full i skratt, låter som att du beskriver min häst ;)

märker stor skillnad på hans beteende när han får på sig ett väl inpassat både träns och bett.

i dressyren rids han på ett high function av ps och ett 3-delat baucherbett med mundelen i mässing(?), kommer inte ihåg nu vad de heter.

i hoppningen rids han på ett micklemträns med ett peeweebett.

sen något jag inte alls förstår är att han älskar sitt 3-delade applebett med parerstänger, de äter han inte upp. novabetten har han tuggat sönder flera stycken…

förut kunde jag endast rida på hackamore då han annars tuggade som en galning på alla bett (förutom vid ridning).
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

kl.
nu vet jag inte om någon redan nämnt det, men som jag uppfattat TR så måste bettet ha metallkärna, dvs syntet rakt igenom är inte tillåtet (medd tanke på någon som föreslog berisbett i oböjlig "hårdhet")

Rakt muffbett som någon nämne kanske r värt att prova? annars kanske sprengerbett skulel kunna vara ngt (dyrt...). Har fått höra andra med k'nsliga hästar som annars inte gillat bett, tyckt om dessa.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Det med metallkärna är borttaget, det står numera bara hård/oböjlig plast eller syntetmaterial. Jag har koll på det jag svarar på ;)
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Gah!! :eek:

Det är därför jag inte har vågat rida på novabett innan. Nu kanske jag inte vågar det igen... Satt och filade på mitt med nagelfil igår för att få bort tuggmärkena.
 
Sv: Tips om Mjukt bett?

Testade ett Beris på den hästen och det är tänder i det med. Hon funkar bra på metall också som tur är.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 890
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 006
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp