Bukefalos 28 år!

Tips på energirikt foder

saffran

Trådstartare
Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin.
Får idag
1 kg grönpellets
0.5 kg granngården röd müsli
0.4 kg risklipellets
Lite mineraler och vitaminer

Hade önskat lite mer energi, dels så han forsätter hålla formen och sedan så han orkar jobba. Han rids ca 4 dagar i veckan varierat ut och på bana.

Bättre bete har jag tyvärr ingen möjlighet till eller att ge hö/ensilage nu under sommaren (finns bete så det räcker men inte så mycket innehåll i det tror jag).

I vintras funka ha super på samma foder men med fri tillgång på ensilage med bra värden (lite mindre grönpellets).

Men vill gärna ha tips på foder/tillskott där liten mängd ger mycket.

Tack på förhand!
 
Lusern och komplettera med Muskel (12MJ) eller annat pelleterat foder? Annat kraftfoder som jag har uppskrivna värden för ligger alla på 10MJ. å andra sidan har jag varit fokuserad på proteininnehållet så det finns kanske sådana som ligger högre i energi. Lusern är ju grovfoder så det är bara att "ösa på " (8,5 MJ).
På producenternas/återförsäljarnas hemsidor finns värdena för kraftfodren med, så det är bara att googla runt.
 
Är ju bara att Googla runt på olika fodermedel och kolla vad dem har för energiinnehåll i förhållande till priset. Om du ska ge mer müsli eller byta ut något fodermedel bestämmer du ju själv.
Jag ger havre och lucern när betet börjar sina framåt september. Våra ratar höt så lär stödfodra med lite krafftfoder i slutet av säsongen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: Corax
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 506
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en unghäst på 4 år. Han ska gå på lösdrift till vintern med fri tillgång på ensilage och halm. Det har tidigare år varit riktigt bra...
Svar
7
· Visningar
1 261
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge...
Svar
6
· Visningar
614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp