Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Rugge

Trådstartare
Jag har äntligen börjat bli bekväm i min dressyrsadel och kniper inte längre med knäna (rider normalt hopp)

I och med detta så känner jag nu att mina läder till dressyrsadeln är för korta :( Använder 145 cm läder i sista håler, men skulle behöva 2-3 hål till
Samtidigt vill jag inte ha samma typ av läder, för de kommer att vara för korta för att fästa under flärpen bakom låret.

Vad finns det för vettiga dressyrläder till oss låååångbenta?

Ett annat problem jag ställs inför är att min skänkel inte riktigt får det stöder jag behöver eftersom mina ben är så långa, famför allt saknar jag stödet för underskänkel.


Bild nedan på nuvarande stigläderlängd som ändå är fort kort :(
Och nej det är ingen ponny, det spelar inte roll vilken häst jag sätter mig på, om det inte är ett riktigt grovt kallblod, så ser det ut såhär :(

 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag förstår problemet delvis, fick rida väldigt mycket små ponnyer då jag passerat 165. Det finns liksom ingen mage att ta stöd emot, och ponnysadlar i max strl 16,5" ger inte jättemycket stöd heller. Där fick man träna upp sin egen kropp så man orkade sitta bra utan stöd. Ridskolan gjorde ett sitsprojekt där vi red 3 tillfällen för Carina Möller som hjälpte oss med sitsen uppsuttet, hon skrev ner vilka muskelgrupper varje ryttare skulle öva extra på, sedan fick hela gruppen träna för pt som gav oss avsutten ryttarträning plus dessutom övningar för att stärka våra individuella "problemområden". Det halvåret fick allihopa väldigt mycket bättre sits, som höll i sig oavsett storlek på häst. :)

Sitsmässigt hade jag nog försökt göra något liknande på egen hand, boka in två tider för en duktig tränare som riktar in sig på sitsen med ett par månader emellan (eller tätare om man själv är.. tät s a s) och däremellan träna aktivt själv, avsuttet. Stigläder har jag tyvärr inga tips om då jag själv bara är långbent, men fortfarande inte värre än att normala stigläder fungerar.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag tror att du behöver hjälp att komma till en avslappnad position i sadeln, finns det, det står att du bor i skåne... hästsveriges mecka. Du kan nog hitta någon som kan hjälpa dig med det.

Stigläder i de flesta större märken finns som båbe 160 och 170.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Tack för era svar.
Tränar idag för en duktig tränar som har hjälpt mig mycket.

Känner själv att jag får en betydligt bättre sitts när jag rider utan stigbyglarna, för då kommer jag ner bättre i sadeln och spärnar inte emot i stigbyglarna.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

En mkt bra övning är att just inte släppa stigbyglarna utan att ha lagom korta läder och ha ett ordentligt trapp i bygeln med stortåleden. alltså att inte belasta utsidan av foten utan insidan. sedan stå lättsits, varjera sig mellan tvåpunkts- och trepunktsits.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Tack för tipset.

FÅr ta och skaffa ett par längre läder innan jag tränare vidare på det.

Någon som vill ha 10 cm ben?? jag behöver bli av med lite
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Har du provat stigläder med t-spänne? Då behöver du inte bekymra dig om att det ska finnas läder kvar för att kunna fästa flärpen.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Ja har funderat på sådana, men frågan är hur långa de behöver vara?
Sen kan man ju inte hissa stigbygeln på samma sätt när sadeln hänger i sadelkammaren
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag är också lång (1,80) och jag behöver ha framskurna (notera inte större, L, utan framskurna) kåpor på mina dressyrsadlar, alternativt en sittpunkt långt bak i sadeln så att lite överlår "äts upp" framåt. Jag hade inte kunnat ha din sadel alls, mina fötter skulle vara vid knäna på pållen för att mitt ben blir för rakt. Men vi kan ju vara olika…
160 och 170 stigläder finns hos de flesta märken.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag har ju trots att jag är vuxen och 172 och långbening behållit min ponny tills han gick ur tiden i höstas.
Då får man träna upp bålen för att orka ha balansen endast i magen.
Även om benen bara ligger an annars på hästar så ger det balans på något vis.

Utöver styrka får man träna själva balansen.
Att växla mellan att rida lätt genom att sitta ett steg till två till tre eller att stå dito är bra. Fältsits för att sen sitta och alternera det i kortare intervaller om ca 20 m är utmärkt.
Rida lätt i galopp likaså.

Rida lätt i halt eller skritt utan att skänkeln eller överliv eller annat svajar är också guld! Gör det så saaakta du kan för att lära dig kontrollera alla kroppsdelar.

Prestige stigläder m T-spännen är bra! Fint kalvskinn med kärna av nylon, så de inte töjer sig.
Det finns också ett hål gjort så att man kan hissa upp stigbyglarna till max när sadeln hänger.
De har också läderfodral att trä över spännet om man är rädd för skav på sadel/ridstövel.
Det är tightare övertill och hänger över spännet och är lätt att hissa upp vid justering.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag är också lång (1,80) och jag behöver ha framskurna (notera inte större, L, utan framskurna) kåpor på mina dressyrsadlar, alternativt en sittpunkt långt bak i sadeln så att lite överlår "äts upp" framåt. .


Är också 180 med mer ben än överkropp.

I dagsläget har jag inte lust eller pengar att byta dressyrsadel. denna passar hästen bra och även mig.

Sen är dressyren sekundär för oss. Jag gör det mest för att få variation i ridningen. även om målet är att komma ut också tävla lite smått så småningom :)
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Utöver styrka får man träna själva balansen.
Att växla mellan att rida lätt genom att sitta ett steg till två till tre eller att stå dito är bra. Fältsits för att sen sitta och alternera det i kortare intervaller om ca 20 m är utmärkt.
Rida lätt i galopp likaså.


.

Tack för tipsen.
Detta är något jag har använt mig mycket av i hoppningen för att förstärka balans och stycke hos mig själv.

Har inte haft tanken på att även göra det när jag rider i dressyrsadeln, men det ska jag absolut göra!
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

De finns ju också i olika längd, och precis som Tua säger så finns det hål högst upp så en kan hissa upp stigbyglarna när sadeln hänger. Jag är relativt normal i benlängd så jag kan tyvärr inte hjälpa till med längd på läder:)
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag rider islänning och har fötterna nere vid knäna på ena hästen (ok, inte riktigt) och jag vill påstå att instabil skänkel inte har med längden på benen att göra eller storleken på hästen utan sitsen :)
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Det är dock helvetes mycket enklare om hästen är mindre och inte har så mycket ryggrörelser. ;)
Dvs att sitta på Islandshäst eller ponny är oftast enklare än på gigantiska saker med stooor trav.
/en som ridit mycket av båda typer inkl ägt båda
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Well, det motsäger dock inte det faktum att det på det stora hela rör sig om ett sitsproblem. Eller? ;)
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Såg att du redan fått svar men iaf.... jag behöver alltid ha 155 cm, kallas tydligen herrstigläder. Jag har sällan problem att hitta den längden, finns i diverse olika märken.
 
Sv: Tips på dressyrläder + stadigare skänkel

Jag skulle dock inte säga att jag har problem med min sitts. Har fått fin berömm för hur min sitts är trots att jag inte ridit längre än drygt 3 år. Sen finns det alltid saker som kan förbättras

Med stadigare skänkel menar jag att få den mer stilla. Min skänkel är naturligtvis mer stilla i hoppsadeln eftersom mer av mina ben ligger an mot hästen.
När jag rider i dressyrsadeln så hänger mycket av benen fritt vilket jag tycker bidrar till en mindre stilla skänkel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp